Güney Afrika Cumhuriyeti Kamu Girişimleri Bakanı Pravin Gordhan, 2 Aralık’ta yaptığı açıklamada, Güney Afrika Havayolları (South African Airways – SAA)’nın”mevcut haliyle operasyonlarına devam edemeyeceğini ve “radikal bir yeniden yapılanmaya” ihtiyaç duyulduğunu söyledi.
Devlete ait havayolu şirketi yıllardır para kaybediyor ve yalnızca hükümetten gelen bir dizi nakit infüzyonuyla ayakta tutuluyor. Şirket en son 2011 yılında kar açıklamıştı.
Gordhan, kısa süre önce, hükümetin, yanlış yönetim ve yolsuzluk suçlamalarına maruz kalan CEO’nun yönettiği havayolu için başka fon sağlayamadığını açıkça belirtti.
Güney Afrika Kabin Mürettebatı Birliği (SACCA) ve Güney Afrika Metal İşçileri Sendikası (NUMSA) ise yaptığı grev çağrısıyla yüzlerce SAA uçuşunu durdurdu.
Kamu İşletmeleri Bakanlığı (DPE) yaptığı açıklamada, “SAA yıllar içinde ve özellikle son birkaç hafta içinde büyük zorluklar yaşadı” dedi. “NUMSA ve SACCA tarafından başlatılan grev, itibar kaybı operasyonların iptali ve SAA maliyesinin bozulması konusunda büyük zarar verdi. Bu nedenle, SAA mevcut haliyle operasyonlarına devam edemez.” dedi.
Bakan, hükümetin, “sürdürülebilir ve kârlı bir ulusal havayoluna” sahip olma isteği devam etse de havayolu grubu şimdi finansal ve operasyonel sürdürülebilirliğini sağlayacak radikal bir yeniden yapılandırma sürecinden geçecek. Başka yol yok”dedi. Yeniden yapılandırma hakkında ayrıntılı bilgi verilmedi.
İlgili Haber | Havayolu Şirketleri Neden İflas Yarışına Girdi?
Bakan, “son birkaç gün içinde, önümüzdeki birkaç ay boyunca operasyonel ve yapısal geçişi kapsayacak gerekli fonları güvence altına almak için yatırımcılarla yoğun tartışmalar yapıldığını söyledi ve SAA’nın operasyonlarını sürdürebilmesi konusunda kararlı olduklarını belirtti. SAA yönetim kurulu ve yönetimi, havayoluna duyulan güveni yeniden oluşturmak için pazarlama kampanyalarını yoğunlaştıracak ve pazar payını artırmak için cesur girişimlerde bulunacak.
Grevden hemen önce, havayolu yönetimi havayolunun yönetimi, 5,149 çalışanın 940’ını işten çıkarmanın hazırlığını yapıyordu. İşten çıkarmalar, grevi sona erdirmek için yapılan anlaşmanın bir parçası olarak 2020 Ocak ayının sonuna kadar ertelendi.
Şirket ayrıca, planlanan yüzde 5.9’luk bir maaş artışının ancak SAA’nın yeterli fonu bulabilmesi durumunda gerçekleşebileceği konusunda uyardı.
Muhammed YILMAZ