Havacılık Bülteni-124 – Boarding Info

Written by 00:52 Havacılık Bültenleri

Havacılık Bülteni-124

PEGASUS KAZASININ BİLİRKİŞİ RAPORU HAZIRLANDI!

Sabiha Gökçen Havalimanı’nda 5 Şubat’ta pistten çıkarak, 3 kişinin ölümüne 180 kişinin de yaralanmasına neden olan uçak kazasına ilişkin yürütülen soruşturma dosyasına, bilirkişi heyeti tarafından hazırlanan rapor eklendi.

Rapora göre, soruşturmada şüpheli olarak yer alan kaptan pilot Mahmut Aslan asli kusurlu, yardımcı pilot Ferdinant Pondaag ise tali kusurlu bulundu. Daha önce şüpheliler arasında bulunmayan Sabiha Gökçen ve Yeşilköy kulelerinde görevli iki kişi de kazanın oluşumunda gerekli uyarıları yapmadıkları, uçuş trafiğini durdurmadıkları gerekçesi ile kusurlu bulundu. Pistin bir bölümünde lastik temizleme çalışması yapılmadığı gerekçesi ile havalimanı otoritesi HEAŞ da asli kusurlular arasında gösterildi. Sabiha Gökçen Kule Kontrolörü Serhat Kara’yı uçağın pistten çıkabileceği yönünde uyaran kule görevlisi Ela Akar ise kusursuz bulundu.

Raporda kaptan pilot Mahmut Aslan’ın, Yalova dolaylarında uçağa yıldırım isabet etmesinin verdiği stres ile bir an önce uçağı güvenli şekilde indirmeye odaklanmasına bağlı olarak, uçaktan aldığı uyarılara rağmen stabil yaklaşma kriterlerine uymadan piste yaklaştığı, indikten sonra 6 saniye boyuncu frenleme yapmadan ilerlediği, rüzgarın şiddetli ve pistin ıslak oluşunu dikkate almadığı, kuvvetli kuyruk rüzgarın etkisiyle de uçağın yavaşlayamadığı ve kazanın meydana geldiği belirtildi. Bu yüzden 6 kişilik heyetin oybirliği ile aldığı kararla asli kusurlu bulundu.

Raporda, bir yıldan kısa süredir Pegasus’ta görev yapan ve 400 saat gibi az tecrübeye sahip olan yardımcı pilot Ferdinant Pondaag ile ilgili olarak, yaklaşma boyunca limit dışı eylemler konusunda pilotu uyarmak, herhangi bir tepki alaması durumunda uçağın kontrolünü eline alıp pas geçme kararı vermesi gerekliliğini, hem şirketteki hem de uçak tipindeki düşük tecrübesinin de etkisiyle yerine getirmediğinin tespit edildiği, bu sebeplerden dolayı kazada tali kusurlu olduğu kanaatine varıldığı bilgisi yer aldı.

Soruşturma kapsamında şüpheli olmayan Sabiha Gökçen Havalimanı Hava Trafik Kontrolörü Serhat Kara da rapora göre kusurlu bulundu. Kara’nın, inmenin riskli olabileceği yönünde kendisinde kanaat oluşmasına rağmen uçağın inmesine izin verdiği, pas geçme ile ilgili uyarı, tavsiyede bulunmadığı, nasıl olsa pas geçeceği düşüncesiyle gereken önlemleri almadığı savunuldu. Bu yüzden de kazada asli kusurlu olduğu kanaatine varıldı.

Serhat Kara’nın tüm gelişleri bekletmesini istediği Atatürk Havalimanı Hava Trafik Kontrolörü Nesrin Bala da bunu yapmadığı için asli kusurlu bulundu.

Raporda, Sabiha Gökçen Havalimanı’nın 2016 yılından önce yapıldığı için pist sonu emniyet sahasının bulunmadığı, havalimanı yönetiminin bu konuda Hollandalı bir firmaya risk analizi yaptırdığı bilgisi yer aldı.

Firmanın da kazanın meydana geldiği 06 pistinin rüzgarlı havalarda riskli olduğu yönünde rapor düzenlediği ortaya çıktı. Risk analizi yapan firmanın 06 pistinin, kuru pistte 5 knot, ıslak pistte ise 0 knot kuyruk rüzgarı durumunda kullanılması gerektiği yönünde görüş bildirdiği belirtildi.

Bu limitlerin üstündeki kuyruk rüzgarlarında inişlerin azaltılması yönündeki tavsiyeye kazanın meydana geldiği gün uyulmadığı, hatta daha yüksek rüzgarlarda da operasyona devam edildiği kaydedildi. Yüksek kuyruk rüzgarı nedeniyle pist değiştirmekte geç kalındığı vurgulandı. Trafik yoğunluğu olarak yüzde 35 oranında kullanılan 24 pistinin sonunda pist sonu emniyet alanı bulunmasına karşın yüzde 65 oranında kullanılan 06 pistinin sonunda pist sonu emniyet alanı bulunmadığı da raporda yer alan bir başka detay.

Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin 2017-2019 yılları arasında bölgede acil durum müdahale yollarının uygun olmadığı yönündeki raporlarının da dikkate alınmadığı belirtilirken; bu durumun kazadan 24 dakika sonra acil müdahale araçlarının uçak başına ulaşabilmesine neden olduğu ifade edildi. Hem pistteki lastik izi çalışmasının yapılmaması hem de acil durum müdahale yolunun uygun olmaması nedeni ile Sabiha Gökçen Havalimanı otoritesi HEAŞ da asli kusurlu bulundu.

TÜRKİYE’YE GİRİŞTE COVID-19 TESTİ ZORUNLULUĞU GETİRİLDİ!

Coronavirüs ile mücadele kapsamında, uzun zamandır beklenen karar geldi. Sağlık Bakanlığı, havayolu ile Türkiye’ye giriş yapacak tüm yolcular için PCR(-) test sonucu ibraz etme zorunluluğu getirdi. Türkiye’ye yapılacak uçuşlar ile ilgili NOTAM da yayınlandı.

27 Aralık 2020 saat 21:00 itibariyle yürürlüğe girecek uygulama, 1 Mart 2021 tarihine kadar devam edecek. Yolcuların, uçağa binmeden önceki 72 saat içinde yaptırdıkları pcr testinin sonucunun (-) negatif olduğuna dair belgeyi beyan etmeleri istenecek.

Bu test sonucunu ibraz edemeyenler kendi evleri ya da kalacakları otelde 7 gün karantina altına alınacak. Kalacağı yeri ibraz edemeyen yolcular, Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenen adreslerde karantinaya alınacak.

Karantinaya girişin ardından 7. Gün sonunda test tekrarlanacak. Sonucun negatif olması halinde karantina süreci tamamlanacak. Yapılan test sonucunun pozitif olması halinde süreç Sağlık Bakanlığı’nın virüsle mücadeledeki standart uygulamaları üzerinden devam edecek.

Çoğu Avrupa ülkesi başta olmak üzere, dünyanın pek çok ülkesinde salgının başından bu yana (-) test sonucu ibraz etme zorunluluğu uygulanıyor. Türkiye’de de yeni normallerin başladığı 1 Haziran itibariyle, uluslararası uçuşların yeniden başlama kararı ile bu uygulamanın hayata geçirilmesi bekleniyordu.

2 Haziran 2020’de İstanbul Havalimanı CEO’su Kadri Samsunlu, BBC Türkçe’ye verdiği röportajda Türkiye’deki tüm havalimanlarında, ülkeye girecek herkesten negatif test sonucu ibraz etmesinin isteneceğini açıklamış; ancak bu uygulama hayata geçirilmemişti.

Bugün kararın açıklanması ile birlikte özellikle sosyal medya üzerinden gelen tepkiler, bu kararın alınması için oldukça geç kalındığı yönünde birleşiyor.

THY KOLTUK SEÇİMİNDEN ÜCRET ALACAK!

Türk Hava Yolları, 1 Ocak 2021’den itibaren uçaktaki tüm koltuk seçimlerini ücretli hale getireceğini açıkladı. Alınan yeni kararla online check in sırasında, ekonomi sınıfındaki koltuk seçimleri yurt içi-yurt dışı farkı gözetmeksizin ekstra ücret ödeyerek mümkün olabilecek. İç hat uçuşlarında standart koltuk ücreti 35 TL olarak belirlenirken; dış hat uçuşlarında ise 9 ile 39 dolar arasında değişecek. Diz mesafesi geniş koltuklarları seçmek isteyen yolcular, iç hat seferlerinde 50 TL, dış hatlarda ise 19 ile 109 dolar arasında değişen ücretler ödeyecek. Eksta para ödemek istemeyen yolcular sistemin otomatik olarak atadığı koltuğa check-in yapabilecek. Business Class yolcuları ise tüm uçuşlarda koltuk seçimini ücretsiz gerçekleştirmeye devam edecek. Genellikle low cost havayollarının ek gelirlerini artırmak için başvurduğu tüm koltuk seçimlerinin ücretli olması uygulamasının THY tarafından da hayata geçirilmesi yolcular arasında şaşkınlık yarattı.

THY TEKNİK İLK YERLİ – MİLLİ MODEM VE SUNUCUYU ÜRETTİ!

Havacılık sektöründe başlatılan yerlileştirme çalışmaları tüm hızıyla sürüyor. Daha önce Türkiye’nin yerli ve milli ilk uçak koltuğu ile ilk uçak mutfağı yani galleyini üreten THY Teknik, hafta içinde ilk yerli ve milli modem ile sunucuyu da ürettiğini duyurdu.

Uçaklarda; film, müzik, video, gazete, dergi gibi medya içeriklerinin depolanmasına, anlık internet erişimine ve istendiğinde içeriklerin yolcular ile paylaşılmasına imkan sunan bir medya kaynağı olan “sunucu” ile havayolu seyahatinin daha eğlenceli bir deneyime dönüştürülmesi amaçlanıyor. Tasarımı ve üretimi THY Teknik A.Ş. tarafından gerçekleştirilen, dahili belleğinde 6 Terabayt (TB) veri depolamaya imkan sağlayan yerli sunucu muadili ürünlere göre 3 kat daha büyük bir veri depolama kapasitesine sahip. Yerli modem ise sunucuda depolanan medya içeriklerinin ve internet hizmetinin, kablosuz erişim teknolojisi ile yolcuların cihazlarına aktarılmasını sağlayacak.

Tasarımı, yazılımı ve üretimi tamamen yerli mühendislik ürünü olan sunucu ve modem, geliştirilme ve test süreçlerinde birçok hava aracı ve çevre koşul testinden başarı ile geçerek en zorlu şartlar altında dahi görevlerini kusursuz bir şekilde yerine getirebildiklerini kanıtladı. Rakiplerine göre daha ucuz ve güvenli olan ürünler, Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) dan da onay aldı.

AŞI HIRSIZLIĞI İÇİN HAVALİMANLARI UYARILDI!

Havacılık tarihinin en büyük lojistik operasyonu için düğmeye basıldı ve COVID-19 aşıları çeşitli ülkelere sevk edilmeye başlandı. Ancak bu gelişme suç örgütlerini de harekete geçirdi. Interpol, dünyanın dört bir yanındaki havalimanlarını ve aşı tedarik zincirinde çalışan kişileri, alarm durumunda kalmaları; aşı sevkiyatlarına yönelik güvenlik çabalarını artırmaları konusunda uyardı. Bu bilgiler ışığında, Uluslararası Havaalanları Konseyi (ACI) üyelerine aşı dağıtımı hakkında bir tavsiye bülteni yayınladı.

Bülten, havalimanlarının potansiyel tehditler nedeniyle, yerel makamlarla iş birliği yapmalarını ve tüm sevkiyatlarda risklerin en aza indirilmesini tavsiye etti.

Aşıların depolanması ve taşınması için gerekli olan büyük hacimli kuru buzlar nedeniyle, dikkate havalimanlarına ek güvenlik önlemleri almalarını önerdi. Çünkü kuru buz nakliyesi, “tehlikeli mal” olarak kabul edildiği için ciddi prosedürler gerektiriyor. Birleşmiş Milletler havacılık teşkilatında, “katı protokollere uyulması şartıyla, tek bir uçakta taşınabilecek kuru buz hacminin artırılması” için görüşmeler sürüyor.

COVID-19 VİRÜSÜ KAPAN EVA AIR PİLOTU KOVULDU!

Tayvan’da 253 gün sonra ilk kez geçtiğimiz Salı günü bir kadında yeni coronavirüs vakası tespit edildi. Yapılan çalışmalar sonunda kadının EVA Air’in Yeni Zelandalı pilotu ile teması ile virüs kaptığı tespit edildi. Hastalığı asemptomatik şekilde geçiren pilotun, kadının yanı sıra virüsü Japon ve Tayvanlı 2 meslektaşına da bulaştırdığı ortaya çıktı. Kokpitte maske takmaması, Covid-19 ile mücadele kurallarına uymaması ve şirketin itibarına zarar vermesi nedeniyle işten kovulan pilot, Tayvan hükümeti tarafından 10 bin 600 dolar para cezasına çarptırıldı. Soruşturma kapsamında pilot, sağlık durumu hakkında yetkililere yalan söylediğini itiraf etti.

AYNI UÇAKTA 20 VİRÜSLÜ HASTA TESPİT EDİLDİ!

British Airways’in Londra-Jamaika uçuşundaki 301 yolcunun 20’sinin Covid-19 testinin pozitif olduğu ortaya çıktı. İnişin ardından tüm yolculara uygulanan zorunlu test ile tespit edilen vakaların ardından yolcuların tamamı karantinaya alındı ve inceleme başlatıldı. Jamaika, 4 Ocak itibariyle İngiltere uçuşlarının tamamen yasaklanacağını ve bu sürede yapılan uçuşlardaki tüm yolcuların karantinaya alınacağını duyurdu.

PAKİSTANLI PİLOTLARIN SAHTE LİSANS SORUŞTURMASI TAMAMLANDI!

22 Mayıs’ta Pakistan Havayolları’na ait Airbus A320’nin, Karaçi Havalimanı yakınlarındaki yerleşim merkezine düşmesi ve 98 kişinin yaşamını yitirdiği olayla ilgili yürütülen soruşturma, havayolunun pilotlarıyla ilgili büyük bir skandalı ortaya çıkarmıştı. Pilotların neredeyse üçte birinin, kendileri adına sınavlara başkalarını sokarak illegal yöntemlerle lisans aldıkları iddia edilmişti.

Bu skandal üzerine, ABD, İngiltere ve AB de dahil olmak üzere pek çok ülke tüm Pakistanlı havayollarının kendi hava sahalarına girişini geçici olarak yasaklamıştı.

Federal Havacılık Bakanı, ülkedeki 860 aktif lisanslı pilotun 262’sinin şüpheli lisansa sahip olduğunu açıklamış ve haklarında soruşturma açılacağını duyurmuştu. Devlete ait Pakistan Havayolları da 434 pilotu arasında suçlamalara adı karışan 150’sini lisanslarının geçerliliği doğrulanana kadar görevden uzaklaştırmıştı

Yapılan değerlendirmelerin ardından, lisansları askıya alınan pilotlardan 110’u resmi olarak aklandı. 15 pilotun lisansları tamamen iptal edildi, 14 pilotun ise uçmaya uygun olmadığı açıklandı. Diğer pilotlar ile ilgili sürecin devam ettiği açıklandı.

SLOT KULLANIM KONUSUNDA YENİ GELİŞME!

Havayollarının, pandemi nedeniyle talep sıfıra düşmesine rağmen havalimanlarındaki slotlarını kaybetmemek hayalet uçuşlar yapmaları, Avrupa Birliği’nin slotlar ile ilgili 80:20 yani kullan ya da kaybet kuralını askıya almasına neden olmuştu. Özellikle düşük maliyetli havayollarının, rekabet kurallarını çiğnediği gerekçesiyle yeniden geri getirilmesini istediği bu kural ile ilgili yeni bir gelişme yaşandı. Avrupa Birliği, 28 Mart ile 30 Ekim 2021 tarihleri arasındaki yaz tarifesinde, havayollarının kendilerine tahsis edilen slotları kaybetmemek için tarifenin en az yüzde 40’ı kadar uçuş yapmalarını zorunlu hale getirdi. Kış tarifesi için ayrıca bir değerlendirme yapılacağı belirtildi.

DO&CO DELTA’YA 10 YIL İKRAM HİZMETİ VERECEK!

Filosundaki 1380 uçağı ile Dünyanın en büyük havayollarından biri olan ABD’li Delta, uçak içi ikram hizmeti konusunda DO&CO ile 10 yıllık bir anlaşma imzaladı. Anlaşma uyarınca 16 Mart 2021 tarihinden itibaren, havayolunun Detroit merkezli tüm uçuşlarında ikram tedarikçisi Türk şirket Do&Co olacak. Toplam satış gelirlerinde, dünyanın 1 numaralı havayolu şirketi konumundaki Delta, 50’den fazla ülkede 300’den fazla destinasyona yılda yaklaşık 200 milyon yolcu uçuruyor.

ALASKA HAVAYOLLARI’NDAN 23 YENİ 737 MAX SİPARİŞİ!

Boeing ve Alaska Havayolları arasında 23 adet daha 737-MAX9 satışı için anlaşma imzalandı. Yeni anlaşmayla, Alaska Airlines’ın toplam 737 MAX siparişi sayısı opsiyonlarla birlikte 120’ye yükseldi. Yeni siparişlerin, havacılıkta işler yoluna girdiğinde ABD’nin en büyük beşinci havayolu şirketine esneklik, verimlilik ve imkanlarını genişletmek için yeni fırsatlar sunacağı duyuruldu.

(Visited 162 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info