Havacılık Bülteni-170

AIRBUS A350’NİN BOYA SORUNU GİDEREK DERİNLEŞİYOR!

Geçtiğimiz Haziran ayında Katar’ın ulusal havayolu Qatar Airways, Avrupalı imalatçı Airbus’a, uçağın gövdesinde boya hasarına benzer “gizemli bir sorun” nedeniyle yeni A350 teslimatlarını durduracağını açıkladı. Ağustos ayında, Katar sivil havacılık otoritesi, Airbus’ın sorunu çözmesini beklerken havayolunun filosundaki 19 adet A350’nin uçuşlardan çekilerek yere indirilmesini istedi. Bu beklenmedik gelişme, uçuş programında ciddi aksama yarattı ve havayolunun pandeminin başında aldığı A380’leri bir daha uçurmama kararından vazgeçmesine neden oldu.

Reuters’a göre Qatar Airways’in Airbus A350 uçaklarındaki kozmetik kusurları, en az beş A350 operatörü daha kendi uçaklarında tespit etti ve konu küresel bir sorun haline dönüştü.

Benzer kusurlar bildiren diğer havayolları arasında Avrupa’nın ilk A350 operatörü Finnair – Hong Kong’lu Cathay Pacific, Abu Dabi’li Etihad, Alman Lufthansa ve Air France yer alıyor.

Ekim 2016’da Finnair, uçağın hizmete girmesinden bir yıl sonra boyanın “çok kötü durumda” olduğuna dair kozmetik hasar şikayetinde bulundu. 2019’da ise Finnair, uçakları yıldırım çarpmalarından korumak için kullanılan bazı eksik katmanların olduğunu gösteren resimler paylaştı.

Cathay Pacific de 2016’da benzer sorunları raporladı. Bir yıl sonra “birden fazla uçakta boya soyulma sorunları yaşamaya” devam ettiklerini açıkladı. Uçaklardan birinde, teslim alındıktan sadece iki hafta sonra boya sorunları yaşandığı ortaya çıktı. Havayolu bazı kozmetik bozulmalar yaşadığını doğruladı ancak sonradan sorunun tamamen çözüldüğünü açıkladı.

Ekim 2017’de, Lufthansa da A350 uçaklarında 1 metrekareyi aşan boya soyulması sorunları tespit etti. Almanlar bu yıl Şubat ayında A350 uçaklarını çok yeni olmasına rrağmen yeniden boyamaya başladı. Ancak boyama işini Lufthansa’nın kendi ekipleri yerine Airbus yapıyor ve uçakların boyama işlemlerinin garanti kapsamında ücretsiz olarak yapıldığı iddia ediliyor.

Bütün bu yaşananlara rağmen, Qatar Airways hariç hiçbir havayolu, boya kusurlarının uçuş emniyeti için tehdit oluşturmadığı görüşünü ısrarla savunuyor. Ancak Katarlılar, uçaklarla yeniden operasyon yapmaya başlamadan önce, sorunun kök nedenine ulaşılması konusunda ısrarcı. Ayrıca yaşanan sorun ile ilgili tazminat talep ediyor.

Airbus yetkilileri bahsedilen sorunun, şu andakinden daha eski bir sorun olduğunu ve o dönemde çözüldüğünü açıkladı.

A350 baş mühendisi Miguel Angel LLorca Sanz, erken yüzey aşınması ile ilgili bazı sorunlar, bir alt tabakayı görünür hale getirmişti, bu durumun, uçağın yapısı üzerinde hiçbir negatif etkisi yoktu. Yıldırım çarpmasına karşı korumayı hiç etkilemiyordu. Kesinlikle bir uçuşa elverişlilik sorunu değildi. Zaten o günden bu yana A350 uçakları, yüksek düzeyde operasyonel güvenilirlikle uçmaya devam ediyor” şeklinde konuştu.

Airbus yöneticisi Stefan Schaffrath’a göre, boya kusurunun temel nedeni sıcaklık farklılıkları. A350’nin gövdesinin Alüminyum değil kompozit malzemeden üretilmiş olması nedeniyle, metal olmayan gövdeye, yıldırım iletimi için eklenen yeni katman, uçağın boyasının yapısını bozuyor. Bu soruna ek olarak, boyanın da tıpkı metaller gibi sıcaklık değişimleri nedeniyle genleşme ve büzülme yaşamasına rağmen karbon fiberin böyle bir özelliğe sahip olmaması sorunun nedeni olarak gösteriliyor. Avrupalı imalatçı, yıldırım risklerini azaltmak için delikli bakır folyo adı verilen daha esnek bir malzemeye geçmeyi düşünüyor. Konu ile ilgili derinlemesine çalışmalar sürüyor.

UNITED SÜRDÜRÜLEBİLİR HAVACILIK İÇİN KRİTİK BİR ADIM ATTI!

Havayolları, CO2 emisyonlarını azaltmak ve tüketici talebini karşılamak amacıyla operasyonlarını daha sürdürülebilir hale getirmek için somut adımlar atmaya devam ediyor.

ABD’li United, 1 Aralık Perşembe günü Boeing 737 MAX 8 uçağı ile Chicago O’Hare Havalimanı’ndan Washington DC Reagan Havalimanı’na 115 yolcunun yer aldığı bir sefer gerçekleştirdi. Bu uçuşu özel kılan detay ise uçağın motorlarından birinde yüzde 100 sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF) kullanılmasıydı. Havacılık tarihinde ilk kez, bir ticari uçuş bu şekilde gerçekleştirilmiş oldu.

Chicago merkezli havayolu “operasyonel farklılıklar” olmadığını tüm dünyaya kanıtlamak için CFM International tarafından üretilen LEAP-1B motorlardan birini 500 galon SAF diğerini ise aynı miktarda klasik jet yakıtı ile besledi.

Uçuşta yolcular arasında yer alan şirketin CEO’su Scott Kirby, bu uçuşun, endüstriyi karbondan arındırmak için önemli bir kilometre taşı olduğunu söyledi.

Şu anda mevcut regülasyonlar, havayollarına, uçuşlarda en fazla yüzde 50 oranında kerosen ile karıştırılmış SAF kullanılabilmesine izin veriyor.

Ekim ayında, aralarında Boeing ve Airbus’ın da yer aldığı 7 küresel havacılık devi, bu standardın teknik engellerini aşmak için bir araya geldi. Üretim arttıkça biyoyakıtların yüksek fiyatlarının da kaçınılmaz şekilde düşeceğini belirterek yüzde 100 SAF ile uçuşlara izin verrilmesi için düğmeye bastı.

SAF, yemeklik yağ, ev ve işyerlerinden gelen katı atıklar, atık gıda ve diğer malzemeler gibi hammaddelerden elde edilen bir yakıt türü. SAF kullanmak, potansiyel olarak CO2 emisyonlarını yüzde 80 oranında azaltabilir.

United, diğer havayollarının taahhüt ettiğinden neredeyse iki kat daha fazla SAF satın almak için şimdiden anlaşmalar yapıyor.

Havacılık sektörü, iklim değişikliğine müdahale için, sürdürülebilir havacılık yakıtlarının uçuşlarda kullanımının, önümüzdeki yıllarda karbon emisyonlarını azaltmak için en ölçülebilir çözüm olduğu görüşünde. Eylül ayında ABD Başkanı Joe Biden, 2050 yılına kadar net sıfır karbon emisyonuna ulaşma konusundaki önceki taahhütlere ek olarak, 2030 yılına kadar havacılık emisyonlarını yüzde 20 azaltmak gibi bir taahhütte bulunmuştu.

ABD hükümetinden gelen bu baskı, havacılıkta sürdürülebilir uygulamalar için çeşitli vergi ve kredi avantajlarını da beraberinde getirdiği için, havayollarının da SAF kullanımına olan ilgisini artırdı.

ÇİN, BOEING 737 MAX’İN UÇUŞ YASAĞINI KALDIRMAYA HAZIRLANIYOR!

Çin Sivil Havacılık İdaresi, Boeing 737 MAX ile operasyonlara devam edilmesinin önündeki engelleri kaldırmak için düğmeye bastı. Kurum tarafından yayımlanan Uçuşa Elverişlilik Direktifi ile havayollarının 737 MAX uçakları ile yeniden operasyona başlamaları için yapmaları gereken revizyonlar duyuruldu. Ancak, bu direktif Çin hava sahasında MAX uçuşlarına yönelik yasağın kaldırıldığı anlamına gelmiyor. Bu hamlenin ne zaman yapılacağı da henüz henüz bilinmiyor.

Geçtiğimiz Ağustos ayında, Seattle’den bir 737 MAX 7 uçağı, yeniden sertifikalandırma sürecinin parçası olan test uçuşları için Çin’e geldi. Eylül ayında Boeing tarafından yapılan bir açıklama ile test uçuşlarının başarılı geçtiği duyuruldu.

Kasım ayında Çinliler Boeing’in uçaklar için yaptığı değişikliklerden memnun olduklarını ve yasağın kaldırılması için bir istişare dönemi başlattıklarını açıkladı. Havayollarının geri bildirimlerini göndermek için son tarih 26 Kasım’dı.

Çin, 2018’de ve 2019’da, 5 ay içinde gerçekleşen iki ölümlü MAX kazasının arrdından, uçakları ilk yere indiren ülke oldu. Ülkenin dört bir yanına park edilen onlarca uçağın yeniden hizmete döndürülmesi için temkinli bir yaklaşım benimsendi. Toplam 15 Çinli havayolunun filosunda bu uçak tipi bulunuyor ve yüzlerce uçak Çinli havayollarının filosuna girrmeyi bekliyor.

Çin’den gelecek karar, Boeing için MAX’in yeniden hizmete döndürülmesinin önündeki son büyük engelin kalkması anlamına gelecek. Çin, Boeing’in en büyük pazarlarından biri durumunda. Üretilen her dört uçaktan biri Çin’e gönderiliyor.

Boeing için Çin kadar önemli bir pazar olmayan, Singapur, Güney Kore, Malezya, Japonya ve Hindistan gibi diğer Asya-Pasifik ülkelerinden hiç biri, MAX uçaklarının uçuş yasağını kaldırmak  için bu kadar uzun sürre beklemedi.

Ekim ayında Boeing, üretimi tamamlanan ve henüz teslim edilmemiş 370 adet MAX uçağının yaklaşık üçte birinin Çinli müşterilerin filosuna katılmak için beklediğini duyurmuş ve 2022’nin ilk çeyreğinde teslimatlara devam etmeyi umduklarını açıklamıştı.

MAX ile ilgili uçuş emniyeti endişelerinin yanı sıra Boeing, ABD ile Çin arasındaki ticari gerilimler nedeniyle de oldukça zorlanıyor. Washington ile Pekin arasındaki ilişkilerde yeni bir aşamaya geçilmesi ile MAX uçaklarının Çin’deki yasağının kaldırılması kararı, beklenen bir gelişme olarak yorumlanıyor. Böylelikle 2022, Boeing için çok daha iyi geçebilir.

ANTALYA HAVALİMANI İHALESİNİ FRAPORT TAV ORTAKLIĞI KAZANDI!

Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) tarafından, Antalya Havalimanı’nın kapasite artırımına yönelik ilave yatırımların yapımı, iç/dış hatlar, genel havacılık, CIP terminalleri ve mütemmimlerinin işletme haklarının (25 yıl süreyle) kiralanması için gerçekleştirilen ihalede, kazanan TAV-Fraport AG ortak girişim grubu oldu.

Vnukovo-İntekar Yapı 5 milyar 250 milyon Euro, TAV-Fraport AG ise 5 milyar 750 milyon Euro teklif etti. Yapılan açık artırmada, TAV-Fraport Grubu, 7 milyar Euro’luk teklifiyle ihaleyi kazandı.

antalyaihale-1.jpeg

DHMİ ihale komisyonunun talebi doğrultusunda, TAV-Fraport Grrubu, 25 yıl için 7 milyar 250 milyon Euro + KDV ödemeyi kabul etti. TAV-Fraport ortaklığı, bu ihaleyle 765 milyon 250 bin Euro civarında yatırım taahhüdü verdi.

2026 yılında işletme süresi dolacak Fraport-TAV ortaklığı, kazandığı ihale sonrasında Antalya Havalimanı’nın işletmesini 2051 yılına kadar sürdürecek. İhale bedelinin yüzde 25’lik kısmı peşin ödenecek. İhalede işletmeci firmaya yolcu ve devlet garantisi verilmedi.

adbanner