Havacılık Bülteni-178

THY’NİN SUPER BOWL REKLAMLARI

Küresel reklam ve tanıtım faaliyetlerine ciddi bütçeler harcamasıyla bilinen Türk Hava Yolları’nın yeni reklam filmi yayına girdi. 13 Şubat’ta Los Angeles’ta oynanacak Super Bowl finalinde de yayınlanacak olan THY’nin yeni reklamında tanıdık bir isim var: Morgan Freeman.

Amerikan televizyon tarihinin en çok izlenen programı olan Amerikan Ulusal Futbol Ligi (NFL) final maçının 56’ncısı, Super Bowl LVI, 13 Şubat Pazar günü, Los Angeles’te oynanacak. Amerika’da 100 milyon, dünyanın genelinde yaklaşık 140 milyon kişi tarafından bu maçın canlı olarak izlenmesi bekleniyor.

Böylesi bir televizyon programında görünür olmak da küresel tüm markalar için özellikle Kuzey Amerika pazarında benzersiz bir erişim imkânı yaratıyor. Bu yüzden markalar, Super Bowl organizasyonuna reklam verebilmek için kesenin ağzını açıyor ve birbirleriyle yarışıyor.

Türk Hava Yolları, 13 Şubat’ta oynanacak maçın ikinci çeyreğinde yayınlanacak olan “Pangea” adlı yeni küresel reklam kampanyasını başlattı. Reklamda, dünyaca ünlü ABD’li aktör Morgan Freeman oynuyor. ABD’li oyuncu, daha önce de Türk Hava Yolları reklamında oynamıştı.

Reklamda, milyonlarca yıl önce tek süper kıta olan Pangea kavramı üzerine yoğunlaşılıyor. Verilmek istenen mesajın odak noktası ise THY’nin, dünyanın en fazla ülkesine uçan havayolu olması sayesinde tüm dünyayı birbirine bağlaması. Reklamda öne çıkan bir diğer mesaj da dünyanın neresinde olursak olalım, hepimizin aslında bir şekilde birbirimize bağlı olduğumuz gerçeği.

Prodüksiyon süreci Eylül 2021’de başlayan reklam için, İstanbul ve New York’ta çekimler yapıldı. Reklamda, canlı aksiyon görüntülerine ek olarak, Pangea’yı çarpıcı bir şekilde anlatabilmek için kıtaları yeniden birbirine bağlayan, dijital ortamda oluşturulan animasyon sahneleri de yer alıyor.

THY’nin yeni reklam filmi, ‘basit’ ve ‘büyüleyici’ gibi yorumlarla, eleştirmenlerden tam not aldı. Morgan Freeman’ın kendine özgü anlatım şeklinin reklamı ciddi şekilde zenginleştirdiği düşünülüyor.

Türk Hava Yolları, ABD’nin en büyük spor organizasyonu ve Amerikan futbolunun şampiyonluk mücadelesi Super Bowl’da, daha önceki yıllarda da büyük reklam kampanyaları ile boy gösterdi.

2016’da ‘Batman vs Superman’ temalı reklam kampanyasıyla, Super Bowl’da ilk Türk markası olarak sahneye çıkan Türk Hava Yolları, 30 saniyelik yayın için 5 milyon Dolar ödedi ve ABD nüfusunun yüzde 35’ine ulaşmayı başardı.

Batman’i canlandıran Ben Affleck ile Lex Luthor karakterine hayat veren Jesse Eisenberg’ün de yer aldığı reklam filminde, senaryo gereği, THY’nin yeni seferlerinden biri, Batman’in evi olarak bilinen ‘kurmaca’ Gotham City’e yapılıyordu.

Ancak bu kampanya kapsamında, Türk Hava Yolları’nın resmi sponsoru olduğu “Batman v Superman: Adaletin Şafağı” filmi, yılın en kötü filmlerinin ödüllendirildiği Golden Raspberry Ödülleri’nde 8 farklı dalda aday gösterildi ve 2016’nın ikinci en kötü filmi oldu. THY filosundan bir Boeing 777-300ER uçağına, filmin temasına uygun bir boyama yapıldı. Uçağın her iki tarafına, eskitme yöntemiyle Batman ve Superman’in logoları yerleştirildi.

2017’de Oscar ödüllü ABD’li aktör Morgan Freeman’ın oynadığı “Widen Your World” temalı reklam filmi, ekran başındaki yüz milyonlarca insan tarafından tam not aldı.

Çekimleri Los Angeles’ta yapılan reklam filminde, Hollywood starı Morgan Freeman, Türk Hava Yolları uçağının içinden, insanları Dünya’yı keşfetmeye çağırıyordu.

Maç sırasında reklam filminin yayınlanmasının ardından, Morgan Freeman etiketi üç saat boyunca Amerika’da trend topic listesinde yer aldı. Amerika’da yayınlanan reklam filmi, Uzak Doğu ve Avrupa başta olmak üzere 22 farklı dilde 40’tan fazla ülkede haber oldu.

Türk Hava Yolları, Super Bowl 2018 için hazırladığı “Beş Duyu” isimli reklam filminde, “The Dr. Oz Show” adlı sağlık talk şovuyla, yurt dışında da geniş kitlelerce tanınan ünlü doktor Mehmet Öz‘ü başrolüne taşıdı.

Uçaktan görüntülerle açılan reklam filminde, Emmy Ödülü sahibi de olan Dr. Öz, duyu organlarımızın mucizevi özelliklerinin altını çizerek dünyaya ve onun güzelliklerine daha çok bakmamız, tatmamız ve keşfetmemiz için çağrı yapıyordu.

2019’da Türk Hava Yolları’nın Super Bowl’da, yeni hizmete başlayan İstanbul Havalimanı’nı da öne çıkaran sahnelerle süslenen, İstanbul’da sinematik bir kovalamaca temasına sahip “The Journey – Yolculuk” isimli reklamı yayınlandı. Yönetmen koltuğunda Ridley Scott’un oturduğu reklam filminin başrolünde Hollandalı oyuncu Sylvia Hoeks yer aldı. Ayrıca THY’nin yeni kabin kıyafetleri ve yeni uçak içi kabin tasarımlarını da izleyici ile ilk kez bu filmle buluşturuldu.

Çırağan Sarayı, Şerefiye Sarnıcı, Ortaköy Meydanı ve İstanbul Havalimanı gibi İstanbul’un ikonik simgeleri arasında geçen ve çekimleri 4 günde tamamlanan reklam filminde, Ridley Scott’ın diğer eserlerine çeşitli atıflar da yapıldı.

2020 yılında Miami’de düzenlenen Super Bowl’un üçüncü çeyreğinde Türk Hava Yolları, 1969’da insanoğlunun Ay’a ilk inişinden esinlenerek insanlığın keşif ruhuna hitap eden reklamını yayınladı. “Step On Earth” isimli reklam filminde, bir milyardan fazla insanın ülkelerinin dışına hiç seyahat etmediği istatistiklerine meydan okunuyordu.

Reklam filminde, daha önce yurt dışına hiç gitmemiş olan Russ, Mariha ve Karlos’a, Türk Hava Yolları sayesinde, kendi ülkelerinin sınırlarının ötesindeki dünyayı ilk kez keşfetme fırsatı veriliyordu.

FRONTIER VE SPIRIT BİRLEŞİYOR!

ABD’nin iki düşük maliyetli havayolu Frontier ve Spirit, güçlerini birleştirerek, ülkedeki diğer “dört büyük” taşıyıcıya karşı tek bir “agresif ultra düşük maliyetli rakip” yaratmak için harekete geçti.

İki havayolu, Latin Amerika, ABD ve Karayipler’de daha fazla rotaya hizmet vermeye odaklanarak, operasyonlarda sürdürülebilirliğe önem vermek üzere birleşme kararını resmi olarak duyurdu. Frontier’in Spirit’i satın alması şeklinde gerçekleşecek birleşmenin 2,9 milyar Dolar’lık bir güç oluşturacağı hesaplanıyor.

Hava yolu ile seyahati daha demokratikleştirmek için bu kararın alındığı vurgulanırken, birleşmenin arkasında, yolcuya daha da iyi hizmet vermek, kariyer fırsatlarını genişletmek ve rekabet baskısını kırmak için agresif bir ultra düşük maliyetli rakip yaratmak olduğu açıklandı. Bu kararın tüketici dostu bir sonuç yaratacağı duyuruldu.

Birleşmenin ardından ortaya çıkacak yeni havayolu, American Airlines, United Airlines, Delta Air Lines ve Southwest Airlines’ın arkasından, ABD’nin en büyük beşinci havayolu olmayı hedefliyor.

Yeni havayolu, yıllık 1 milyar Dolar tasarruf elde etmeyi, 19 ülkede 145’ten fazla varış noktasına günde 1.000’den fazla uçuş yapmayı ve filodaki uçak sayısını 350’nin üzerine çıkarmayı planlıyor. Birleşme sonrası havayolunun filosu Airbus A320neo dar gövdeli uçaklardan oluşacak.

Colorado merkezli Frontier ve Florida merkezli Spirit, halihazırda birçok ABD ve Latin Amerika destinasyonuna hizmet verirken, birleşme sonrası Karayipler’e de odaklanmak, şirketin yetersiz hizmet verilen birden fazla rotada ayak izi elde etmesini sağlayacak.

Şu anda iki havayolu, Bahamalar, Belize, Dominik, Haiti ve Jamaika gibi destinasyonlara uçuyor. Ancak birleşme sonrası, Barbados, Guyana, Trinidad Tobago ve çok daha fazla Karayip ülkesine uçuşların başlatılması planlanıyor.

2026 yılına kadar şirket, mevcut personellerin üzerine 10.000 yeni çalışanı daha kadrosuna eklemeyi düşünüyor.

2022’nin ikinci yarısında tamamlanması beklenen birleşmenin, operasyonel tasarruflar yoluyla yılda 500 milyon dolarlık sinerji ile sonuçlanması bekleniyor. Ancak Joe Biden yönetiminin, şirket birleşmelerine karşı duruşu nedeniyle, bu birleşme kararının da Beyaz Saray’dan dönebileceği iddia ediliyor.

QATAR AIRWAYS VE AIRBUS KRİZİ GİDEREK BÜYÜYOR!

Avrupalı uçak üreticisi Airbus ve Qatar Airways arasında A350 uçaklarındaki boya kusurları nedeniyle yaşanan kriz giderek derinleşiyor.

Havayolunun Londra’da açtığı dava ile Airbus’tan 600 milyon Dolar’ın üzerinde tazminat talep etmesi ve A350 uçaklarının teslimatının sorun çözülene kadarr tamamen durdurulması talebine, Airbus kanadından hiç alışık olmadığımız bir hamle ile karşılık gelmişti. Avrupalı imalatçı, havayolunun daha önce verdiği 50 adetlik A321neo uçak siparişini iptal etmişti.

Qatar Airways’in, geçtiğimiz hafta Boeing’e verdiği 34 adet 777-8 kargo uçağı ve 25 adet 737 MAX-10 dar gövde yolcu uçağı siparişleri ile gerilim başka bir boyuta taşınmışken; Airbus yine beklenmedik bir hamle yaptı. Qatar Airways adına üretilen ve teslim edilmeyi bekleyen 2 adet A350-1000 uçağının da Airbus tarafından siparişinin iptal edildiği ve uçakların teslim edilmeyeceği duyuruldu.

Qatar Airways, daha önce teslim aldığı 21 adet A350 uçağında kozmetik boya kusuru tespit edildiği için, sorun çözülene kadar başka A350 teslim almak istemediğini zaten açıklamıştı. Ancak imalatçı, havayolunun uçaklarını teslim almayarak sözleşmeyi ihlal ettiğini ve siparişlerin tamamen iptal edilip yok sayılacağını ve teslimat pozisyonunun sonlandırıldığını söylüyor.

Havayolu ise yasal argümanlarla, sözleşmenin ihlali gibi bir durum olmadığını savunuyor. Airbus’ın hem A350 hem de A321neo anlaşmalarını iptal etmek gibi bir hakkı olmadığını iddia ediyor. Özetle Qatar Airways ve Airbus arasındaki gerilim her geçen gün daha da karmaşık hale gelecek gibi görünüyor.

AIRBUS VE BOEING’İN OCAK 2022 KARNESİ!

ABD’li imalatçı Boeing ve Avrupalı üretici Airbus arasındaki rekabet 2022 yılının Ocak ayında da tüm hızıyla devam etti.

Boeing, Ocak ayında 32 uçağı müşterilerine teslim ettiğini açıkladı. Teslim edilen 32 uçağın 29’u 737 MAX uçaklarıydı ve bu uçakların 27’si Ryanair filosuna katıldı. Ocak ayında China Eastern Havayolları’na 1 adet 777 kargo uçağı teslim edilirken, 2 adet 767 ile beraber ay boyunca toplam 3 adet geniş gövdeli uçak teslimatı yapılmış oldu.

Boeing geçen yıl Ocak ayında toplam 26 uçak teslim etmişti.

Boeing’in üretim sorunları nedeniyle 787 Dreamliner teslimatlarına çok uzun devam edemiyor olması büyük bir finansal kriz yaratıyor. Dreamliner sorunları, sadece 2021’in dördüncü çeyreğinde Boeing’e 4,5 milyar Dolar’a mal oldu.

Boeing, Ocak ayında müşterilerinden 75 yeni sipariş almayı da başardı. Bu siparişlerin 53 adedi 737 MAX uçaklarına gelirken, 22 sipariş ise 777 kargo uçağıiçin yapıldı. Boeing, hava kargo taşımacılığına olan talep arttıkça kargo uçağı üretimini artırmayı hedefliyor.

Airbus ise Ocak ayında müşterilerine 30 uçak teslim etti. Bu teslimatların 2’si A220, 4’ü A350 olurken; 24’ü ise A320 ailesi uçaklarıydı. Airbus’ın geçtiğimiz yıl Ocak ayındaki teslimat sayısı 21’di.

Airbus, Ocak ayı içinde müşterilerinden 36 yeni sipariş almayı başardı. Bu siparişlerin 22’si A220 ve 14’ü A320neo ailesi uçaklarına yapıldı. Ancak Airbus, Ocak ayında Qatar Airways’in 50 adet A321neo ve iki adet A350-1000 siparişini kendisi iptal ettiği için; Ocak ayı sonundaki net sipariş sayısı -16 oldu.

NATILUS’UN OTONOM KARGO UÇAKLARI DEVRİM YAPACAK!

Hava kargo taşımacılığı için özel olarak tasarlanan ve üretilen ilk otonom uçakların üreticisi ABD’li Natilus, sektörün önde gelen havayolları da dahil olmak üzere şirketlerden 440’ın üzerinde uçak için ön sipariş aldığını ve bu siparişlerin değerinin 6 milyar doları aştığını açıkladı.

2016 yılında Aleksey Matyushev ve Anatoly Starikov tarafından kurulan Natilus, kargo uçaklarının tasarımını, mevcut yolcu uçaklarını dönüştürerek değil; kargo hacmini 60 kat artıracak, maliyetleri %60 azaltacak ve karbon emisyonlarını yarı yarıya düşürecek bir şekilde yenilikçi bir şekilde yapıyor.

Bugün için kargolar uluslararası olarak hava ve deniz yoluyla taşınıyor. Bu iki ulaşım modelinin maliyeti ve süresi arasındaki fark oldukça çarpıcı. Deniz taşımacılığı şu anda hava taşımacılığından 13 kat daha ucuz; ancak teslimat süresi 50 kat daha yavaş. Natilus, hava kargo taşımacılığını daha rekabetçi hale getirerek, %60’lık maliyet düşüşüyle, taşımacılık endüstrisinde devrim yaratmayı amaçlıyor.

Tam otonom şekilde üretilecek uçaklar, uzaktan kontrol edilebilmesiyle, daha fazla verimlilik ve maliyet tasarrufu sağlayacak. Hava taşımacılığı operasyonlarının ölçeklendirilmesine olanak tanımak için Natilus’un 4 farklı modeli var.

  • 8 tonluk kısa mesafeli besleyici İHA
  • 60 tonluk orta/uzun menzilli İHA
  • 100 tonluk uzun menzilli İHA
  • 130 tonluk uzun menzilli İHA

Son piyasa raporlarına göre, otonom kargo uçağı pazarı 280 milyar Dolar’ın üzerinde. Ancak Natilus, piyasaya süreceği uçaklarla pazarın 470 milyar Dolar’a genişlemesini öngörüyor. Natilus uçakları, müşterileri için yenilikçi bir anahtar teslimi çözüm üretmek için mevcut yer altyapısını ve standart hava kargo konteynerlerini kullanıyor.

adbanner