Havacılık Bülteni-190 | Boarding Info

Written by 21:26 Havacılık Bültenleri

Havacılık Bülteni-190

PİLOT FENALAŞTI UÇAĞI YOLCU İNDİRDİ

Bahamalar’ın Marsh Harbour Havalimanı’ndan, ABD’nin Florida Eyaleti’ndeki Fort Pierce’ye gitmek üzere kalkan Cessna Karavan 208 tipi özel uçağın pilotu yaklaşık 1 saat sonra rahatsızlandı.

Hava trafik kontrolörleri ile pilotlar arasındaki konuşmaları kaydeden LiveATC.net tarafından yayınlanan ses kayıtlarına göre, uçakta bulunan bir yolcu, telsizden “Burada ciddi bir durum var. Pilotum kendinde değil. Uçağı nasıl uçuracağımı bilmiyorum” şeklinde bir yardım talebinde bulundu.

Fort Pierce merkezli bir hava trafik kontrolörü, yolcuya tek motorlu Cessna’nın konumunu bilip bilmediğini sordu ve yolcudan “Hiçbir fikrim yok. Florida kıyılarını önümde görebiliyorum ama hiçbir fikrim yok” yanıtını aldı.

Hava trafik kontrolörleri telsizin ucundaki yolcuya, sakin olmasını ve uçağı Güney Florida’da West Palm Beach’e yönlendirmesini söyledi. Bunun için önce 5000 ft’e alçalması, kanatları düz tutup, kıyıyı kuzeye veya güneye doğru takip etmeye çalışması tavsiye edildi.

Boca Raton üzerinden kuzeye giden seyreden Cessna’nın konumu, yaklaşık dört dakika içinde tespit edildi. Kontrolörler yolcuya uçağı nasıl kontrol edeceğini anlatmaya devam etti. Yolcu, hava trafik kontrolörü Robert Morgan’ın yardımıyla neredeyse kusursuz bir iniş gerçekleştirdi. 

Havacılık sektöründe 20 yıldır görev yapan Morgan, doğru zamanda doğru yerde olduğuna inandığını söyledi. Morgan: “Uçağın diğer uçaklar gibi uçtuğunu bildiğini; yolcuyu sakinleştirmek, piste yönlendirmek ve iniş için alçalabilmesi için gücü nasıl azaltacağını söylemesi gerektiğini düşündüğünü anlattı ve birine yardım etmenin gerçekten iyi hissettirdiğini belirtti.

Havacılık analisti ve pilot John Nance, ilk kez bir yolcunun Cessna Caravan kadar “büyük ve karmaşık” bir uçağı indiğini gördüğünü söyledi. Hiç havacılık deneyimi olmayan birinin, talimatları çok dikkatli şekilde dinleyip, büyük bir sakinlikle uygulamasına şaşırarak, fark yaratan detayın bu olduğunu vurguladı.

Uçak iner inmez pilot hastaneye kaldırıldı. Olayla ilgili soruşturma başlatan FAA, yolcunun ve pilotun kimliklerini açıklamadı.

RİZE ARTVİN HAVALİMANI AÇILDI!

Rize’ye 34, Hopa’ya 54, Artvin’e 125 kilometre uzaklıkta bulunan Rize’nin Pazar ilçesindeki Rize-Artvin Havalimanı, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev’in de katıldığı bir törenle açıldı. 3 milyon metrekare alanda inşa edilen havalimanı, 45 metre genişlik ve 3 bin metre uzunluğa sahip pistiyle hizmet verecek. Havalimanının terminal binası ise 32 bin metrekare. 

Ordu-Giresun Havalimanı’ndan sonra Türkiye’de 2’nci; Japonya, Hong Kong ve Güney Kore’nin ardından da dünyanın 5’inci deniz üzerindeki havalimanı olan  Rize-Artvin Havalimanı’nda sivil apronun yanı sıra Türk Hava Kuvvetleri ile Sahil Güvenlik Komutanlığı için de 2 apron inşa edildi.

Temeli 3 Nisan 2017’de atılan ve yıllık 3 milyon yolcu kapasitesine sahip olacak havalimanının maliyetinin 1.7 milyar TL’yi aştığı belirtiliyor. 7 kilometrelik mesafeden taşınan her biri 8 ile 10 tona varan ağırlıklardaki milyonlarca taş, kamyonlar ve gemilerle taşınıp ortalama derinliği 17,5 metre olan deniz dolgu alanında, 28 metre derinliğe kadar dolgu yapıldı. Deniz altında sismik cihazlarla ölçümlerin ardından 300 tonluk vinçle 35 ve 45 ton ağırlığındaki 20 bin 500 adet ‘x blok elemanı’ dalgıçlar tarafından deniz altına yerleştirildi. Deniz dolgusu için 100 milyon ton taş kullanılan havalimanında, 304 kazık üzerine de 76 yaklaşım ışığı konuldu.

Bölgenin kültürel ögelerinden izler taşıyan havalimanında, yöresel mimarinin yansıtıldığı terminal binasının yanı sıra, çay bardağı formundan esinlenilerek 36 metre yüksekliğinde hava trafik kontrol kulesi inşa edildi. 

Yaklaşık 19 futbol sahası büyüklüğünde peyzaj alanına sahip olan Rize-Artvin Havalimanı’nın 49 bin metrekaresi, Karadeniz’in coğrafi özelliklerine uyumlu olan 1453 ağaçla yeşillendirildi.

Havalimanı, Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı ile uluslararası giriş-çıkışlara açık daimi hava hudut kapısı olarak da belirlendi.

Rize-Artvin Havalimanı’na ilk yolculu uçuş İstanbul Havalimanı’ndan, Türk Hava Yolları’na ait “Rize-Artvin” isimli Airbus A330 ile gerçekleştirildi. 320 yolcu ile yapılan bu seferde kokpitte Rize-Pazarlı Mustafa İnanç Ersoy olduğu öğrenildi. Bu uçuş TK2538 koduyla yapıldı. Bu kod, 2 şehir ile Rize ve Artvin’in plaka kodu üzerinden belirlendi.

THY ve AnadoluJet, haftanın her günü İstanbul ve Ankara’dan Rize-Artvin Havalimanı’na tarifeli uçuş düzenleyecek. Açılış yapıldığı gün havalimanına 15’i ticari olmak üzere 50 uçak iniş-kalkış yaptı. Hizmet verilen yolcu sayısı ise 2 bin 52 olarak gerçekleşti.

ATATÜRK HAVALİMANI MİLLET BAHÇESİ OLUYOR!

Öte yandan Atatürk Havalimanı’na yapılacak millet bahçesi için de düğmeye basıldı. Rize-Artvin Havalimanı’nın açıldığı gün, çok sayıda basın kuruluşu tarafından, Atatürk Havalimanı’na iş makinelerinin girdiği görüntüler paylaşıldı. Geçtiğimiz günlerde Atatürk Havalimanı’na yapılacak millet bahçesi için ihale yapıldığı ve ihaleyi 2 milyar 127 milyon 978 bin Lira bedelle Yapı&Yapı şirketinin kazandığı öğrenilmişti.

Atatürk Havalimanı’nın pistleri üzerinde görüntülenen iş makineleri ve kamyonların üzerinde bu firmanın logosu olduğu göründü.

HAVACILIKTA TOPARLANMA HIZLANDI!

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) patronu Willie Walsh, Riyad’da düzenlenen Future Aviation Forum’da yaptığı konuşmada, Rusya ile Ukrayna arasındaki savaş ve Çin’de artan kısıtlamalara rağmen, yolcu trafiğinin arttığını söyledi. Endüstrinin beklenenden bir yıl önce pandemi öncesi seviyelere döneceğine yönelik tahminini açıkladı.

Walsh, yaklaşık iki yıl önce, havacılık endüstrisinin 2019’daki seviyelerine ancak 2024’te ulaşabileceğini söylemişti. Çok güçlü rezervasyonlar gördüklerini aktaran Walsh, tüm havayolu CEO’larının sadece bu yıl sonu için değil uzun vadeli talepler konusunda da oldukça umutlu olduklarını anlattı.

IATA verilerine göre, petrolün bugüne kadarki ortalama fiyatı varil başına 132,3 Dolar ve bu geçen yılın maliyetlerinden neredeyse yüzde 150 daha yüksek. Petrol fiyatlarının yükselişi ve işgücü kıtlığının, bilet fiyatlarında yaklaşık yüzde 10’luk artış yaratmasına rağmen, bu durumun yolcuların seyahat talebini azaltmadığını belirten Walsh, 2023’e kadar toparlanmanın giderek ivme kazanacağını belirtti. Asya-Pasifik bölgesinin, toparlanmada diğer bölgelere göre geride kalacağı tahmin ediliyor.

EMBRAER TURBOPROP UÇAĞINA ORTAK ARIYOR

Brezilyalı uçak üreticisi Embraer, 2023’ün ortalarında lansmanı yapılması beklenen turboprop bölgesel yolcu uçağı programı için potansiyel ortaklarla görüşüyor. Brezilyalı uçak üreticisi, turboprop uçak için motor üreticileriyle de temas halinde.

Embraer, geliştireceği turboprop uçak ile iki büyük turboprop yolcu uçağı üreticisi Fransız-İtalyan ortaklığı ATR ve Kanadalı De Havilland ile rekabet etmeyi hedefliyor. ATR, kırsal alanları ana merkezlere bağlayan yeni hava limanlarının da çok hızlı artmasıyla, özellikle Asya-Pasifik bölgesinde bölgesel turboprop pazarına tamamen hakim durumda.

Embraer, ilk turboprop modeli EMB 110 Bandeirante’yi 1968’de askeri ve ticari kullanım için genel amaçlı 15-21 yolcu kapasiteli hafif nakliye uçağı olarak üretti. Uçak 1973’te piyasaya sürüldü ve lansman müşterileri Brezilya Hava Kuvvetleri ile Boston Bölgesel Havaalanı’nda yerleşik bir Amerikan kargo operatörü olan Wiggins Airways idi. Uçağın üretimi 1990 yılında sonlandırıldı.

Embraer’in piyasaya sunduğu ikinci turboprop modeli EMB 120 Brasilia, ilk uçuşunu 27 Temmuz 1983’te yaptı. Uçak, başta ABD olmak üzere birçok bölgesel havayolunun hemen ilgisini çekti. 30 yolcu kapasitesi, hızı ve seyir irtifası, benzer uçaklara kıyasla çok daha rekabetçiydi. İlk uçak, 1985 yılının Ekim ayında Atlantic Southeast Airlines filosunda hizmete girdi. Uçak dünya çapında birkaç operatörde hala hizmette olmasına rağmen, 2001 yılında Embraer üretimi sonlandırdı.

Brezilyalı uçak üreticisi 2017’den beri turboprop pazarına geri dönmeyi tartışıyor. Şirket, 2020’de hükümetten ve kredi kuruluşlarından destek almaya karar verdi. Uçağın lansmanı için 2023’ün ortaları; piyasaya çıkışı için ise 2027’nin sonları hedefleniyor.

Embraer, motor üreticileri için de bir ihale açtı ve bu yılın sonuna kadar bu konuda bir karar verilmesi bekleniyor.

C919 TESLİMATA HAZIR!

Çin’in devlete ait şirketi COMAC tarafından, Boeing 737 ve Airbus A320 ailesi uçaklarına rakip olarak geliştirilen tek koridorlu yolcu uçağı C919, ilk teslimat öncesi test uçuşunu gerçekleştirdi. Uçaklardan 5’i bu yıl içinde China Eastern Havayolları’na teslim edilerek aktif hizmete başlayacak. C919’un 3 saat süren test uçuşu Şanghay Pudong Havalimanı’nda yapıldı. Uçağın test sırasında tüm görevleri başarıyla yerine getirdiği, performansının ve genel durumunun iyi olduğu açıklandı.

China Eastern, Mart 2021’de COMAC ile imzaladığı anlaşmayla, uçakların her birini 99 milyon Dolar’a satın almayı taahhüt etmişti. Havayolu, C919’u Şanghay Pudong Havalimanı’ndan Pekin, Guangzhou gibi bazı iç hat uçuşlarında kullanmayı planlıyor. 

C919 için bugüne kadar 28 havayolundan toplam 815 adet sipariş alındı. Sivil havacılık endüstrisinde en yaygın kullanılan uçak tipi olan dar gövdee-orta mesafe yolcu uçağının piyasaya sürülmesiyle Çin’in, ABD’li Boeing ve Avrupalı Airbus’ın egemenliğindeki küresel yolcu uçağı pazarında pay sahibi olabileceği iddia ediliyor. Çin devlet başkanı Xi Jinping, C919’un, Çin’in yeni kalkınma modelinin öncüsü olacağını açıklamıştı.

(Visited 6 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info