THY UÇAĞINDA DENİZE İNİŞ PANİĞİ!
Türk Hava Yolları’nın İstanbul-Bodrum seferini gerçekleştiren uçakta yanlış anons krizi yaşandı. Seyir esnasında yolcular bir anda ‘’kemerlerinizi bağlayın denize zorunlu iniş yapıyoruz” anonsuyla adeta şok geçirdi.
Korku ve paniğe neden olan duruma otomatik anons sisteminde yaşanan bir hatanın sebep olduğu anlaşıldı. Kabin amirinin kontrolünde olan otomatik anons sisteminde bir index bulunuyor. Yapılmak istenen anonsların kodları bu indexte mevcut. Kabin amiri otomatik anons sistemine, yapmak istediği duyurunun kodunu girip anonsu başlatıyor. Bodrum uçağında yaşanan olayın meydana gelmesine iki durumun sebebiyet verme ihtimali var: Birincisi kabin ekibinin sisteme yanlış bir kodu girip başka bir anonsu aktif hale getirmesi. İkinci seçenek ise otomatik anons sisteminin, nedeni bilinmeyen bir şekilde kendi kendine bu anonsu yapmış olabileceği.
Uçakların kabininde yer alan otomatik anons sisteminde kod girilmeksizin otomatik olarak devreye giren anons ise oksijen maskelerinin takılmasına dair anons. Kabinde yaşanan basınç kaybı durumunda oksijen maskeleri otomatik olarak düşer ve çeşitli sensörler yardımıyla maskelerin düştüğünü anlayan anons sistemi otomatik olarak maskelerin takılmasına dair anonsu devreye alır.
THY’nin Bodrum yolcuları, uçağın denize inmeyeceği anlaşılınca rahat bir nefes aldı. Uçak, Milas-Bodrum Havaalanı’na güvenli bir şekilde iniş yaptı. Akıllarda ise yanlış anonsa neyin sebep olduğu konusu kaldı.
ATLASGLOBAL YENİ KABİN MEMURU ÜNİFORMALARINI TANITTI!
Atlasglobal Havayolları’nın yeni kabin memuru üniformaları, düzenlenen özel bir etkinlikle tanıtıldı. Gecenin davetlileri arasında ben de yer aldım.
Tüm dünyada havayolları, üniformalarını geleneksel bir yöntem olarak, ünlü modacı ve tasarımcılarla çalışarak belirliyor. Ancak Atlasglobal, yeni kabin üniformaları için bu geleneksel yöntemlerin dışına çıkmaya karar verdi. Yeni üniformalar için #HackOurStyle sloganıyla bir proje başlatıldı. Dokuz Eylül Üniversitesi ve İzmir Ekonomi Üniversitesi Moda ve Tekstil Tasarım Bölümü öğrencileri arasında iki gün boyunca süren bir tasarım hackathon’u düzenlendi.
HUGO BOSS Tekstil Sanayi üretim tesislerinde 48 saat süren hackathon sonunda farklı uzmanlık alanlarına sahip profesyonellerden oluşan jürinin değerlendirmesi sonucu birinci olan tasarım, yeni kabin üniforması olarak belirlendi. Bir hackaton ile kabin memuru üniforması belirleme projesi, hem havayolu hem de tekstil sektöründe bir ilk olma özelliği taşıyor.
Düzenlenen etkinliğin sonunda, yeni kabin memuru üniformaları, Best Model of The World Iman Casablanca ve Atlasglobal kabin memurlarının boy gösterdiği bir defileyle sunuldu.
İzmir Ekonomi Üniversitesi öğrencisi Yaren Eren’in birinci seçilen üniforma tasarımında kağıt uçaklardan ilham alınmış. Ana renk olarak kırmızının korunduğu koleksiyonun çıkış noktasında kağıt katlama yani origami sanatının yansımaları, tasarımların genel form ve kalıplarında kırmızı üzerine gri çizgilerle vurgulanmaya çalışılmış. Bu sayede elde edilen dinamik görünüş, kurumsal renklerden oluşan kontrast detaylar ve renk geçişleri ile harmanlanmış. Eski üniformadaki kırmızı keplerin yerini bu kez gri rengin aldığı görülüyor. Atlasglobal’de görev yapan uçan şeflerin üniformasında ise kırmızı etek üstü boyun kısmındaki grilikler dikkat çeken beyaz gömlek göze çarpıyor. Gömlek ve fulardaki yer yer gri ve kırmızı Atlasglobal logo işlemesi üniformaya farklılık getiren bir başka detay. Kış döneminde kullanılan pardesü için kırmızı renk kullanılmaya devam ederken; gri çizgiler eklenerek tasarıma dinamizm kazandırılmaya çalışılmış. Yuvarlak burunlu, kalın topuklu gri renkli ayakkabıların tabanında ise kırmızı tercih edilmiş. Yürürken adeta ben buradayım diyor. Etek ve pantolon tercihi ise kabin memurlarına bırakılıyor.
SİNGAPUR-İSTANBUL HATTINDA A350 İLE UÇACAK!
Singapur Hava Yolları Avrupa Bölge Başkanı Subhas MENON, hafta içinde havayolunun Türkiye Genel Müdürü Mark Seah ve İstanbul ekibinin de hazır bulunduğu bir basın toplantısı düzenledi. Hem Singapur Hava Yolları’ndaki son gelişmeleri aktardı; hem de havacılık sektöründe neler olup bittiğinin bir değerlendirmesini yaptı. Toplantıda ayrıca Pazarlama ve Hizmetler Müdürü Derya Pekruh Gerçeker de havayolu ile ilgili bir sunum yaptı.
Bu yıl Türkiye ile Singapur devletlerinin siyasi ilişkilerinin 50’nci yılı kutlanıyor. Singapur Hava Yolları da 32 yıldan bu yana Singapur-İstanbul uçuşlarına kesintisiz devam ediyor. Subas Menon, Türk Hükümeti ve Türk Hava Yolları’nın İstanbul Havalimanı’nın açılış sürecindeki çabalarını yakından takip edip kendilerini takdir ettiklerini açıkladı. Türk Hava Yolları’nın Avrupa’nın en büyük hava yolu şirketi olmasının hiç şaşırtıcı olmadığını vurgulayan Melon, İstanbul’a uçmaya erken başladık, çünkü şunu biliyoruz ki geç kalanlar, erken gelenlerin bıraktıklarıyla yetinmek durumundadır dedi.
Melon, 2018’de Skytrax tarafından dünyanın en iyi havayolu seçilen Singapur Hava Yolları’nın bunu paranın satın alabileceği en iyi müşteri hizmetini, konforu ve rahatlığı sağlamaya odaklanmış olmalarına borçlu olduklarını düşünüyor. Havayolunun felsefesinin; ürün liderliği, hizmet mükemmelliği ve ağ bağlantısı olmak üzere 3 alanı mükemmelleştirmeye dayandığını aktaran Melon, 2019 yılının sonlarında Singapur-İstanbul uçuşlarının A350 uçaklarıyla gerçekleştirileceğini duyurdu.
Singapur Hava Yolları’nın düşük bütçeli yan markası Scoot’un, operasyonlarını yalnızca Asya’da değil, yeni B787 uçağı ile Avrupa’da da genişleteceği açıklandı. Havayolunun bölgesel iştiraki SilkAir ise yakında tamamen Singapur Hava Yolları’nın bir parçası haline gelecek. Bu kararın arkasında aktarmalı seyahat eden yolcular için havayolu ve uçak tipi değişimlerinde, yolcu konforu standartını sağlamakta yaşanan zorluklar yatıyor.
Singapur Hava Yolları, Singapur Devlet Üniversiteleri ve girişimci kuruluşlar tarafından KrisLab adındaki dijital laboratuvarda ülkenin en dinamik ve zeki gençlerinden oluşan 50 kişilik ekip ile havacılık sektörüne dair yaptıkları yenilikler yaptıklarını anlatan Melon, dünyanın ilk blockchain tabanlı mil kartı uygulaması KrisPay’ın, bu laboratuvarda hayata geçirildiğini anlattı.
Singapur Hava Yolları’nın, 2017-2018 finansal yılında 890 Milyon Singapur Doları kar ettiği açıklandı. 2018-2019 finansal yılının ilk 9 ayında ise 737 Milyon Singapur Doları kar ile faaliyetlere devam edildiği duyuruldu.
Melon, benim sorduğum bir soru üzerine; Dünyanın en çok ödül alan hava yolu ünvanını elinde bulunduran Singapur Hava Yolları’nın bu başarısının sırrı olarak müşteri memnuniyetini birinci sırada tutmak, personeli en iyi şekilde memnun edip eğitmek, hissedarlarının yüzünü mali anlamda güldürmek olduğunu belirtti.
Toplantının ardından Subhas Menon, günün anısına gelecek kuşaklara daha yaşanabilir bir dünya bırakmak üzere katılımcılar adına TEMA Vakfı’na yapılan 3’er fidan bağışına dair sertifikaları dağıttı.
UNITED UÇAKLARININ YENİ BOYAMASI!
Chicago merkezli dev havayolu United, Continental birleşmesinden bu yana gerçekleştirdiği ilk büyük yeniden markalaşma projesinin bir parçası olarak uçaklarında kullanılacak yeni boyamaları ilk kez duyurdu.
Rapsodi mavisi, United mavisi ve gökyüzü mavisi olmak üzere mavinin üç ayrı tonunun kullanıldığı tasarım sayesinde ortaya daha modern bir enerji çıkarıldı. United, mavinin önemini, çalışanların ve müşterilerin gökyüzünde uçak penceresinden baktıklarında karşılaştıkları tablo olarak açıklıyor.
Havayolu ayrıca kurumsal olarak mor rengi de kullanıyor. Mavi ve morun kombinasyonunun yatıştırıcı bir ortam oluşturduğunu düşünüyor. Bu güncellenmiş renkler United’ın yeni üniformalarında da yer alacak ve yakında 70.000’den fazla çalışan yeni üniformalarını giymeye başlayacak.
Yeni boyamaların bir parçası olarak, şirketin sloganı “İnsanları kavuşturur. Dünyayı birleştirir” tüm uçakların burun kısmına ince bir şekilde ekleniyor.
Hem motorların içinde yer aldığı naceller hem de kıvrık kanat uçları wingletler mavi renkte boyanmış.
2010 yılında Continental Havayolları’nı bünyesine katan United, bu birleşmeyi ölümsüzleştirmek için Continental uçaklarının kuyruğundaki dünya küresini kendi uçaklarına uygulamıştı.
Yeni boyamada dünya küresinin daha da büyüdüğü görülüyor; uçakların karın bölgesinde ise yine gri renk hakim. Uçakların gövde ve kuyruğundaki altın rengi detayların yerini mavinin tonları alırken; uçağın gövdesindeki dev United yazısı da daha da büyütülerek pencere altlarına kadar uzatıldı. En çok eleştiri de bu United yazısının basit bir photoshopu andırıyor olması üzerine yapıldı.
Yeni boyama ilk olarak Boeing 737-800 uçağında gerçekleştirildi. Ortalama United uçakları her yedi yılda bir yeni boyanıyor. Bu yüzden United’ın filosundaki uçakların tümü 2026 yılına kadar yeni boyamaya kavuşmuş olacak.
HEM GÜVENLİ HEM EKONOMİK HEM ÇEVRECİ UÇUŞ!
Letonyalı havayolu airBaltic, zararlı gaz emisyonlarını azaltmak ve uçuş verimliliğini artırmak için başlattığı yeşili koruyan çevreci E-GEN projesini tamamen devreye aldı.
Proje için filosundaki Bombardier Q400 NextGen uçaklarını pilot olarak seçen havayolu, uydu navigasyon sistemi tabanlı teknolojinin entegre edildiği bu uçaklarla Avrupa genelinde yaklaşık 500 uçuş yaptı. Bu uçuşlarda, daha güvenilir inişlere izin veren en yüksek hassasiyetli yaklaşım prosedürleri uygulandı.
Eylül 2015’te başlayan projenin finansörleri arasında AB’de bulunuyor. Böylece zaman içinde diğer Avrupalı havayollarının da bu teknolojiyi kullanmaya başlaması sürpriz olmayacak gibi görünüyor.
Sistemi, mevcut GPS sisteminin sinyalini iyileştiren uydu tabanlı bir sistem olarak özetlemek mümkün. Sistem LPV200 adında uydu tabanlı enstrümanlarla yatay ve dikey rehberlikle çok daha güçlü ILS CAT I’e eşdeğer yaklaşma prosedürleri sağlıyor.
Bu durum ayrıca marjinal hava koşullarında bile uçuş operasyonlarının yakıt verimliliği, zararlı gaz emisyon değerlerinde azalma, havaalanı bölgelerindeki gürültü seviyesinin düşmesi gibi ek faydalar da sağlıyor. Ek olarak EGNOS, ADS-B çıkışını navigasyon kaynağı olarak destekleyebilir.