Havada Pilotlar Arasında Mızmızlanma Tartışması

Güney Kaliforniya hava sahasında iki pilotun kontrol frekansında yaşadığı tartışma sosyal medyada gündem oldu. Tartışma, profesyonellik sınırlarını zorlayan küfürlü ifadelere kadar uzandı.

VASAviation, kısa süre önce Güney Kaliforniya’da gerçekleşen ve oldukça dikkat çeken bir hava trafik kontrolü (ATC) kaydını yayınladı. Tartışmanın tarafları; N323EZ tescilli Cessna Citation özel jet ve Amazon adına kargo taşıyan ABX Air 3111 (çağrı adıyla ABEX 3111) uçuşunu gerçekleştiren bir Boeing 767.

Uçaklar Havalandıktan Sonra Frekansta Gerilim Tırmandı

Her iki uçak da kalkış yaptıktan sonra, aynı frekansta iletişim halindeydi. Cessna Citation önde olduğu için, arkadaki Boeing 767’nin mesafeyi açmak için biraz yavaşlaması gerekiyordu. Hava trafik kontrolörü bu talimatı verdiğinde, 767’nin pilotu şaka yollu olarak “Yavaş gitmek için fazla kiloluyum; daha hızlı gitmeye ihtiyacım var…” ifadesini kullandı.

Bu noktada işler biraz karıştı. ABEX 3111 yeni bir frekansa geçirildiğinde, Citation pilotu kontrolöre: “ABEX frekanstan çıktıysa, artık hızım hakkında mızmızlanmaz. 323EZ, daha yükseğe çıkabilir miyim?” şeklinde bir soru sordu.

Ancak ABEX 3111 hâlâ aynı frekanstaydı ve bu ifadeye oldukça sert bir yanıt verdi: “Belki daha hızlı bir uçak almalı ve lanet çeneni kapatmalısın!”

Küfür, Özür ve Son Söz

Bu küfürlü çıkıştan sonra Boeing 767 pilotu kısa bir süre sonra özür dilemek zorunda kaldı: “Özür dilerim, sadece o adamla tartışmak hoşuma gitmedi.”

Ancak Citation pilotu da altta kalmadı ve yanıtı şu şekilde oldu: “Onu yavaşlatmak zorunda kaldım ama belki de bu yüzden gerçek bir yolcu havayolunda çalışmıyor. Çünkü o bir kargo köpeği.”

Pilotların Bu Davranışı Ne Kadar Profesyoneldi?

Her iki taraf da bu tartışmada pek olgun davranmadı. Citation pilotu, diğer pilotu “mızmızlanmakla” suçlayarak tartışmayı başlatırken, Boeing 767 pilotu küfür ederek sınırları aştı. Yine de Citation pilotunun son sözü söyleme çabası da oldukça gereksizdi.

Bu tür diyaloglar nadir olsa da, hava trafiğinde bile “insan faktörünün” ne kadar etkili olduğunu gösteriyor.

adbanner