Hollanda’da havacılık sektörünü baltalamak üzere atılan adımlar devam ediyor. Amsterdam Schiphol Havalimanı’nın 2024 yılı itibarıyla yeni bir “yeşil” uçuş sınırına kavuşacağı ve bu nedenle havalimanındaki yıllık uçuş sayısının önemli ölçüde azaltılması kararı, ülkede ciddi tartışmalara neden olmuş ve ulusal havayolu KLM ile ülkenin dış dünyaya açılan kapısı Schiphol yönetimi mahkemelik olmuştu. Şimdi Hollanda hükümeti, transfer yolcular için, Amsterdam’ı Avrupa’nın en az rekabetçi merkezi haline getirecek yeni bir vergi getirmeyi planlıyor.
Hollanda Temsilciler Meclisi’ndeki çoğunluk, Amsterdam Schiphol Havalimanı’na aktarmalı bir uçuş güzergahı rezervasyonunun maliyetini büyük ölçüde artırmayı amaçlayan bir önergeyi onayladı. Bu kanun uygulamaya geçtiğinde, Schiphol’de aktarmalı uçuş yapan yolcular, yeni bir Hollanda eyalet vergisi ödeyebilir. Bu vergilerden elde elde edilen gelir, enerji vergilerini azaltmak için kullanılabilir.
Bu önerge, güçlü bir desteğe sahip olsa da henüz kesinleşmedi. Tüm havacılık camiası, bu önerinin yasalaşma sürecini, önümüzdeki haftalarda yakından takip edecek.
Şu anda Hollanda çıkışlı yolcular, uçak bileti ücreti içinde, her iki yön için 28,20 Dolar tutarında bir “Hollanda Devlet Vergisi” ödüyor. Buna ekstra ücretler, diğer vergiler ve havayolunun ek hizmet bedeli ekleniyor.
Transfer yolcuların, bugün itibariyle bu vergiyi ödemesine gerek yok. Başka bir deyişle, Amsterdam’dan Frankfurt’a uçuyorsanız bu vergiyi ödüyorsunuz. Ancak Paris’ten Amsterdam aktarmalı olarak Frankfurt’a uçuyorsanız, bu vergiyi ödemeniz gerekmiyor. Ancak öneri yasalaşır ve yürürlüğe girerse, gidiş-dönüş uçuşlarında Amsterdam’da aktarma yapan bir yolcu, uçak biletine fazladan 56,40 Dolar vergi ödeyecek. Bu ücret, özellikle sektördeki yoğun rekabet koşullarını düşündüğünde, oldukça ciddi fark yaratabilir.
Transfer yolcularına ekstra vergi ne getirir ne götürür?
Hollanda hükümeti son dönemde aldığı radikal kararlarla, ülkenin ulusal havayolu KLM’ye ciddi zarar verdi. Uygulanmakta olan yeni uçuş sınırı, KLM’yi uçuş ağı açısından daha az rekabetçi hale getirecek. Daha sonra, Amsterdam üzerinden bağlantı sağlanan her gidiş-dönüş uçuşuna 56 Dolarlık bir vergi de buna eklendiğinde, diğer Avrupa havalimanlarının transfer yolcularından aynı vergiyi talep etmemesi nedeniyle, KLM için ciddi bir rekabet dezavantajı ortaya çıkacak.
Uçak biletine ekstra 56 Dolar vergi eklemek oldukça radikal bir karar. Çoğu durumda havayollarının, yolcu başına elde ettiği kar marjı bile bu ekstra verginin altında oluyor. Havacılık son derece rekabetçi bir sektör. Havayollarının birçok tarifede uçak bileti fiyatlarının birbirine çok yakın olduğunu görmek mümkün. KLM’nin bu vergiyi de bilet fiyatlarına yansıttığında, rakip şirketlere göre daha az tercih edileceği kesin.
Hollanda hükümetinin, kendisine bir iklim hedefi belirlemesi ve bu hedefe ulaşmak için harekete geçmeye çalışması oldukça saygı duyulacak bir durum. Diğer ülkelerin hükümetleri, kendilerine bazı hedefler belirledikten sonra, “hayaller ve hayatlar” yaklaşımını benimsiyor.
Hollanda hükümetinin, havacılık konusunda tamamen yanlış adımlar attığı düşünülüyor. Amsterdam Schiphol Havalimanı’nın küçülmesi, bölgedeki diğer havalimanlarının büyümesine yol açacak. Ayrıca Hollanda, toplam uçuş sayısını sınırlamak yerine havaalanına uçabilecek uçak tiplerini sınırlandırırsa, emisyonlarda daha büyük bir azalma elde edebilir.