Dünyanın en büyük yolcu uçağı Airbus A380’in ikinci el piyasa değeri 2023’te dibe vurduktan sonra; 2024’te yeniden yükselişe geçti. A380’in piyasada en yüksek değere sahip varyantı A380-861 durumunda. Onu, sırasıyla A380-841 ve A380-842 varyantları takip ediyor. Mart 2024 itibarıyla, aktif Airbus A380 filosunun toplam piyasa değeri 11,3 milyar Dolar olarak belirlendi.
Airbus A380’in ortalama piyasa değeri 2024’te, bir önceki yıla göre yükselmiş gibi görünen de aktif bir A380 uçağının ortalama değeri, uzun süreli park (Storage) maliyetlerinin zirveye ulaştığı 2022 ve 2021 yıllarına göre hala geride görünüyor.
AviationValues verilerine göre, Airbus A380’in üç modelinin (A380-841, A380-842 ve A380-861) ortalama piyasa değeri 2024 yılında arttı. Mart 2024 itibarıyla, piyasadaki en ucuz varyant olan A380-842’nin kümülatif piyasa değeri 2,61 milyar Dolar olarak belirlendi. A380-841 ve A380-861 varyantlarının piyasa değerleri ise sırasıyla 30,2 milyar Dolar ve 5,72 milyar Dolar olarak açıklandı.
Karşılaştırma yapmak isteyenler için, üç farklı varyantın geçtiğimiz yıl piyasa değeri, 2,57 milyar Dolar, 2,92 milyar Dolar ve 5,55 milyar Dolar olarak belirlenmişti.
Aktif Airbus A380 filosunun kümülatif piyasa değerinin gelişimi:
AviationValues Ticari Analiz Başkanı Gary Crichlow, Airbus A380’in ağırlıklı olarak Emirates ile özdeşleştiği ve jumbo jetin, Emirates’in uyguladığı iş modeli için mükemmel kapasite sağladığı görüşünde.
Airbus, A380 üretimini tamamen durduracağını duyurmadan önce, A380’in boyutunun ikinci el pazarını sınırlayacağı, kargoya dönüşüm programı bulunmadığı ve yalnızca iki havayolunun (Hi Fly ve Global Airlines) ikinci el A380’leri satın aldığı biliniyordu.
Çoğu operatör A380’i, genellikle en yüksek kapasiteli rotalarda daha az sayıda kullanıyor. Bu durum, yolcu talebindeki düşüşlere karşı A380’i özellikle hassas duruma getiriyor. Bu nedenle, pandeminin A380 üzerindeki etkisi özellikle dramatik oldu. 2020 ve 2021’de, Lufthansa, Qantas veya Korean Air gibi şirketlerin A380 ile uçmaya devam edip etmeyecekleri bile belli değildi.
A380’in Geleceği Emirates’e Bağlı
Crichlow’a göre, A380 ile ilgili uzun vadeli beklentiler, Emirates’in bu uçaklarla ne kadar süre operasyon yapmaya devam edeceğine bağlı olacak. Havayolu, 2040’lı yıllara kadar A380 ile uçulacağını söylese de bu uçaklar, Airbus’ın en son teslim ettiği yani en genç A380’ler olacak. Şu anda aktif hizmette olan en eski Emirates uçakları 2010 model. Bu da 2030’dan itibaren, Emirates’in A380 uçaklarını filodan çıkarmaya başlayacağı anlamına geliyor.
AviationValues verilerine göre, son dört yılda havayolları 17 adet aktif Airbus A380 uçağı satın aldı. 2020’de yedi, 2021’de bir, 2022 ve 2023’te dörder ve 2024’te adet A380 el değiştirdi.
Son A380 satın alma işlemini, Global Airlines gerçekleştirdi. Önümüzdeki aylarda operasyonlara başlamayı planlayan şirket, B-6140 tescili ile China Southern Airlines filosunda uçan Airbus A380’i satın alarak, 9H-GLOBL olarak Malta’da tescil ettirdi.
Global Airlines, Birleşik Krallık merkezli bir startup havayolu şirketi olsa da operasyonlara başlama sürecini hızlandırmak amacıyla Malta’da Hava Operatörü Sertifikası’na (AOC) da sahip olan Hi Fly ile ortaklık kurdu. Portekiz merkezli uçak, mürettebat, bakım ve sigorta (ACMI) şirketi olan Hi Fly, bu uçağı Global Airlines adına uçuracak.
Airbus A380’in Farklı Varyantları
Airbus A380’in üç varyantı arasındaki farkı, motorlar belirliyor. Örneğin, Avrupa Birliği Havacılık Emniyeti Ajansı’nın (EASA) tip sertifikası verileri, A380-841’in, deniz seviyesinde kalkışta 348,31 kilonewton (kN) maksimum statik itki kuvvetine sahip Rolls-Royce Trent 970-84 veya Trent 970B-84 motorları tarafından güç aldığını gösteriyor.
Piyasa değeri açısından en ucuz varyant olan A380-842 uçakları ise Trent 972-84, Trent 972B-84 veya Trent 972E-84 motorlarından güç alıyor. Son iki motorun deniz seviyesinde kalkışta maksimum statik itki kuvveti sırasıyla 356,81 kN ve 341,41 kN olarak biliniyor.
A380-861 varyantı ise kalkışta deniz seviyesinde maksimum 332,44 kN’lik maksimum statik itki kuvvetine sahip Engine Alliance GP7270 motorlarından güç alıyor.
Her üç A380 modelin tümü için, maksimum kalkış ağırlığı (MTOW) 575.000 kilogram.
EASA’nın A380 için verdiği tip sertifikasında yer alan bilgilere göre, Airbus, 20 Aralık 2001’de A380-841/-842 sertifikası için başvuruda bulundu ve sertifikayı 12 Aralık 2006’da aldı. Avrupalı üretici, A380-861’in Tip Sertifikası için başvuruyu 30 Nisan 2003 tarihinde yaptı ve EASA 14 Aralık 2007’de sertifikayı verdi.