Maldivler merkezli, devlete ait, bölgesel havayolu şirketi Maldivian Airlines’in filosunda, çoğu turboprop, yaklaşık iki düzine uçak bulunuyor. Havayolunun filosunda bir adet Airbus A320 uçağı da var. Havayolu, genellikle Maldivler’de uçuşlar gerçekleştiriyor olsa da Bangladeş ve Hindistan’a kısa mesafeli uluslararası uçuşlar da yapıyor. Dünyanın en büyük deniz uçağı operatörü Trans Maldivian ile karıştırılıyor olsa da her iki havayolu birbirinden farklı.
Maldivler devlet başkanının, Maldivian Airlines ile ilgili büyük genişleme planları var. Ulusal havayolu, Çin ve Avrupa’ya uçmak için iki geniş gövdeli uçak almak için düğmeye bastı.
Havayolu, 9 Ocak 2024’te kamuoyuna yaptığı duyuruda; altı yıllık süre için dry lease esasına göre, bir adet Boeing 787-8 uçağı temin etmek için teklif toplamaya başladığını açıkladı. İlgili tarafların teklif vermesi için son tarih 25 Ocak 2024 olarak belirlendi.
Daha önce de 31 Aralık 2023’te havayolu, beş yıllık süre için yine dry lease esasına göre, bir Airbus A330-200 uçağı için teklif topladığını duyurdu. Bunun için de son tarih 18 Ocak 2025 olarak belirtildi.
Havayolundan Tuhaf Talepler
Havayolu, hem A330 hem 787 için dry lease esasına göre kiralık uçak arıyor. Yani şirket sadece uçağı istiyor, uçucu mürettebatı ve diğer detayları kendisi sağlamayı planlıyor. Havayolunun, filosuna iki adet geniş gövde ve uzun menzilli uçak katmak isteyip; bu uçaklar arasında herhangi bir benzerlik olmaması oldukça tuhaf görünüyor.
Maldivian Airlines’in piyasadan teklif topluyor olması, uçakların gerçekten filoya gireceği anlamına gelmiyor. Ancak bu senaryonun gerçekleşmesi halinde, havayoluna getireceği negatif tablo sorgulanıyor.
Uzmanlar, sadece bir uçaktan oluşan filo ile operasyon yapmanın, lojistik, bakım, mürettebat oluşturma, planlama ve daha pek çok farklı açıdan, en iyi koşullar altında bile, inanılmaz zorlu olacağını söylüyor. Geniş gövdeli bir uçak için bu koşullar çok daha zorlu hale geliyor.
Maldivler’in sezonluk bir eğlence destinasyonu olması dolayısıyla, bu uçakları yıl boyunca kârlı bir şekilde uçurmak için uzun mesafeli varış noktaları bulmak da oldukça zor görünüyor. Bu sebeple, bu uçakların filoya katılmasının, kârlı bir girişim olacağına şüphe ile yaklaşanların sayısı bir hayli fazla.
Havayolunun sahibinin hükümet olması burada kritik bir faktör olarak belirtiliyor. Geçtiğimiz dönemlerde birçok hükümetin, ülkede turizmi ve ticareti teşvik etmenin bir yolu olarak, hatta bazı durumlarda prestij ve gösteriş için bile, havayollarının uçuş rotalarına yeni uzun mesafeli uçuşlar eklediği örnekler var.
Maldivler’de Yabancı Havayolu Çok
Maldivler’in şanslı olduğu düşünülen özelliği, ülkeye çok sayıda yabancı havayolunun hizmet veriyor olması. Bağlantılı uçuşlarla, özellikle Orta Doğu, Avrupa ve Asya’dan, Maldivlere çok sayıda uçuş imkanı bulunuyor. Ada ülkesinin yolcu kapasitesi, her geçen gün hızla büyümeye devam ediyor.
Kısa süre önce, Maldivler merkezli olarak, dünyanın dört bir yanındaki onlarca noktaya, çok sayıda uçakla operasyon yapmak için harekete geçen ve uçaklarını tamamen Business class sınıfı koltuklarla doldurmayı planlayan yeni bir havayolu olan Beond Airlines’ın lansmanı da yapılmıştı. Oldukça tartışmalı şekilde pazara girmiş olsa da havayolu uçuşlarını başlattı.
Beond’un hemen arkasından, ülkenin ulusal havayolu Maldivian’ın geniş gövde uçak planının tek gerçek açıklamasının, bunun bir tür gösteriş projesi olduğu fikri öne çıkıyor. Çin’in Maldivler’deki birçok projede olduğu gibi, ulusal havayolunun geliştirilmesi projesinde de ana finansör olup olmadığı sorgulanıyor.