Meksika Devlet Başkanı Uçağını Tacikistan’a Sattı

Meksika hükümetinin, devlet başkanına ait Boeing 787 uçağını satmak için yıllardır verdiği mücadele mutlu sonla bitti.

2012’de Meksika hükümeti, devlet başkanının yeni uçağı olarak kullanılmak üzere, 218 milyon Dolar ödeyerek, Boeing 787-8 Dreamliner satın aldı. Ancak uçakla ilgili planlar, 2018’de Andrés Manuel López Obrador’un devlet başkanı seçilmesiyle tamamen değişti. Göreve gelmesi halinde, devlet başkanına ait VIP donanımlı Boeing 787-8 Dreamliner uçağını satıp, ülkesinin yoksul vatandaşlarına yardım edeceğine söz veren Obrador, seçimi kazanır kazanmaz harekete geçti.

Yüzlerce yoksula sahip bir ülkede, böyle lüks bir uçağa binmeye utanacağını söyleyen Obrador, sözüne sadık kalarak, ilk yolculuğunu tarifeli bir seferde gerçekleştirdi.

Kendisini “halk adamı” olarak tanımlayan Obrador, Boeing 787’yi kullanmak yerine ticari uçuşları tercih etti. Bu uçağı kullanmayı israf olarak niteleyen Obrador, bunun Meksika halkına “hakaret” olacağını iddia etti.

Ardından başkanlık uçağı satışa çıkarıldı. Meksika halkının, uçağın satış süreci ve kullanım planıyla ilgili detaylı şekilde bilgilendirileceği söylendi. Başkanlık uçağı ile birlikte devlete ve federal hükümetlere ait 60 uçak ve 70 helikopter de satışa çıkarıldı.


İlgili Haber | Cumhurbaşkanlığı’nın Kaç Uçağı Var?


Ancak 2018’den bu yana Meksika hükümeti, VIP konfigürasyona sahip Boeing 787’yi satmayı başaramadı. Böylesi bir uçağa alıcı bulmak oldukça zor. Bu uçağı satın alıp yeniden yolcu taşıyabilecek bir hale dönüştürmenin maliyeti ise çok daha yüksek.

2020’de Lopez Obrador, yaratıcı bir fikir ortaya attı. Boeing 787 için, devlete ait piyango kuruluşu aracılığıyla, ulusal bir çekiliş düzenlemeyi gündeme getirdi. Ancak çekilişi kazanacak kişinin uçağın bakım ve işletme maliyetlerinin altından kalkamayacağı gerekçesiyle bu plandan da vazgeçildi.

2022’de hükümet, uçağı, çeşitli parti, düğün, etkinlik ve davetlerde kullanılmak üzere kiralama fikrini ortaya attı. Böylece ülke ekonomisine katkı sağlanabilirdi. Bu fikir de gerekli ilgiyi görmeyince, uçağı (2009’da iflas eden) Mexicana’yı devlet tarafından işletilen bir havayolu olarak yeniden operasyonlara döndürmek için bir adım olarak kullanma fikri dillendirildi. Ancak bu da başarılamadı.

Meksika’nın Boeing 787’si Tacikistan’a gidiyor!

Geçtiğimiz günlerde Meksika Cumhurbaşkanı, Boeing 787’nin Tacikistan hükümetine, 92 milyon Dolar’ın biraz üzerinde bir rakama karşılık geken 1.658 milyar Peso’ya satıldığını duyurdu. Tacikistan hükümetinin ödemeyi yaptığı iddia ediliyor. Uçağın satış fiyatının, resmi değerlemelere uygun olduğu da belirtiliyor.

Satıştan elde edilecek gelir, Meksika’da askeri mühendisler tarafından inşa edilecek ve mevcut dönem bitmeden hizmete açılacak iki hastanenin yapımında kullanılacak. Bu satışla ilgili hazırlanan bir videoda, Meksika Cumhurbaşkanı, geçmişte yetkililerin nasıl “küçük firavunlar gibi” davrandığını anlatırken “artık durumun değiştiğini” söylüyor.

Uçak içinde yapılan bir turun görüntülerini içeren videoda, Boeing 787’nin yatak odasından koşu bandına kadar her şeye sahip olduğu görülüyor.

Tacikistan’ın uçağı satın alma süreciyle ilgili daha fazla detayın, önümüzdeki günlerde açıklanması bekleniyor. Tacikistan’ın uçağı teslim alması için de sadece 10 günü var.

Meksika uçaktan kurtuldu!

2012’de 212 milyon Dolar’a bir şey satın alıp; yaklaşık on yıl sonra 92 milyon Dolar’a satmak, on milyonlarca Dolarlık bakım maliyetleri de hesaba katıldığında oldukça büyük bir zarar gibi görünüyor.

Tacikistan hükümetinin de Boeing 787’yi “devlet başkanı” için satın aldığı sanılıyor. Ülkenin lideri, Sovyetler Birliği’nin çöküşünden kısa bir süre sonra 1994’te iktidara geldi. Bugün hala görevini sürdürüyor.

Tacikistan’da yıllık ortalama gelir yaklaşık 500 Dolar. Bu yüzden bu kadar büyük bir paranın, devlet başkanına uçak almak yerine, daha verimli harcanıp harcanamayacağı büyük bir tartışma konusu. Çünkü Boeing 787’yi satın aldıkları fiyat, ülkedeki yaklaşık 184.000 kişinin yıllık maaşına eşit.

adbanner