Türk Hava Yolları, Pratt & Whitney’in, PW1100G motorunda devam eden sorunlar nedeniyle 10’dan fazla uçağını yere indirmek zorunda kalacak. PW1100G motorundan güç alan yüzlerce uçağın yere indirilmesine neden olan kusur, motor parçalarında çatlaklara yol açabilecek toz metallerle ilgili. Motor sorunlarının etkisi dünya çapında hissediliyor. Çok sayıda havayolu, kapasitelerinde küçülmeye giderken, bazıları operasyonel açıdan çeşitli zorluklar yaşamaya başladı. Türk Hava Yolları, önümüzdeki süreçte daha fazla uçağını yere indirmek zorunda kalsa bile, toplam yolcu trafiğinin daha da artacağını öngörüyor.
Türk Hava Yolları, Pratt & Whitney’in PW1100G motorunda devam eden sorunlar nedeniyle daha fazla uçağını yere indirmekten başka seçeneği kalmadığını açıkladı. Havayolunun filosundaki 10’dan fazla Airbus A320neo ve A321neo uçağı, yıl sonundan önce kontrol edilmek için yere indirilecek.
Bu yılın başlarında Pratt & Whitney’in ana şirketi RTX, PW1100G motorundan güç alan yüzlerce uçağın yere indirilmesini gerektiren; motorların kontrol edilmek üzere geri çağrıldığı yönünde bir açıklama yaptı. Motorların geri çağrılma nedeni, bazı kritik parçalarda, potansiyel çatlaklara yol açabilecek toz metal kaynaklı.
Türk Hava Yolları filosunda Pratt & Whitney’in PW1100G motorlarından güç alan toplam 58 adet Airbus A320neo ve A321neo uçağı bulunuyor. Geçtiğimiz ay havayolu, aynı nedenden ötürü, dokuz adet A320neo ve A321neo uçağını yere indirdi. Önümüzdeki aylarda, A320 ailesinden çok daha fazla uçak yere indirilmek zorunda kalınabilir. Bu da potansiyel olarak havayolunun operasyonel süreçlerinde çeşitli aksamalar yaşamasına yol açabilir.
THY’den yapılan açıklamada, önümüzdeki aylarda 12’ye kadar uçağın yere indirilebileceği doğrulandı. Beklentinin yıl sonuna kadar 11-12 uçağın yere indirilmesi yönünde olduğu belirtilirken; süreçteki belirsizlikler nedeniyle bu sayının yukarı yönlü revize edilme ihtimali bulunduğu da söylendi.
Motor Sorununun Dünya Çapındaki Etkisi
PW1100G motoruyla ilgili endişeler ilk olarak RTX tarafından Temmuz 2023’te dile getirildi. Şu an, 2026’ya kadar, 700 civarında motorunun incelenmesi gerekecek gibi görünüyor. Yaşanan sorunun etkisi dünyanın her köşesinde hissediliyor. Pandemi sonrası hava yolculuğuna yönelik talepteki hızlı artışlara yanıt olarak, dünya genelindeki tüm havayollarının kapasiteyi artırmaya çalıştığı bir dönem olması, yaşanan sorunun etkisinin çok daha derinden hissedilmesine yol açıyor.
THY dışında, motorların geri çağrılması kararından etkilenen malardan etkilenen diğer havayolları arasında Spirit Airlines, Delta Air Lines ve Air New Zealand yer alıyor. Bu havayolları, A320 ailesi uçaklarından bazılarının yere indirilmesinin yaratacağı kapasite düşüşünü telafi etmek için, Boeing 777-300ER kiralama sürecini yürütüyor.
Türk Hava Yolları Büyümeye Devam Ediyor
Türk Hava Yolları, pandemi sürecinden güçlü bir şekilde çıkmayı başardı. 2022 yılında 71 milyon yolcu taşıyan havayolu, böylece 2019’da ulaştığı 74 milyon yolcu seviyesinin biraz altında kaldı. Türk Hava Yolları, motor sorunu nedeniyle çok sayıda uçağını yere indirmek zorunda kalmasına rağmen, bu yıl için yolcu trafiğinde, 2022’ye göre %20’ye kadar artış yaşanmasını öngörüyor.
ch-aviation.com verilerine göre, Türk Hava Yolları’nın filosunda şu anda 429 uçak bulunuyor. THY, gelecekteki büyüme planlarını desteklemek için Airbus’tan 46 adet A321neo ve 26 adet A350-900 olmak üzere, 84 uçağın daha teslim edilmesini bekliyor.