Yıllar süren pilotluk eğitimi, yüzlerce saat uçuş tecrübesi, uçakların donatıldığı son teknoloji sistemler, uçuş emniyeti ve yolcu güvenliği konusundan asla taviz verilmemesi için bir bütünü oluşturuyor. Ancak tüm bunlara rağmen, bazen insani faktörler devreye giriyor ve ilginç olaylar yaşanıyor.
4 Nisan 2021 Pazar günü, Ethiopian Airlines Cargo’nun ET3891 sayılı sefer için Addis Ababa’dan kalkış yapan Boeing 737-800 kargo uçağındaki kokpit ekibi, Zambia’da Ndola kentindeki Simon Mwansa Kapwepwe Havalimanı’na inmesi gerekirken; henüz hizmete başlamayan, şehrin yeni havalimanı Copperbelt’e indi. Havalimanı inşaatında çalışan işçiler, piste inen 737’yi görünce büyük bir şaşkınlık yaşadı ve cep telefonlarında sarılarak, bu davetsiz misafirin, pistteki hareketlerini kayıt altına aldı.
ET-AYL kuyruk tescilli 18 yaşındaki uçak, havayolunun filosuna geçen hafta katıldı. Uçak yıllarca TC-CPP tesciliyle Pegasus filosunda görev yaptıktan sonra, Ağustos 2020’de sahibi olan leasing şirketi GA Telesis’e iade edilmiş ve ardından kargoya çevrildikten sonra Ethiopian filosunda göreve başlamıştı.
Bu yaşanan olayı daha da ilginç hale getiren ise aynı havayolunun yine Boeing 737 ile icra ettiği ET871 sefer sayılı yolcu uçuşunda da pilotların aynı hatayı yapmak üzereyken teker koymaya 50 feet kala pas geçme kararı alıp; asıl inmeleri gereken havalimanına dönmüş olmaları. Bu olayın yaşandığı uçak ise ET-AQP tescilli 5 yaşındaki Boeing 737-800’dü.
Aynı gün içinde aynı havayolunun, aynı şehirde, aynı uçak tipinde arka arkaya yaşadığı durumla ilgili soruşturma başlatıldı. Uçuş planlarında bir yanlışlık yapılmış olabileceği veya navigasyon yazılımında meydana gelmiş olabilecek bir potansiyel sorun üzerinde duruluyor.
YANLIŞ PİSTE İNEN PİLOTLAR DA VAR!
Havacılıkta başka havalimanlarına inmek veya doğru havalimanının kullanım dışı olan yanlış pistlerine inmek gibi olaylar nadir de olsa yaşanabiliyor. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’nün kullanılmayan pistlerin karışıklığa meydan vermemesi için, büyük bir X işareti ile nasıl boyanıp işaretleneceğine dair yayınladığı kılavuzlar var. Ancak buna rağmen olayları sıfıra indirmek mümkün olmuyor.
2018’de Vietnam Havayolları pilotları bir iç hat uçuşunda böyle bir sorun yaşadı.
2014’te, Frankfurt’tan Polonya’nın Katowice şehrine uçan Lufthansa’ya ait bir uçak, yanlışlıkla pist 27’ye indi.
2000 yılında Singapur Havayolları’na ait Boeing 747, Tayvan’daki Chiang Kai-shek Havalimanı’nda (şimdiki adı Taoyuan Havalimanı) yanlış pistten kalkmaya çalıştı. O sırada bakımda olan pistteki inşaat ekipmanlarına çarpan uçaktaki 179 kişinin 83’ü hayatını kaybetti!