Qatar Airways YouTuber Josh Cahill’i Neden Kara Listeye Aldı?

Qatar Airways, uçuşta yaşadığı olumsuz detayları paylaşması nedeniyle YouTube yayıncısı Josh Cahill’den önce videosunu kaldırmasını istedi. Olumsuz yanıt alınca, Cahill kara listeye alındı. Uçuşta görevli mürettebat ise kovuldu.

Josh Cahill, farklı havayollarıyla uçuş deneyimleri gerçekleştiren popüler bir YouTube yayıncısı. Geçtiğimiz Cumartesi günü, Qatar Airways tarafından nasıl “kara listeye alındığına ve kendisine rüşvet teklif edildiğine” ilişkin, yaklaşık 20 dakikalık bir video yayınladı.

Bütün bu yaşananların sebebi, Cahill’in Ağustos 2023’te, Qatar Airways ile Colombo’dan Doha’ya yaptığı ekonomi sınıfı uçuşla ilgili yayınladığı “Qatar Airways’in Şok Edici Düşüşü” anlamına gelen “the shocking decline of Qatar Airways” başlıklı video oldu.

Josh Cahill’in videoda anlattıklarına göre yaşananları kısaca şu şekilde özetlemek mümkün:

  • Colombo-Doha uçuşundaki izlenimlerini aktardığı video yayına girdikten birkaç gün sonra Cahill, Qatar Airways yetkilileri tarafından bir online toplantıya davet edildi. Toplantıya, şirketin kurumsal iletişimden sorumlu başkan yardımcısı da katıldı.
  • Havayolunun temsilcileri, görüşme sırasında konuşulanların kayıt dışı olduğunu söyledi. Ancak Josh, bu duruma itiraz etti. Daha sonra kendisine bu kadar olumsuz eleştirilerin nedeni soruldu.
  • Videonun havayolu şirketi için olumsuz yansımalar oluşturduğunu söyleyen görevliler, Josh’a videoyu silmek isterse, kendisini bedava uçurmayı teklif etti. Ama Josh’un yanıtı olumsuzdu.
  • Daha sonra Josh’tan, videonun altındaki, Qatar Airways çalışanlarının, havayolundaki kötü çalışma koşullarından şikayet eden olumsuz yorumlarını silmesi istendi. Ancak yanıt yine olumsuzdu.
  • Bir hafta sonra, Qatar Airways ile yaklaşan bir uçuş rezervasyonunun iptal edildiği ve havayolunun artık kendileriyle uçmasına izin veremeyeceğini bildiren bir e-posta aldı.
  • E-mail, havayolunun taşıma sözleşmesindeki, uçakta çekim yapmak için izin gerektiren 8. ve 12. maddelerine atıfta bulunuyordu. Ancak bu maddeler, daha önce Cahill veya havayoluyla ilgili olumlu şeyler anlatan diğer YouTuber’lar için hiçbir zaman uygulanmamıştı.
  • Kısa bir süre sonra Josh, olaylı uçuşta görev yapan kabin görevlilerinin birinden e-posta aldı. Mailde “Uçuşta çekim yapmanız için izin verdiğimi biliyorum. Ancak sizden beni videodan çıkarmanızı istemek zorundayım. Çünkü, benden görüntü almanıza izin vermediğime dair bir dilekçe yazmam için baskı yapıldı. Eğer bunu yazmazsam büyük ihtimalle işten atılırım” ifadeleri yer alıyordu.
  • Josh, videoyu kaldırmaya istekli olmadığı için, Qatar Airways yönetimi, o uçuşta görev yapan mürettebatın tamamından bu dilekçeleri toplayıp YouTube yönetimine gönderdi ve videonun gizlilik ihlali nedeniyle kaldırılmasını talep etti.
  • Şu an, IP adresi Katar’da olanlar için, Josh’un videosu engellenmiş durumda.
  • Josh, kişisel olarak bunu doğrulayamasa, videoyu kaldıramaması nedeniyle havayolunun o uçuştaki tüm ekibin işine son verdiğini iddia ediyor. Bunu da havayolundaki çeşitli kaynaklarına dayandırıyor.

Qatar Airways’in Tartışmalı Kriz Yönetimi

Havayolunun profesyonellikten uzak bir tavırla ortaya koyduğu kriz yönetimi kabul edilebilir değil. Qatar Airways’in yapabileceği en iyi şey, uçuşta yaşanan kötü deneyim için özür dilemek ya da videoyu görmezden gelmekti. Ancak şirketin kriz yönetim anlayışı, olayları içinden çıkılmaz bir hale getirdi. Zaten videonun içinde çok büyük olumsuz eleştiriler de yok. Josh Cahill, genel olarak videolarına, izlenme sayılarını artırabilmek için dramatik başlıklar atmayı seviyor.

Videoyu kaldırmayı, bedava uçak biletini reddedip, kayıt dışı bir konuşmaya katılmak istemediğini söyleyen birinin, bu konu hakkında daha sonra başka bir video daha hazırlayabileceğini tahmin etmek zor değil.

Şirkette görev yapan bir çalışandan, videonun kaldırılması için yalan beyanda bulunmasını istemek üzerine ise söylenecek çok fazla bir şey yok. Bu profesyonellikten uzak tavır için şirkette, bazı kişilerin işine son verilmesi gerektiği kesin. Ancak bunun kabin görevlileri olmadığı net.

Katar gibi ülkelerde, yeterli para veya gücünüz varsa, olayları kontrol altına almak ve insanları istediğinizi yapmaya zorlamak normal bir eylem olsa da küresel bir havayolu şirketi yönetirken aynı durum geçerli değil.

Her ne sebeple olursa olsun yolcuları kara listeye almak, havayolunun hakları dahilinde olsa da dünyanın dört bir yanındaki insanların şirket veya ülke ile ilgili algısı açısından bunun iyi bir yaklaşım olduğunu söylemek zor.

Akbar Al Baker’in Son Bombası!

Yaşanan olay, şirketin 27 yıl boyunca CEO koltuğunda oturan Akbar Al Baker’ın aniden istifa ettiği ancak henüz görevinden ayrılmadığı geçiş dönemi sırasında meydana geldi. Al Baker, şirket genelinde bir korku kültürü yaratması ve pek çok konuda karar alırken mantık yerine canının istediğini uygulamasıyla biliniyordu.

Cahill’in yaşadığı olayın nasıl gerçekleştiğini tahmin etmek zor değil. Al Baker’in bir şekilde bu videodan haberdar olduğu ve yakın çalışma ekibine, videonun kaldırtılmasını söylediği tahmin ediliyor. Bunun üzerine herkesin, Al Baker’e bunun iyi bir fikir olmayabileceğini söylemek yerine, istediği şeyi yapmak için harekete geçtiği düşünülüyor.

Ancak şirketle ilgili iyi haberler de var. Qatar Airways’in yeni CEO’su Badr Mohammed Al Meer, göreve başladığı an itibariyle, havayolu için yepyeni bir vizyon ortaya koydu. Güven ve yetki kültürü yaratmanın, gelecekte şirketin elde edeceği başarıların yapı taşı olacağını söyledi.

Şimdiye kadar bu söylemlerinin altını dolduracak bazı hamleler de yaptı. Şirkette görev yapan personelin yıllardır var şikayetçi olduğu sokağa çıkma yasağını, CEO koltuğuna oturduktan birkaç hafta sonra kaldırdı. Bu radikal değişikliğin, şirket genelindeki dönüşümün ilk adımı olması bekleniyor.

Bundan sonra Qatar Airways’in, Josh Cahill için aldığı karardan vazgeçip, genel bir özür metni yayınlamasının yapılacak en doğru hamle olacağı düşünülüyor. Bakalım neler olacak.

Kaynak: One Mile At a Time

adbanner