Suudi Arabistan’ın yeni ulusal havayolu Riyadh Air, ilk uçuşunu gerçekleştirmesine yaklaşık iki yıl kala, Birleşmiş Milletler (BM) Küresel İlkeler Sözleşmesi planına katıldı. Böylece havayolu, BM ilkelerini, stratejisi ve günlük operasyonlarının bir parçası haline getirme sözü verdi.
Riyadh Air’in CEO’su Tony Douglas, İspanya’nın Granda kentinde Center for Aviation (CAPA) tarafından düzenlenen Havayolu Liderleri Zirvesi etkinliği sırasında, Riyadh Air’in, BM Küresel İlkeler Sözleşmesi’ne katıldığını açıkladı.
Riyadh Air ayrıca, BM’nin 17 sürdürülebilir kalkınma hedefinin tamamına da imza attı. Bazı havayolları bu ilkelerden sadece birkaçını taahhüt ederken; Riyadh Air, 17 prensibin tamamını günlük operasyonlarına dahil etme sözü verdi.
Riyadh Air’in CEO’su Tony Douglas’ın, BM Genel Sekreteri Antonio Guterres’e yazdığı ve detayları BM tarafından kamuoyu ile paylaşılan bir mektupta, Riyadh Air’in insan hakları, çalışma koşulları, çevre ve yolsuzlukla mücadele gibi konular için belirlenen ‘Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi’nin On İlkesi’ni sıkı bir şekilde desteklediği vurgulandı.
“Bu mektup aracılığıyla, BM Küresel İlkeler Sözleşmesi’ni kabul ettiğimizi ve bu ilkeleri şirketimizin stratejisinin, kültürünün ve günlük operasyonlarının bir parçası haline getirme; BM’nin daha geniş kalkınma hedeflerini ilerleten işbirlikçi projelere katılma konusundaki güçlü kararlılığımızı ifade ediyoruz.” ifadeleri kullanıldı.
Douglas, Riyadh Air’in verdiği taahhütler konusunda, paydaşlarına ve kamuoyuna yönelik sürekli açıklamalarda bulunacağını belirtti. Havayolunun, BM Küresel İlkeler Sözleşmesi’ne katılım şartlarından biri, On İlke’yi uygulama çabalarını açıklayan, yıllık ilerleme raporunun (CoP) yayınlanması olacak.
Ayrıca Douglas, Riyadh Air’in kamusal hesap verebilirliği ve şeffaflığı desteklediğini vurguladı. Bu nedenle, ilerleme raporunu katılım tarihinden bir takvim yılı sonra yayınlama taahhüdünde bulunmaya hazır olduklarını söyledi. Daha sonra Riyadh Air bu raporları yıllık olarak yayınlamaya devam edecek.
2025’te Uçuşlara Başlıyor
Suudi Arabistan Kamu Yatırım Fonu (PIF) ve Veliaht Prens Muhammed bin Salman, Mart 2023’te Riyadh Air’i resmi olarak kurduktan bir gün sonra 72 adet Boeing 787-9 uçağı sipariş etti. Havayolu tarafında yapılan açıklamada, ilk uçağın 2025 başında teslim edileceği açıklandı. Şirketin nasıl bir stratejisi olacağını Tony Douglas açıklamıştı.
Riyadh Air, ülke ekonomisinin ana çarkını petrolden uzaklaştırmak; turizm de dahil olmak üzere, farklı hizmet sektörlerine dönüştürmeyi amaçlayan Vizyon 2030 projesinin bir parçası olarak kuruldu. Eş zamanlı olarak hayata geçirilen bir diğer proje ise Riyad’daki yeni Kral Salman Uluslararası Havalimanı oldu.
Şu anda Kral Halid Uluslararası Havalimanı’nın (RUH) kullandığı araziyi temel alan yeni havalimanı, şehrin küresel bağlantısını geliştirmeyi amaçlıyor. Şubat ayında Arap Havacılık Zirvesi’nde konuşan Kral Salman Uluslararası Havaalanı Geliştirme Şirketi Master Planlama Başkan Yardımcısı Mark Van Doorne, RUH’un halihazırda kapasitesinin kısıtlı olduğunu, bu nedenle yeni havaalanı inşa etmek gerektiğini söyledi.
2030 yılına kadar altı paralel piste sahip olması beklenen Kral Salman Uluslararası Havalimanı’nın yıllık yolcu kapasitesinin 120 milyona ulaşması bekleniyor. Havalimanı, yaklaşık 57 kilometrekarelik bir alanı kaplayacak. 2050 yılına kadar 185 milyon yolcu ve 3,5 milyon tona kadar kargoya hizmet verecek.