Ryanair’in Filosundaki İş Jetleri Ne İşe Yarıyor?

Avrupa’nın en büyük düşük maliyetli havayolu Ryanair, Boeing 737 uçaklarından oluşan filosu ile tek tip uçakla operasyon modelini tercih ediyor. Şirketin yan kuruluşu olan Lauda Europa’nın filosunda Airbus A320 uçakları bulunuyor.

Ryanair’in filosu incelendiğinde, 512 uçaktan oluşan devasa dar gövdeli uçak filosunun yanında, bu uçaklara göre çok daha küçük olan, üç adet Bombardier Learjet 45 uçakları da göze çarpıyor. Ancak bu uçaklar, sanılanın aksine, havayolunun ticari uçuş operasyonlarında görev yapmıyor. Ryanair, gerektiğinde bakım ekibini veya uçakların ihtiyacı olan yedek parçaları taşımak için bu iş jetlerini kullanıyor.

Learjet 45 uçakları, standart modelde dokuz yolcu ve iki mürettebat kapasitesine sahip orta büyüklükte özel jet sınıfında yer alıyor.

Ryanair, filosundaki üç iş jetinden ilkini, Ocak 2012’de satın aldı. O gün itibariyle, üç yıldır başka bir operatörün filosunda hizmet veren uçak, Man Adası merkezli kiralama şirketi Aviation Leasing (IOM) Ltd’ye tescil edildi. Aynı şekilde, Ryanair’in filosundaki diğer iki iş jeti de aynı şirket aracılığıyla, kiralama yöntemi ile filoya dahil edildi.

Ryanair filosundaki iş jetlerinden biri Prestwick Havalimanı (2013) Görsel: Jonathan Payne (Wikimedia)

Ryanair’in iş jetleri:

  • M-ABEU, 14 yaşında, Ocak 2012’de filoya katıldı.
  • M-ABGV, 11 yaşında, Haziran 2014’te filoya katıldı.
  • M-ABJA, 10 yaşında, Aralık 2015’te filoya katıldı.

Bu uçaklar genellikle Ryanair çağrı kodu ile operasyon yapıyor. Ancak uçaklar, dışardan bakıldığında Ryanair’in boyamasına sahip değil. Bu uçaklar, Ryanair’in daha büyük dar gövde uçaklarından ayırt edilebilmesi için, FR1, FR2 ve FR3 çağrı kodunu kullanıyor.

Ryanair filosundaki Learjet’ler, Londra Stansted de dahil olmak üzere Ryanair’in bakım merkezlerinde bulunuyor. Bakım ve teknik sorunlarla ilgilenmek üzere, havayolunun uçuş ağı içerisinde, yedek parça ve mühendislik ekibini hızlı bir şekilde taşımak için kullanılan uçaklar; bazen de uçucu mürettebatın yerlerinin değiştirilmesi gerektiği durumlarda görev yapıyor.

Bu kullanım amacı, düşük maliyetli iş modeli uygulayan ve çok yoğun bir uçuş programına sahip olan Ryanair için çok değerli katkı sağlıyor. Yedek parçaların, ihtiyacı olan uçağa hızlı bir şekilde ulaştırılması, uçağın operasyonlarına devam edebilir durumda kalmasına ve uçuş programında aksama yaşanmasını engellemeye yarıyor. Böylece havayolu, iptal ve rötardan kaynaklanan operasyonel masraflar ve yolculara ödenmesi gereken tazminatlardan kurtulmaya çalışıyor.

Ryanair filosundaki iş jetleri, yedek parça ve teknik destek personellerinin hızlı şekilde ulaştırılması için kullanılıyor

Learjet uçaklarının kullanımının ticari alternatiflerle karşılaştırıldığında, ekonomik olarak nasıl bir katkı sağladığı kamuoyuna açıklanmadı. Ancak Ryanair’in filosundaki iş jeti sayısını istikrarlı bir şekilde artırması, bu senaryonun kazançlı olduğunun bir göstergesi olarak yorumlanıyor.

Filodaki her üç uçak da aktif olarak kullanılıyor. FlightRadar24.com üzerinden elde edilen verilere göre, sadece Ağustos ayında:

  • M-ABEU 83 uçuş yaptı
  • M-ABGV 91 sefer yaptı
  • M-ABJA 81 uçuş yaptı

Uçakların ne sıklıkta kullanıldığını anlamak için bir örnek olarak, M-ABEU tescilli uçağının 25 Ağustos’taki operasyonlarına bakarsak:

  • 00:45 Londra Stansted (STN) – Katanya (CTA)
  • 05:20 Katanya (CTA) Londra Stansted (STN)
  • 15:00 Londra Stansted (STN) – Cluj Napoca (CLJ)
  • 20:50 Cluj Napoca (CLJ) – Londra Stansted (STN)

Günde dört uçuş bile Learjet için sıradan bir gündeki ortalama operasyon sayısını temsil ediyor. Zira bir önceki gün aynı uçak, Dublin, Manchester, Edinburgh, Frankfurt ve Londra arasında en az dokuz uçuş gerçekleştirdi.

adbanner