Silikon Vadisi’nin En Yeni Uçan Arabası: ASKA A5

ABD’nin Kaliforniya Eyaleti’ndeki Silikon Vadisi’nde dünyanın ilk uçan arabasını geliştiren girişim, sertifikasyon sürecinde büyük bir adım daha atmayı başardı. ASKA isimli şirket, 29 Haziran 2023’te Federal Havacılık İdaresi (FAA) ile tip sertifikasyon sürecini başlattıklarını duyurdu.

ASKA A5 isimli dört kişilik uçan arabanın prototipi, FAA tarafından Yetki Belgesi (Certificate of Authorization – COA) ve Özel Uçuşa Elverişlilik Sertifikası’nı almayı başardı ve uçuş testlerine başladı.

ASKA, 2022’den bu yana yer testlerini başarıyla gerçekleştirdi ve 2023’ün ilk çeyreğinde yerde sürüş testlerini de yapmaya başladı. FAA’den alınan Özel Uçuşa Elverişlilik Sertifikası, ASKA A5’in FAA’nin tüm emniyet gereksinimlerini başarıyla karşıladığı anlamına geliyor.

Tip sertifikası, ortaya atılan tasarımın uçuşa elverişlilik açısından geçerli olduğunu; ayrıca uçağın yolcuları uçurabilmek için, gürültü, yakıt tahliyesi, egzoz emisyonu standartlarına uygunluğunu gösteriyor.

Şirketi kocası Guy ile birlikte kuran Maki Kaplinsky, uçak üzerinde beş yıldan uzun süredir çalıştıklarını söylerken; çalışan ilk prototipi geçen Aralık ayında tamamladıklarını ve vakit kaybetmeden uçuş testlerine başladıklarını aktardı. Şirketin merkezi Palo Alto’da bulunuyor ve uçağın testleri San Francisco Körfez bölgesindeki birkaç farklı hava alanında gerçekleştiriliyor.

ASKA CEO’su ve kurucu ortağı Guy Kaplinsky, 2023’ün ilk çeyreğinde bir dizi teknolojik dönüm noktasına ulaştıklarını söyledi. “Aska A5’in ilk tam ölçekli çalışan prototipini Ocak ayında piyasaya sürdük, saha ve sürüş testlerini başarıyla gerçekleştirdik. Üretim öncesi prototipimiz için COA ve Özel Uçuşa Elverişlilik Sertifikasını aldık” şeklinde konuşan Kaplinsky, “Uçuş testlerinden elde ettiğimiz veriler, tip sertifikasyonumuz için ilerleme kaydetmemizi sağlıyor. İlk aşamayı çoktan tamamladık ve bir sonraki dönüm noktamız olan G1 statüsüne doğru ilerliyoruz.” ifadelerini kullandı.

G-1 statüsü, FAA Tip Sertifikasyon Doğrulamasına ulaşmak için gerekli uçuşa elverişlilik ve çevresel gereklilikleri belirleyen, FAA’nin çapraz doğrulama sürecindeki kritik kilometre taşlarından biridir.

Bir SUV boyutunda olan ASKA A5, karada ve havada seyahat edebilen bir ‘sür ve uç’ kategorisindeki eVTOL (elektrikli, dikey iniş-kalkış yapabilen) uçağı olarak özetlenebilir. ASKA A5, saatte 240 km hıza ulaşacak ve 400 km menzile üç yolcu taşıyabilecek.

Dört koltuklu A5, hava taksi olarak veya tamamen şahsi amaçlarla kullanılmak üzere, kendi kendine uçacak şekilde tasarlandı. Bataryalardan oluşan ikili hibrit enerji sistemine sahip olan uçan otomobil, uçuş sırasında pilleri şarj etmek için “menzil genişletici” bir gaz motoruna sahip. Altı bağımsız motora sahip olan A5, dikey kalkış ve iniş özelliği sayesinde, kısa pistlere sahip havalimanlarına da iniş-kalkış yapabilecek.

Şirketin diğer kurucu ortağı ve COO’su Maki Kaplinsky: “ASKA A5 eVTOL’un önemli avantajlarından biri, etrafımızda bulunan birçok şarj istasyonu sayesinde, günümüzün altyapısının kullanımını en üst düzeye çıkarabildiği için; mevcut havalimanlarının modifikasyonunu veya elektrifikasyonunu gerektirmemesidir.” şeklinde konuştu. “Operasyon konseptimizi test etmek ve onaylamak için Körfez Bölgesi’ndeki yerel havaalanlarıyla birlikte çalışıyoruz. ASKA A5 bir otomobil olarak buraya geliyor, helipad veya piste kadar ilerliyor, taksi yapıyor; ardından uçuş moduna alınıp, kalkışını gerçekleştiriyor.” ifadelerini kullandı.

ASKA 2018’de ilk kez kamuoyuna tanıtıldı ve 2021’de ön sipariş almaya başladı. Şirketin, ASKA A5 için, şimdiden 50 milyon Dolarlık ön sipariş aldığı biliniyor. ASKA, A5’in 2026’da ticari pazara girmesini hedefliyor. Ancak A5, uçan araba dünyasının tek aktörü değil. Alef Aeronautics tarafından geliştirilen Armada da yakın zamanda FAA Özel Uçuşa Elverişlilik Sertifikası aldı.

adbanner