Hindistan’da arı sürüsü kokpit penceresini sardı. Onları uzaklaştırmaya çalışan işçilere saldırdı. Uçuş rötarlı gerçekleşebildi!
Air India’nın, VT-SCC tescilli Airbus A319 uçağıyla, Hindistan’ın kuzey doğusundaki Kolkata şehrinden; Bangladeş sınırındaki Agartala şehrine gerçekleştirilecek AI743 sefer sayılı uçuşta, aralarında Bangladeş Enformasyon Bakanı’nın da yer aldığı 136 yolcu uçağı vardı. Kalkıştan hemen önce, kokpit penceresine bir arı sürüsü akın etti ve pilotların uçağın silecekleriyle yaptığı denemenin başarısızlıkla sonuçlanması üzerine destek talebinin ardından, yer hizmetleri görevlileri uçağın yanına gelerek arıları dağıtmak istedi. Ancak kızgın arılar bu kez personele saldırdı.
Uçağı arıladan arındırmak için sonuçsuz bir çaba harcayan personel çareyi havalimanı itfaiyesini çağırmakta buldu. İtfaiye arıları yaklaşık bir saatlik bir operasyonla uçaktan uzaklaştırdı. Bu süre boyunca uçağa hortumla su tutuldu.
Air India Airbus A319 (VT-SCC) was forced to delay its departure from Kolkata (CCU, VECC) after a swarm of bees had settled outside the captain's window. Flight #AI743 to Agartala eventually took off 3 h behind schedule.https://t.co/gXqW9UcVCE pic.twitter.com/Dh3uFeHNO2
— JACDEC (@JacdecNew) September 15, 2019
Teknik bir sorun nedeniyle zaten 1,5 saat rötarlı gerçekleştirilmesi planlanan uçuş; arı saldırısı da gerçekleşince yaklaşık 3,5 saat rötarlı gerçekleştirilebildi.
Arılar, motorların içine girmeleri durumunda uçağa zarar verip uçuş emniyetini riske atabiliyor. Ayrıca kokpit penceresinde arı ve böcek gibi canlıların bulunması durumunda uçakların kalkışına izin verilmiyor.
Bunun öncelikle pilotların görüş açısında sorun yaratmasının yanı sıra; uçağın statik basıncını ölçen ve kokpitteki hız göstergelerine veri akışı sağlayan pitot tüplerinin içine girmiş olabileceği ihtimali düşünülüyor. Risk alınmıyor. Havacılık tarihinde son derece hassas olan pitot tüplerine arı, böcek ve pislik girmesi nedeniyle yaşanan büyük uçak kazası örnekleri bulunuyor.
Olayın ardından havaalanı personelinin havaalanı çevresinde arı kovanlarını aradıkları, ancak henüz bulamadıkları biliniyor.
İlgili Haber | Uçağa Drone Çarparsa Ne Olur?
Bal arılarının boyu yaklaşık 15 mm, kraliçe arıların ise yaklaşık 20 mm olabiliyor. Arılar, çoğalma içgüdüsü ile yeni bir arı ailesi oluşturmak için bir kraliçe arı önderliğinde grup halinde kovanı terk eder. Bu yolculukları esnasında da bazen havalimanı çevresinde de bu tip olaylara neden olabiliyorlar.
2012 yılının Eylül ayında, arılar altı saat içinde Jet Airways’in dört uçağı ve bir yolcu köprüsünü işgal etmişti. Aynı ay içinde IndiGo Havayolları’nın bir uçuşu, arıların uçağın sağ kanadını sarması nedeniyle rötarlı yapılabilmişti.
Geçtiğimiz mayıs ayında ise İstanbul Havalimanı apronundaki D7 numaralı körük arıların istilasına uğramıştı.