Uçağı Bozulan Kanada Başbakanı Hindistan’da Mahsur Kaldı

10 Eylül 2023’te G20 Zirvesi’nin sona ermesinin ardından Kanada Başbakanı Justin Trudeau ve beraberindeki heyet, kendilerini Hindistan’a getiren 15001 tescilli Airbus CC-150 Polaris uçağının, öngörülemeyen teknik sorunlar yaşaması nedeniyle Yeni Delhi’de mahsur kaldı.

Kanadalı heyet, G20 Zirvesi için 9 Eylül’de Yeni Delhi’ye geldi. Trudeau’nun ekibinden bir ismin Kanada Radyosu’na yaptığı açıklamada: “Heyet, geri dönüş uçuşu için havaalanına vardığında, uçağın kısa sürede tamir edilemeyecek teknik sorunlar yaşadığına dair bilgi aldı.” dedi. Alternatif ulaşım sağlanana kadar heyet Hindistan’da mahsur kaldı.

Aynı günün ilerleyen saatlerinde, 15002 tescilli Polaris, Ontario’daki Kanada Kuvvetleri Üssü (CFB) Trenton’dan havalandı. Başlangıçta Roma-Leonardo da Vinci Fiumicino Havalimanı’nda (FCO) olması beklenen uçak, Londra Stansted Havalimanı’na (STN) yönlendirildi. Bu yazı yayına girdiğinde, uçak hâlâ Londra’daydı.

Geçtiğimiz günlerde, Almanya Dışışleri Bakanı’nın, Yeni Zelanda ziyareti de, Alman devlet filosundaki Airbus A340’ın yaşadığı arıza nedeniyle bir türlü gerçekleştirilememişti.

Polaris Filosunun Laneti

Ontario’daki Kanada Kuvvetleri Üssü Trenton’da bulunan Polaris filosu, Kanada Kraliyet Hava Kuvvetleri’nin (RCAF) 437 Nakliye Filosu’nun operasyonel komutası altında bulunuyor.

Beş adet CC-150, 1987 ile 1988 yılları arasında, şu anda operasyonlarına devam etmeyen Kanadalı taşıyıcı Wardair filosunda, Airbus A310 olarak ticari hizmet veriyordu. Uçaklar, daha sonra, çeşitli görev profillerini üstlenerek, 1992 yılında RCAF filosuna dahil edildi.

15001 tescilini taşıyan ilk CC-150, “Can Force One” olarak anılmaya başlandı. Halk arasında eski Başbakan Jean Chrétien tarafından türetilen bir lakap olarak “Taj Mahal” şeklinde de anıldı. Bu özel uçak, resmi seyahatleri sırasında Kanada Başbakanını taşımakla görevlendirildi.

CC-150’lerden ikisi, geleneksel asker ve kargo taşıma görevleri için yeniden tasarlandı. Geri kalan iki uçak ise A310 MRTT (çok amaçlı tanker ve stratejik nakliye uçağı) konfigürasyonuna dayalı olarak, havada yakıt ikmali uçaklarına dönüştürülmek için ciddi modifikasyonlar geçirdi.

19 Ekim 2019’da 15001 tescilli uçak, CFB Trenton’da yerde çekildiği sırada hasar gördü. Montréal-Mirabel Uluslararası Havalimanı’nda (YMX) gerçekleştirilen kapsamlı onarımların ardından, 25 Şubat 2021’de operasyonlara geri döndü. Bu olayla ilgili yapılan soruşturmada, olayın hatalı ekipman kullanımından ve uçağı çeken personelinin yetersiz eğitiminden kaynaklandığı ortaya çıktı.

22 Temmuz 2023’te 15003 tescilli Polaris uçağı, Guam Adası’ndaki Andersen Hava Üssü’nde, park pozisyonuna çekilirken Fransız Hava ve Uzay Kuvvetleri’ne ait park halindeki A400M uçağıyla çarpıştı. 15003 tescilli uçak şu an hâlâ Guam’da bulunuyor.

Filo Değişimi İçin Airbus ile İmzalar Atıldı

Yaşanan olayların ardından Polaris filosunu değiştirme sürecini başlatan Kanada Hükümeti, 26 Temmuz 2023’te Airbus Defence and Space ile 2,1 milyar Euro tutarında bir sözleşme imzalayarak, bu konuda önemli bir adım attı. Bu önemli anlaşma, daha önce sahip olunan beş adet A330-200’ün dönüştürülmesine ek olarak, dört adet son teknoloji Airbus A330 MRTT (çok amaçlı tanker ve stratejik nakliye uçağı) uçağının satın alınmasını kapsıyor.

Kanada Kraliyet Hava Kuvvetleri filosuna CC-330 Husky adını vermesi beklenen bu yeni uçakların teslimatına 2027 yılında başlanması planlanıyor.


İlgili İçerik | ABD Başkanlık Uçağı Air Force One

adbanner