Kar, sis, fırtına gibi farklı hava koşulları, havayolu seyahatlerimizi etkileyebiliyor. Ancak havanın aşırı soğuk olması uçuşlarımızı etkilemediği gibi, bu durum uçağımızın performansını yükseltebiliyor. Çoğumuz soğuk havalardan pek hoşlanmıyor olsak da; uçaklar neden soğuk havaları daha çok seviyor?
Uçaklar genellikle yerden 10-12 km yükseklikte; -55 ila -60 santigrat derece hava koşullarında seyrediyor.
Uçaklarda kullanılan jet yakıtı kerosenin normalde donma noktası -47 santigrat derece. Ancak uçak seyir halindeyken yakıt, motorun içinden geçerken ısıtılıyor. Kokpitte de pilotlar tarafından yakıt sıcaklığı uçuş boyunca dikkatle takip ediliyor.
İlgili Haber | Uçakta Neden Üşüyoruz?
Hava soğukken daha yoğun olduğu için, motorların verimi, sıcak havaya oranla artıyor. Daha kısa sürede, daha hızlı bir kalkış ve daha iyi bir uçuş performansı yaratması nedeniyle, havanın soğuk olması, daha tercih edilen bir durum haline geliyor.
Soğuk havaların uçaklar için en önemli handikapı ise buzlanma ve kar. Uçağın kritik yüzeylerinde buzlanma oluşması, uçağın aerodinamik yapısını bozarak, havanın uçak yüzeyindeki akışını sekteye uğratıyor. Bu da uçuş emniyeti için ciddi bir potansiyel tehlike oluşturuyor.
Yani özel bir tasarıma sahip olan uçak kanatları, donarsa veya üzerinde buzlanma oluşursa verimliliğini kaybediyor. Bu nedenle karlı havalarda gerçekleştirilecek uçuşlar öncesinde uçakların özellikle kanatları de-icing ve anti-icing sıvılarıyla yıkanıyor.
İlgili Haber | Karlı Havalarda Uçaklar Hangi Özel Sıvılarla Yıkanıyor?
Kanatlar, motorlardan gelen hava sayesinde, seyir esnasında ısınıyor ve ulaşılan hızın etkisiyle de kanatların üzerinde buzlanma oluşmuyor.
Bazı ticari yolcu uçakların kanatlarının ön kısmında (hücum kenarında) buzlanma önleyici glikol salgılayan gözenekler de bulunabiliyor.