Written by 00:14 HAVACILIK, Uçakların Sırları

Uçaklar Kışın Hangi Sıvılarla Yıkanır?

Kar yağışları, havada pek çok sefer iptaline neden olur. İptal olmayan seferler de genelde rötarlı yapılır. Yaşanan gecikmelerin en önemli sebeplerinden biri, uçakların kalkış öncesi özel bir sıvı ile yıkanmak için sıraya giriyor olmasıdır.

Yoğun kar yağışı sonrasında uçaklar; buzlanmadan korumak için anti-icing; oluşan buzun çözülmesi içinse de-icing adı verilen sıvılarla yıkanıyor. Uçuş güvenliği için oldukça önemli olan bu iki uygulamanın ne olduğunu merak edenler için kısaca özetlemek gerekirse;
❄ Buz çözücü de-icing, kalkış emniyetini sağlamak için uçağın dış yüzeyinde biriken buz, don ve karın temizlenmesi için kullanılıyor. Özellikle kanatlarda oluşabilecek buzlanma, kalkış esnasında ihtiyaç duyulan aerodinamik performansın elde edilmesine engel oluyor. 1982’de Air Florida’ya ait bir uçak bu sebeple düştü. Kırmızıya çalan turuncu renkte, uçaklara yaklaşık 80-85 derece sıcaklıkta uygulanan de-icing sıvısının temel bileşeni propilen glikoldür.
❄ Buzlanmayı önleyici sıvı anti-icing ise, uçakların yüzeyinde buz, don gibi oluşum ve birikimlerin önüne geçmek için uygulanıyor. Yeşil renkli ve viskozitesi de-icing sıvısına nazaran daha yüksek olan anti-icing, uygulandığı yüzeylere adeta yapışarak, kalkış öncesi taksi süresinde uçağın üzerinde buzlanma oluşumunu engelliyor. Havalimanlarındaki kış operasyonlarının bir parçası olan anti-icing uygulaması, sıvısının etki süresi kısıtlı olduğu için biraz daha kritik bir uygulama. Bu nedenle işleme tâbi tutulan uçağın yeniden buz oluşumuna fırsat vermeden belirli bir süre içerisinde kalkış yapması gerekiyor.

 

(Visited 601 times, 6 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info