ABD’li Senatör Charles Schumer, havayollarının, uçuşta çocuklarının yanına oturmak için ebeveynlerden ücret almasını önlemeyi amaçlayan Ailelerin Birlikte Uçma Hakkı (Family Fly Together Act) adı verilen yasa önerisini gündeme getirdi. Tasarının yasalaşması halinde, havayollarının koltuk rezervasyonlarından elde ettiği gelirler üzerinde büyük etkisi olabilir. Ayrıca havayollarının, uçağa biniş (boarding) süreçlerini mevzuata uyacak şekilde yeniden düzenlemeleri gerekebilir. Bazı havayolları, aile üyelerinin bir arada oturması için ücret talep etmeme sözü vermiş olsa da mevcut politikalarının yeni yasaya uygun olup olmayacağı henüz belli değil.
Aileler, Demokrat Parti’nin New York Senatörü Charles Schumer’in, gündeme taşıdığı, havayollarının ticari uçuşlarda ebeveynlerin çocuklarının yanına oturmaları için ücret talep etmesini yasaklayacak yeni yasayı gündeme getirmesiyle heyecanlandı. Senatörün, Ailelerin Birlikte Uçma Hakkı olarak adlandırılan yeni tasarısı, havayollarının, küçük çocuklarının yanlarındaki koltukları rezerve eden ebeveynlerden ücret almasını engelleyecek.
Şu anda birçok havayolu, yolculardan çocuklarının yanına oturmak için fahiş ücretler talep ediyor. Bu ücret, bazı havayollarında 150 Dolar’a kadar çıkabiliyor. Yasa tasarısının açıklanmasından önce, ABD merkezli dört havayolu şirketi (Frontier Airlines, JetBlue, Alaska Airlines ve American Airlines) aile üyelerinin uçakta birlikte oturması için ücret talep etmeme sözü vermişti.
Yeni Yasaya İhtiyaç Var!
Aileler için, çocuklarla birlikte oturmak, özellikle de çok küçük yaştakiler için, çocukların güvenliği açısından çoğu zaman gerekli olabiliyor. Çocukların ciddi alerji gibi özel durumları varsa, ebeveynlerin ideal olarak onlara yakın olması gerekiyor. Örneğin bir alerji durumunda, gerekli müdahaleyi anında yapabilecek tek kişi bir yetişkin olabilir. Çocukların uçaktaki diğer yolcuları rahatsız etmemesini sağlamak için de ebeveyn denetimi gerekli ve önerilen bir durum.
İlgili İçerik | First Class Kabinde Bebekle Seyahat Edilir mi?
Ancak havayolları, koltuk rezervasyonlarından ek gelir elde etmeden buna izin verme konusunda tereddütlü davranıyor. Senatör Schumer’e göre bu, seyahat eden ailelere karşı haksız ayrımcılığı temsil ediyor. Senatör, yasa tasarısının duyurulmasına ilişkin yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı:
“Hava yolu şirketleri bu konuda çok titiz davranıyor. Bazıları aileleri bir arada tutmak için ellerinden geleni yaptıklarını söylerken, çoğunluk ücret almamayı taahhüt etmeyi reddediyor.”
ABD’li senatörün yasayı gündeme taşıdığı tarih de oldukça manidar. Yaklaşan Şükran Günü öncesi, aileler, çocuklarıyla birlikte seyahat etme hazırlığında. Buffalo merkezli WIBV4’ün haberine göre, senatörün raporunda havayollarının koltuk satış politikalarında “gereksiz ücretler” alındığı ifadesi yer alıyor.
Yasanın Etkileri Ne Olabilir?
Tasarının yasalaşması halinde, havayollarının koltuk rezervasyonlarından elde ettiği gelirler üzerinde büyük bir etkisi olabilir. Bazı havayolları için bu politika, tüm biniş süreci (boarding) modelini de bozabilir.
Örneğin, eğer yasa yürürlüğe girerse, Southwest’in gelenekselleşen ‘ilk gelen oturur’ şeklindeki boarding düzenine bazı ekstra hükümler eklemesi gerekecek. Havayolu, küçük çocuklarla seyahat eden tüm yolculara biniş öncesi çeşitli teklif ve alternatifler sunabilir. Bu da potansiyel olarak yolcuların rakiplerine karşı Southwest’e yönelmesine yardımcı olabilecek olumlu katkıları beraberinde getirebilir.
2023’ün başlarında, ABD’li düşük maliyetli havayolu JetBlue, 13 yaşın altındaki çocuklarla seyahat edenlere yönelik ek ücretleri kaldıracağını duyurmuştu. Ancak senatörün gündeme taşıdığı yasa tasarısının, 13 yaşından büyük çocukları olanları kapsayıp kapsamayacağı belli değil.
Bakalım New Yorklu senatör Charles Schumer’in önerisi yasalaşıp, tüm ABD genelinde uygulamaya geçebilecek mi? Bu durum diğer ülkeler için de bir emsal teşkil edecek mi?