Havacılık Bülteni-1 – Boarding Info

Written by 20:00 Havacılık Bültenleri

Havacılık Bülteni-1

AIR FRANCE BATIYOR MU?

Sektörde haftanın öne çıkan olayı, dünyanın en büyük havayolu şirketlerinden olan Air France-KLM’nin yaşadığı müthiş kriz oldu. Çalışanlar grevde. CEO istifa etti. Şirketin hisseleri müthiş bir hızla dibe doğru gidiyor. Uçuş iptalleri ve rötarlar nedeniyle yolcular tepkili. Üstelik kısa vadede sular durulacak gibi görünmüyor. İsterseniz hep birlikte detaylara bakalım.

14 yıl önce Fransa ve Hollanda’nın ulusal taşıyıcıları birleşerek Air France-KLM adını aldı. 2017 yılında 98.7 milyon yolcuya hizmet veren şirket, aslında uzun zamandır Fransız sendikaları ile sorun yaşıyordu. Pilot sendikası SNPL, pilotların genel çalışma koşulları ve maaşlar konusunda pek çok defa grev kararı aldı.

Şu an devam eden grevin nedeni maaş zamları. Sendika, çalışanlar için yüzde 5,1 oranında zam isterken, yönetim, bu yıl için yüzde 1, ek olarak dört yıl içinde yüzde 7’yi bulan bir zam paketi teklif etti. Personelin yüzde 55,4’ü öneriyi reddetti. Bunun üzerine CEO Jean-Marc Janaillac görevi bıraktığını açıkladı.

Yaşanan durumu “rakiplerimizin yüzünü güldürecek muazzam bir karmaşa” olarak nitelendiren Janaillac’ın istifa kararının ardından, şirketin hisselerinde müthiş bir düşüş yaşanmaya başladı. Şirketin hisseleri yaklaşık yüzde 15 değer kaybetti.

Bu arada sefer iptalleri ve gecikmeler yaşanmaya devam ediyor. Elbette bunlar da şirket için ciddi zarar anlamına geliyor.

Peki Olayın Perde Arkasında Ne Var? Diye sorarsanız: Bu sadece yönetime karşı tavır alan çalışanların yaptığı basit bir eylem değil. Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron’un piyasaları “modernize etme” girişimine karşı verilen toplumsal tepkinin önemli bir parçası.

Macron’un tarzı ve yönetim şekli güçlü işçi sendikalarını oldukça kışkırtmış durumda. Sadece Air France değil; Fransız Ulusal Demiryolu İdaresi çalışanları ve belediyelerde çalışan temizlik görevlileri de grevde. Yüz binlerce kişi Macron’un emekçi haklarını tahrip eden neoliberal politikalarını protesto ediyor.

Peki bu grev neticesinde Air France batar mı? Diye sorulduğunda cevap Ekonomi Bakanı Bruno Le Maire’den geliyor. Bakan, böylesi büyük bir eylemin şirketi batırabileceğini açıkça söyledi. Air France’nin sadece yüzde 14.3’ü devletin. Grev nedeniyle havayolunun her gün en az 25 Milyon Euro kaybettiği düşünülüyor. Grev nasıl sonuçlanacak, kim geri adım atacak, hep birlikte göreceğiz.

HAVALİMANLARIMIZ REKOR KIRMAYA DEVAM EDİYOR

Küresel olarak havayolu ile seyahat arttıkça, havalimanlarındaki yolcu ve uçak trafiği de ivmeli bir şekilde artıyor. Türkiye’de bu konuda oldukça iyi durumda. Öyle ki rakamlar da bunu doğruluyor.

Uluslararası Havalimanları Konseyi (ACI), hafta içinde 2018’in ilk çeyreğinde Avrupa’da en çok büyüyen havalimanlarını açıkladı. Trafiğini en çok artıran havalimanları listesinin ilk üç sırasını Türkiye’deki havalimanları oluşturdu. Listenin ilk sırasında yolcu sayısını yüzde 21.5 oranında artıran İstanbul Atatürk Havalimanı yer alırken; İkinci sırada yüzde 18.5 ile İstanbul Sabiha Gökçen; üçüncü sırada ise yüzde 16,5 ile Antalya Havalimanı yer aldı. Lizbon ve  Moskova Sheremetyevo Havalimanları listenin ilk beşini oluşturdu.

Yıllık yolcu sayısı 10 ila 25 milyon arasında değişen havalimanları kategorisinde ise Ankara Esenboğa Havalimanı açık ara zirvede yer aldı. Esenboğa’da yolcu sayısı, yılın ilk çeyreğinde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 41,3 arttı.

TRUMP’IN İRAN’A YAPTIRIM KARARI AIRBUS ve BOEING’İ VURDU

ABD ile İran arasında Temmuz 2015’te imzalanan nükleer anlaşmanın, ABD Başkanı Donald Trump tarafından tek taraflı olarak feshedilmesi havacılık sektörünü de yakından ilgilendiriyor.

Ambargoların kalkmasının ardından hem Amerikalı imalatçı Boeing hem de Avrupalı imalatçı Airbus, İran’dan yüklü miktarda uçak siparişi almıştı. Nükleer anlaşmanın iptaliyle İranlı şirketlere uçak satılmasına yönelik lisanslar da iptal edildi. Böylece hem Airbus hem de Boeing milyarlarca dolardan oldu. Boeing’in İranlı havayollarından 115’i kesin 30’u opsiyonlu toplam 145; Airbus’ın ise 116 uçak siparişi vardı. Bir başka imalatçı ATR ise 20’si kesin, 20’si opsiyonlu 40 adet uçak için İranlılarla anlaşma imzalamıştı.

Bu kararın üzerine İranlı havayollarının, Rusya’nın geliştirdiği bölgesel yolcu uçağı Süperjet 100 ve MC-21 uçaklarına yöneleceği düşünülüyor.

THY KRASNODAR’A UÇMAYA BAŞLADI

Milli havayolumuz Türk Hava Yolları uçuş ağını genişletmeyi sürdürüyor. THY geçtiğimiz hafta içinde Rusya’nın Krasnodar şehrine ilk uçuşunu gerçekleştirdi ve bu iki şehri birbirine bağladı. Böylece THY’nin Rusya’da uçtuğu şehir sayısı 10’a yükselirken dünya genelinde uçtuğu destinasyon sayısı 303’e çıktı. İstanbul-Krasnodar seferleri haftanın 5 günü karşılıklı olarak gerçekleştirilecek.

UBER UÇAN TAKSİ PROJESİNİ AÇIKLADI

Özellikle İstanbul’da yaşayanlar olarak trafikten bıkmış durumdayız. Hele ki acelemiz olduğunda hepimizin aklından mutlaka kanatlanıp uçmak geçiyor. Uçan arabanıza sahip olduğunuz günleri beklemekten bıktıysanız, umudunuzu kaybetmeyin derim.Zira havacılık dünyasının yakın gelecekteki projeksiyonları arasında; dikey kalkış ve iniş yapabilen, küçük, otonom, elektrikli araçlar üretilerek; bunların özellikle metropollerde hava taksi olarak kullanılması var. Bu fikri hayata geçirmek için de pek çok şirket çalışmalarını sürdürüyor. Workhorse’nin SureFly’ı, Kitty Hawk’ın Cora’sı, Bell’in Air Taxi’si, Almanların Volocopter’i, Airbus’ın CityAirbus’ı Jetgiller’i gerçeğe dönüştürmek konusundaki en güçlü adaylar.

Hafta içinde ise Uber, 2020’de hayata geçirmeyi umduğu hava taksinin prototipini Los Angeles’ta ilk kez kamuoyu ile paylaştı.

Uber’in yeni oyuncağı, silindirik gövdesi ile bir dronu andırıyor. Tamamen elektrikli motorlara sahip olan tasarım, böylece daha sessiz, daha verimli ve daha ucuz olacak. Saatte 240 ila 320 km aralığında hıza ulaşması beklenen hava taksi, yerden 2000 metre yükseklikte uçacak. Dolu şarj ile yaklaşık 100 kilometre menzile sahip uçan taksinin bataryaları 5 dakika içinde dolacak.

Şirketin CEO’su insanlar ileride Uber uygulaması ile normal taksi yerine hava taksi çağırarak en yakın çatıya çıkıp beklemeye başlayacak diyor. Pilot haricinde 4 yolcu kapasitesine sahip olan UBER’in uçan taksileri, yolcular tarafından paylaşımlı kullanılacak. Bu sayede insanlar daha ucuza daha uzak mesafelere daha hızlı gidebilecek. Biz de merakla bir an once bu uygulamanın hayata geçmesini bekliyoruz.

 

(Visited 40 times, 1 visits today)
Close