30 Aralık’ta, Aviation Capital Group’tan önemli bir sipariş alarak yılı kapatan Avrupalı imalatçı Airbus’ın, bu siparişin hemen öncesinde, Air Lease Corporation, Qantas ve Air France-KLM’den aldığı siparişler de hesaba katıldığında, 2021’i oldukça pozitif bitirdiğini söylemek mümkün. Peki tüm olumsuzluklara rağmen pozitif kapatılan 2021’in ardından, 2022’de Airbus’ı neler bekliyor?
A321 için kritik yıl!
Şüphesiz ki 2022 yılı Airbus ve A321 XLR için çok önemli bir yıl olacak. Şimdiden yüzlerce sipariş alan A321 XLR, Airbus’ın seri üretime başlamadan önce, ilk prototipinin uçmaya uygun olduğunu ve gerekli tüm sertifikasyon testlerinden geçebileceğini ispatlamaya çalışacağı yıl olacak. Tüm bu kritik uçuşa elverişlilik testleri 2022 yılı içinde gerçekleşecek.
İlgili Haber | A321XLR’ın Tasarımı Sorunlu mu?
Airbus Genel Müdür Yardımcısı Philippe Mhun, Aviation Week Network’e yaptığı açıklamada, testlerin bu yıl içinde gerçekleşmesini ve 2023 yılı içerisinde uçağın gökyüzüyle buluşmasını hedeflediklerini aktardı.
Airbus’ın kargo pazarında yeni hamlesi A350F!
Airbus’ın en teknolojik uçağı olan A350’nin kargo varyantı A350F, 2021’in sonlarında aldığı siparişlere, 2022’de yenilerini eklemeye çalışacak. Bu süreçte kendine A321 XLR kadar alıcı bulamasa da A350F de Airbus için büyük motivasyon kaynağı durumunda. A321 XLR’ın aksine henüz sürecin başında olan A350F için 2022 yılı tanıtım faaliyetlerinin geliştirilmesi, prototiplerin hazırlanması gibi süreçlerle geçecek. Şirket 2025 yılında A350F’yi son kullanıcıya teslim edebilmeyi hedefliyor.
A350’de Boya Krizi!
Airbus’ın şüphesiz 2021 yılında başına gelen en kötü şey, Qatar Airways ile yaşadığı A350’deki kozmetik boya kusurları. Bu sorunların uçuş emniyeti için bir problem teşkil ettiğini iddia eden Qatar Airways, filosundaki yaklaşık 20 adet A350’yi yere indirirken, Airbus bu konuya çözüm bulana kadar, yeni A350 teslim almama kararını net şekilde duyurdu. Konuyla ilgili Londra’da yasal süreç bile başlattı. Öte yandan Airbus ise boya sorununun tamamen kozmetik olduğu ve uçuş emniyetini riske atmadığı konusunda ısrarcı. Bakalım 2022 yılında gerilimin hat safhaya ulaştığı Airbus-Qatar Airways ilişkilerinde bizleri neler bekliyor.
Ufukta yeni tipler mi var?
Düşük bir ihtimal olsa da A220-300’ün daha uzun varyantı olarak kamuoyunda dolaşan A220-500 modeli, Airbus yöneticilerinin kafasındaki fikirlerden biri. Bu varyanta ilgi duyan havayolları arasında; AirBaltic, Air France ve Breeze Airways bulunuyor.
İlgili Haber | A220 Nasıl Bir Uçak?
2020 yılında Airbus böyle bir gündemlerinin olmadığını belirtse de Breeze CEO’su David Neeleman, yardımcı yakıt tanklarına sahip bir A220-300 görmek istediklerini iletti. Havayolu, bununla birlikte A220’leri Transatlantik uçuşlarda kullanmayı hedefliyor. Bu da kuşkusuz A220-300XLR veya A220-500 projesinin, Airbus tarafından hayata geçirilip geçirilmeyeceği sorusunu akıllara getiriyor.
Sürdürülebilirlik arayışı!
2021 yılında olduğu gibi 2022 yılında da Airbus’ın sürdürülebilir projelerini geliştirmeye devam ettiğini göreceğiz. Şirket bu konuda uzun vadede hidrojen ve kısa vadede biyoyakıt uyumluluğunu öncelikleri arasına almış durumda. Ekim 2021’in sonlarında şirket, tek bir motorda, %100 sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF) kullanarak, A319 NEO ile test uçuşunu başarıyla gerçekleştirmişti. Bu projede devam eden testlerin yapılması ve yeni verilerin elde edilmesi de 2022 yılında Airbus’ı bekleyen konular arasında.
Berkcan Mertoğlu