Pilotlar Kaç Yaşına Kadar Çalışabilir?

Dünya genelinde pilot olmak oldukça pahalı bir kariyer yolculuğu. Ticari yolcu uçaklarında hizmete başlamadan önce uzun bir eğitim sürecinden geçen pilotlar, bu süreçte çok ciddi bir para harcıyor. Uçuş okullarına gidip peşin olarak parayı verip pilot olmak yönteminin yanı sıra; havayollarının kendi akademileri üzerinden eğitim alarak; şirket ile uzun süreli bir sözleşme imzalayıp, söz konusu eğitim ücretinin bu süre içinde maaşından belli bir kesinti ile ödenebilmesi ise diğer yöntem.

Uçmanın hem bir tutkuya dönüşmesi hem de harcanan bunca paranın neticesinde; pilotlar sağlık şartları elverdiği müddetçe gökyüzünden uzaklaşmayı pek istemiyor. Ancak onların çalışabileceği süreler resmi olarak belli!

Uluslararası Sivil Havacılık Otoritesi (ICAO), pilotların maksimum emeklilik yaşını 65 olarak belirlemiş durumda. Bir başka otorite Amerikan Federal Havacılık Dairesi FAA bu kuralı benimsiyor. Ancak bazı yerel sivil havacılık makamları, kendi ülkelerindeki havacılık koşulları, piyasadaki pilot eksikliği veya çeşitli sebeplerle bu kuralda kendi inisiyatifleri doğrultusunda bazı değişiklikler yapabiliyor.

Örneğin Japonya sivil havacılık otoritesi, 2015 yılında pilotlar için zorunlu emeklilik yaşını 67’ye çıkardı. Çin ise bugünlerde, 60 yaşında pilotları emekli olmaya iten yasanın genişletilmesini tartışıyor. Şu anda ABD’de pilotların zorunlu emeklilik yaşı 65 ve gelecek projeksiyonlarına göre yaşanması muhtemel pilot sıkıntısından ötürü, yaşın 67’ye yükseltilmesi konusunda resmi olmayan çalışmalar başlatılmış durumda. Türkiye’de ise bir dönem 63’e çekilen emeklilik yaşı yasası; şuan için 65 yaşına kadar uçulmasına müsaade ediyor.

HAVAYOLUNA GÖRE DEĞİŞİYOR

Havayolları, operasyonlarını desteklemek için yeterli sayıda pilota sahip olduklarından emin olmak için belirlenen limitler dahilinde pilotlar için farklı emeklilik yaşı kuralı koyabiliyor. Fakat hepsinin de pilotların yaşına bakılmaksızın uçabilmelerini sağlamak için sıkı sağlık ve beceri testi gereksinimleri var. Yani pilot bulamadık diye yeteneklerini ya da sağlığını kaybetmiş pilotlar ile hiç bir havayolu çalışmaya devam etmiyor.


İlgili Haber | Havayollarında Kaç Kadın Pilot Var?


Dünyadaki bazı pilot örgütleri, üst düzey uçuş saatine sahip tecrübeli pilotların daha hizmette bulunabilmesi için havayollarına ciddi baskı yapıyor. Buna gerekçe olarak resmi emeklilik gelirinin, çalışan pilot maaşına göre epey az olması önde geliyor. Ayrıca bu örgütler, gelişmiş dijital sistemlerin yardımı olmaksızın bu mesleği öğrenip icra eden deneyimli pilotların şirkette tutulmasının havacılık güvenliği açısından daha iyi olduğu tezini de ciddi şekilde savunuyor. Böylesi kıdemli pilotların doğrudan kokpitte değilse bile eğitim departmanlarında mutlaka bulundurulması gerektiği fikrindeler.

Ticari havayolu şirketinde Kaptan pilot olarak görev yapan Chris Manno, “Zorunlu emeklilik yaşının iyi bir fikir olduğunu düşünüyorum, çünkü beyindeki motor beceriler ve genel fiziksel canlılık yaşla birlikte azalıyor” görüşünde.


İlgili Haber | Pilotlar Neden Roger Diyor?


Uzun pilotluk kariyerine Boeing 727 uçaklarında Uçuş Mühendisi olarak başlayan Manno, bir kaç ay içinde DC-10 uçaklarına Uçuş Mühendisi olarak transfer olmuş.  Ardından MD-80 uçaklarında First Officer mani yardımcı pilot olarak sağ koltukta uçmaya başlayan Manno bu uçakla 5 yıl boyunca uçmuş. Mesleki kariyerinin altıncı yılında MD-80’in kaptan pilot koltuğuna geçen Manno ayrıca iki yıl F-100 uçaklarında kaptan pilot olarak uçmuş. 2010 yılından bu yana ise Boeing 737 uçuruyor.

Şimdi Boeing 777 veya 787 uçaklarında kaptan pozisyonunda uçmaya devam edebilecekken bunu neden yapmadığı sorusuna Manno şöyle cevap veriyor: Dar gövde uçaklarda uçmak benim seçtiğim yaşam tarzı. 737 ile uçarken hemen her gece evime dönebiliyorum; iş yükümü minimuma indirmiş durumdayım. Her 777 ve 787 uçuşunda en az bir kırmızı göz uçuşu vardır. Böylesi bir kariyer durumunda eviniz ve ailenizden sürekli uzaktasınız. Bu fiziksel olarak yorucu” Pilot arkadaşlarından birinin uzun uçuşların dönüşünde “Elektrikli aletleri bile kullanamayacak kadar yoruluyorum” dediğini anlatan Manno, “öylesi bir yaşam, benim mevcut koşu programımı, spor salonu aktivitelerimi ve bisiklete binme imkanımı tamamen ortadan kaldırır. Fiziksel aktivitelerim benim hayatta kalmamın en büyük anahtarı” diyor.


İlgili Haber | Pilotlar Havada Nasıl Zaman Kazanıyor?


Yaklaşık 33 yıldır aynı havayolunda çalışan Manno, pilotluğun başlıca avantajları olarak yüksek gelir ve zamanlama esnekliğini ön plana çıkarıyor. “İdeal bir uçuş programım var: ayda 13 gün uçuşum var; her gece evime dönüyorum. Bu şartlardan vazgeçmek zor. Ama ben 26 yıldan fazla süredir kaptan pilotum. Mesleğin ilk yıllarında karşılaşılan uçuş programlarına katlanmak biraz zor”diye ekliyor.

Pilotlar Emekli olduktan Sonra Ne Yapıyor?

Emekli olduktan sonra, pek çok pilot kariyerine uçuş eğitmeni olarak devam ediyor veya havacılık sektöründe değişik kademelerde başka görevler üstleniyor.


Bir Bakışta | Boarding Info’da Pilotlar ile İlgili Diğer Haberler

adbanner