Bağlantılı Uçuşlar En Çok Hangi Havalimanında?

Havayollarına, havaalanlarına, devlet kurumlarına ve seyahatle ilgili hizmet şirketlerine dijital bilgi ve uygulamalar sağlayan İngiltere merkezli seyahat araştırma şirketi OAG, her yıl dünya havacılığına dair önemli veriler içeren raporunu yayımlıyor.

OAG’nin global olarak havacılığa dair önemli çözümlemelerinden biri Megahub Index olarak adlandırılan dünyanın en büyük havalimanları yani mega hubları ve bunlara dair rakamlar.

2019 yılı için yapılan çalışma kapsamında, havayollarının planladıkları koltuk kapasitesi ile hizmet verilen varış yerlerinin sayısının oranlanması ile bir bağlantı endeksi oluşturularak bir ölçüm yapılıyor. Havalimanlarının etkinlik ve verimlilik durumlarını birbirleriyle kıyaslamak için oldukça ciddi bir veri olan bağlantı endeksi için OAG, dünyanın en büyük 200 havalimanında altı saatlik bir süre zarfında gelen ve giden bütün yolcular için tüm muhtemel bağlantıları göz önünde bulundurdu. Bu çalışma için, havacılıkta yılın en yoğun günü olan Temmuz ayında bir gün seçildi.

Daha önceki yıllarda, dünyanın 50 mega hubu listelendiğinde zirvede hep Amerikalıları görürdük. Ancak geçtiğimiz yıl zirveyi İngilizlerin milli havayolu British Airways’in kalesi olan Londra Heathrow kapmıştı. Çalışmanın yapıldığı gün Heathrow’da 65 binden fazla olası uluslararası bağlantılı uçuş ihtimali vardı. LHR için Megahubs Endeks puanı geçen yılın biraz altında kalsa da; yine de bu durum, Heathrow’un bağlantılı uçuşlar konusunda dünyanın megahubu ünvanını elinde tutması için yeterli oldu.

Bu yıl listenin ikinci sırasında; geçen yıla göre bir basamak yükselen Lufthansa’nın merkezi Frankfurt var. Geçen yılın ikincisi Chicago O’Hare ise bu yıl üçüncü sırada. Dördüncü Amsterdam ve beşinci Münih ile birlikte Avrupa, bağlantı konusunda kontrolü ele almış gibi görünüyor. Geçen yılın beşincisi Kanada Toronto Havalimanı ise bu yıl bir basamak düşerek altıncı sırada kendine yer bulmuş. İlk 50’de 15 ABD’li havalimanı dikkat çekiyor.

İlk 10 Megahub’un yarısının Avrupa’da yer alması, kıta için havacılık pazarının yoğunluğunun önemini yansıtıyor. Avrupa’da planlanan tüm havacılık kapasitesinin yüzde 15’i bu 5 havalimanı tarafından karşılanıyor.

Türk Hava Yolları’nın uçuşlarının yüzde 79’una ev sahipliği yapan İstanbul Havalimanı ise bağlantılı uçuşlar endeksinde geçen yıl olduğu gibi 17. Sırada kendine yer buldu.

Pekin Havalimanı (PEK), planlanan havayolu koltuk kapasitesi bakımından dünyanın en büyük havalimanı olsa da en yoğun günde bağlantı verdiği uçuş sayısı bir hayli az ve bu da Pekin Havalimanı’nı listenin 36. Sırasına yerleştiriyor. Şangay Pudong Havalimanı (PVG), Pekin’e göre çok daha küçük olsa da, uluslararası bağlantılı uçuş konusunda Pekin’e göre çok daha iyi durumda.  Çin havacılık piyasası olgunlaşmaya devam ederken, yüksek hızlı demiryolu ağının da hızlı bir şekilde genişlemesiyle birlikte, demiryolu hava yolu bağlantılarının güçlendiği görülüyor. Havalimanlarındaki bağlantılı uçuş gücünün daha da artıp artmayacağını zaman gösterecek.

Asya Pasifik bölgesinin havalimanları arasında bağlantılı uçuş listesinde zirvede Singapur Changi var. Genel sıralamada 9. Sırayı alan Singapur Havayolları’nın kalesi Changi’yi 10. Sıradaki Hong Kong; 11’inci Seul Incheon ve 12’nci Kuala Lumpur Havalimanı izliyor.

Latin Amerikalı havalimanları arasında en yüksek sırayı geçen yıla göre 5 basamak yükselen 15. Sıradaki Mexico City aldı.

Geçen yıla göre OAG Megahub Endeksi’nde en büyük düşüşü gösterenler, Dubai (DXB), Delhi (DEL), Bombay (BOM) ve Fort Lauderdale (FLL) olurken; en büyük sıçramayı yapan havaalanları, 11. sıradan 5. sıraya yükselen Münih (MUC), 15. sıradan 11. sıraya yükselen Seul Incheon (ICN) ve 20. sıradan 15. sıraya yükselen Mexico City (MEX) oldu.

Düşük Maliyetlilerde Bizden Biri Var

Düşük maliyetli (low cost) havayollarının çok sık kullandığı ve en çok bağlantılı uçuş opsiyonu bulunan mega hublar sıralamasının zirvesinde ise Malezya’nın başkenti Kuala Lumpur zirvede. AirAsia havayolları, uçuşlarının yüzde 41’ini buradan yapıyor.

Bu listenin zirvesinde Asya Pasifik bölgesindeki havalimanlarının hegamonyasını görmek mümkün. İlk 10 sıradaki havalimanlarının 7’sini Asyalı havalimanları oluştururken 2 Amerikalı 1 Avrupalı havalimanı ilk 10 sıranın diğer üyeleri. İlk 10’daki Avrupalı tek havalimanı Vueling’in uçuşlarının yüzde 42’sine ev sahipliği yapan Barcelona El-Prat Havalimanı!

Pegasus Havayolları’nın evi İstanbul Sabiha Gökçen ise 16. Sırada yer alıyor.

İlgili Haber | Non-Stop ve Direkt Uçuş Aynı Anlama mı Geliyor?

İlgili Haber | Round Robin ve Open Jaw Uçuşların Farkı Ne?

İlgili Haber | Transfer ve Transit Yolcu Aynı Şey midir?

adbanner