Airbus’ın En Yeni Uçağı A221

Yeni kanatlar, daha fazla koltuk ve motor esnekliği: Airbus’ın yeni A221 modeli için planları yavaş yavaş ortaya çıkıyor.

Avrupalı imalatçı Airbus, yaklaşık beş yıl önce, Bombardier C Series programını devraldı. 2008’de Kanadalı üretici Bombardier tarafından, Airbus ve Boeing’in sahip olduğu ticari uçaklara meydan okuma girişimi olarak başlatılan C-Series programı kapsamında, Montreal merkezli üretici, sessizliğiyle tanınan, yakıt tasarruflu bir uçak ortaya çıkardı. Uçak için hedefler ve umutlar oldukça büyüktü.

Ancak bu hamle, Bombardier’i milyarlarca dolarlık bir borç batağına sürükledi ve şirketin arka arkaya ertelemek zorunda kaldığı tren teslimatları ve başarısızlığa mahkum bir iş jeti programında ortaya çıkan büyük tasarım kusurları nedeniyle, şirket çok ciddi bir nakit krizine girdi. 

Bombardier’in uçak satışları, C Series programı ve Mirabel tesislerini Airbus’a devretme kararı alınmasına yol açacak kadar yavaş ilerliyordu. Ardından Bombardier, tüm çabalarını özel jetlere odaklama kararı alarak; hem ticari havacılık pazarından hem de tren imalatından tamamen vazgeçti.

Bombardier’in sınırlı kaynakları ve pahalıya mal olan aksilikleri, şirketin C-Series uçakları için Airbus ile anlaşmasını mutlak bir zorunluluk haline getirdi.

Airbus, kârlılık yolunda olmasına rağmen, daha önce C Series olarak bilinen A220 programının 2025 yılına kadar başa baş noktasına ulaşabileceğini öngörmüyor. C-Series uçak ailesi, Airbus’ın ürün gamına dahil edildiğinde, uçak için alınan siparişler, övgüye değer bir seviye olan 785’e ulaşmıştı. Geçtiğimiz ay düzenlenen Paris Air Show’da Avustralyalı Qantas’ın dokuz adet daha A220 almak için imzayı atmasıyla, uçakların toplam birikmiş sipariş sayısı 520’ye ulaştı.

Airbus şu anda biri Kanada’nın Mirabel Şehri’nde ve diğeri ABD’nin Alabama Eyaleti’ndeki Mobile Şehri’nde olmak üzere iki farklı A220 üretim hattına sahip. Şirket, yıl sonuna kadar yaklaşık 700 çalışanı bünyesine katmayı hedefleyen Mirabel’de işe alım sürecini hızlandırdı. Önümüzdeki yirmi yılda Airbus, A220’nin 100 ila 150 koltuklu uçakları kapsayan pazar segmentinde, yaklaşık 7.000 adet teslim edileceğini tahmin ediyor. Airbus, Brezilyalı Embraer’in E2 modeli ve ABD’li Boeing’in 737-700 gibi rakiplerini geride bırakarak, A220’nin bu kategorideki satışların %60’ını tek başına ele geçireceğini tahmin ediyor.

Uzunca bir süredir A220-100 ve A220-300 olmak üzere iki farklı modeli bulunan A220 ailesinin daha büyük bir varyantının üretileceğine dair söylentiler gündemi meşgul ediyor. Airbus’ın Ticari Havacılık departmanının başında bulunan Christian Scherer, şirketin bünyesine en son katılan uçak ailesi olan A220’nin, yeni kanatlar, alternatif motor seçenekleri ve boyut olarak henüz belirlenmemiş bir artış olasılığı ile birlikte önemli bir dönüşümden geçebileceğini açıkladı.

Yapılacak yenilikler, tek koridorlu uçak pazarının geleceğine de ışık tutuyor.

Christian Scherer, hem kendisinin hem de Airbus’ın bakış açısının, bir esnemeye ihtiyaç duyulduğu yönünde birleştiğini söylüyor. Ancak bu esnemenin ne ölçüde olacağından henüz tam olarak emin değiller. Bu yüzden yeni uçağın A220-500 varyantı yerine A221 olarak adlandırılmasının daha doğru olduğunu belirtiyor.

Daha önce A220-500 olarak anılan ve Airbus A220 ailesinin en büyük modeli olarak piyasaya sürülmesi beklenen varyantının yakında ‘A221’ ismiyle konuşulmaya başlayabileceği düşünülüyor. Şirketin yeni modeli yeni isimle piyasaya sürme niyeti, uçağın seleflerinin terminolojisinden stratejik olarak uzaklaşıldığını gösteriyor.

Ancak Airbus, yeni uçağın boyutları da dahil olmak üzere, pek çok önemli ayrıntısını henüz netleştirmedi. Yenilenen A220 ya da yeni adıyla A221’in standart konfigürasyonda yaklaşık 170 yolcu taşıma kapasitesine sahip olması gerektiği yönündeki hakim görüş, mevcut A220-300 modeline göre koltuk sayısının yaklaşık 20 adet artırılacağını gösteriyor.

Scherer her şeye rağmen böyle bir genişleme ile birlikte, uçağın mevcut modeller ile aynı veya onlardan daha yüksek olması gereken menzili konusunda taviz verilmemesi gerektiğinde ısrarcı. Bu amaçla Airbus, E2 serisindeki tüm modeller için özel kanatlar sunan Brezilyalı rakibi Embraer’e benzer bir strateji izleyerek, kompozit malzemeden yapılmış yeni bir kanat yaratmayı düşünüyor.

A221’in en önemli avantajlarından biri, tıpkı A320neo ailesinde görülen esnekliğe benzer şekilde, motor konusundaki çok yönlülük olacak. Airbus, Pratt & Whitney’in mevcut GTF seçeneğinin ötesinde, A221’in CFM LEAP gibi motorlardan da güç almasını hedefliyor. Bu hareket, uçağın potansiyel alıcılarına daha geniş bir tahrik sistemi yelpazesi sunarak, uçak için oluşacak talebi önemli ölçüde genişletebilir.

adbanner