Dünyanın En Çok Slide Patlatan Kabin Ekibi Hangi Havayolunda?

İngiltere’nin ulusal havayolu British Airways’te görevli kabin amiri, ekipteki bir kabin memuruna, Boeing 787 Dreamliner uçağında acil durum tahliye kaydırağının nasıl açılacağını göstermeye çalışırken, yanlışlıkla slide patlattı. Bu, aynı havayolunda son 1 yılda gerçekleşen 4’üncü olay oldu.

British Airways’in 4 Ocak’ta Londra’dan Mumbai’ye yaptığı 8 saatlik uçuşun ardından, uçak kapıya doğru taksi yapmayı sürdürürken, Boeing 787 Dreamliner uçağının sol ön kapısındaki acil durum kaydırağı (slide) patladı.

Yedi yaşındaki uçakta görev yapan kabin amirinin, ekipte görevli bir kabin memuruna, acil bir durumda kapının nasıl açılacağını anlatırken, yanlışlıkla silde patlattığı ortaya çıktı.

Şaşırtıcı bir şekilde, teknisyenler tahliye kaydırağını kolayca toplayabildi ve uçağın bir saatten biraz fazla gecikmeyle Londra’ya dönmesine izin verildi.

Bu durum, British Airways kabin ekibinin, bir yıldan kısa süre içinde, kazara acil durum tahliye kaydırağını etkinleştirdiği dördüncü olay olarak kayıtlara geçti.

Kabin Görevlileri Nasıl Yanlışlıkla Slide Patlatır?

Havacılık endüstrisinde ‘yanlışlıkla slide patlatmak’ olarak bilinen bu kazalar, nadir de olsa yaşanıyor. Ancak yaşanan olayların büyük çoğunluğu, kabin ekibinin slide mekanizmasını düzgün bir şekilde devre dışı bırakmaması ve akabinde normal iniş prosedürleri için kapıyı açamaması sonucu yaşanıyor.

13 Ocak 2023’te, British Airways’in yeni işe başlayan bir ekip bir üyesi, ilk uçuşlarından birinde, Londra Heathrow’da push back sırasında, yanlışlıkla Boeing 777’nin acil durum tahliye kaydırağını etkinleştirdi.

Kabin görevlisinin, slide arm talimatını yerine getirdikten sonra, paniğe kapılarak, yalnızca acil tahliye sırasında açılması gereken bir kapıyı açtığı anlaşıldı.

Bu olaydan birkaç ay sonra, yepyeni bir mürettebat üyesi, Heathrow’dan Austin’e hareket etmeye hazırlanan Airbus A350’nin kapısını açtı ve acil durum tahliye kaydırağını etkinleştirdi.

Birkaç hafta sonra, Madrid’e inen Airbus A320 uçağında görevli kabin ekibinden biri, pilotların talimatı doğrultusunda, tahliye kaydırağını devre dışı bırakmak yerine, acil çıkış kapısını açtı. Bunu yaparken de slide etkinleştirildi.

İngilizlerden ‘Shisa Kanko’ Adımı

British Airways, bu endişe verici eğilimi durdurmak amacıyla, kısa süre önce ‘parmakla işaret etme ve seslenme’ anlamına gelen Japonlara özgü Shisa Kanko ritüelini uygulamaya başladı.

Ritüel, kabin ekibinin, önce kapıyı parmağıyla işaret etmesini, ardından kapıyı kalkış veya varış için hazırlamadan önce, kapının açık mı yoksa kapalı mı olduğunu söylemesini gerektiriyor. 

Yapılan bir işin tamamlandığını ‘kontrol etmek‘ için tasarlanmış bir metodoloji olan Shisa Sanko, 1900’lü yılların başında Yasoichi Hori isimli bir Japon tren mühendisi tarafından ortaya atıldı. Hori’nin yanlışlıkla hatalı bir sinyal vermeme girişimi, zaman içinde,  Japonya’da standart bir pratik haline getirildi. Japon ve Çin Demiryolları’nın güvenli bir biçimde yönetilmesi için onlarca yıldır kullanılan bu metodoloji,New York City  ve Toronto TTC  metro sistemlerinde de uzun yıllardır kullanılıyor.

Shisa Kanko‘nun, çalışanların mevcut işlerine konsantre olabilmesi için, hata yapmaya müsait görevlerini kasıtlı olarak yavaşlatarak, iş kazalarını %85’e kadar azalttığı söyleniyor.

adbanner