Geçtiğimiz günlerde, Kanadalı, ultra düşük maliyetli havayolu Flair’in filosunda uçan dört adet Boeing 737 MAX uçağına, kira ödemeleri zamanında yapılmadığı gerekçesiyle sahibi tarafından el konulmuştu. Havayolu şirketi başlangıçta bu durumu, “ticari bir anlaşmazlık” olarak nitelendirdi. Şirketin CEO’su şimdi de yaşanan durumla ilgili oldukça ciddi iddialar ortaya attı.
Flair Havayolları CEO’su Stephen Jones, geçtiğimiz günlerde, Edmonton merkezli havayolu şirketinde yaşananlar kriz ile ilgili bazı ilginç açıklamalarda bulundu. Jones, havayolunun, 737 MAX uçaklarını kiraladığı şirket olan Airborne Capital’e yapılması gereken 1 milyon Dolarlık kira ödemesi için birkaç gün gecikme yaşadıklarını kabul etti.
Mali sorunlar yaşayan çok sayıda havayolu şirketi olsa da bu tip durumlarda uçaklara el konulması nadir rastlanan bir durum. Kiralama şirketleri, havayolundan zamanında ödeme alamadığında, son çare olarak bu yönteme başvuru. Bir havayolu, uçak kirasını ödeme konusunda, birkaç gün gecikirse bu neredeyse hiç bir sorun teşkil etmeyecektir. Çünkü kiralama şirketleri uçaklarının uçmasını isterler.
Jones, Airborne Capital şirketinin, Flair’ı batırmak için Kanada’nın en büyük havayolu şirketlerinden biriyle ortak çalıştığını öne sürerek, oldukça iddialı açıklamalar yaptı:
“Bu konuyu derinlemesine araştırdık. İkili ilişkileri ortaya çıkardık. Sonuç olarak bizi piyasadan silmek istiyorlar. Ülkenin en önemli havayolu şirketlerden biri ile uçakları kiraladığımız şirket arasında, bizdeki kiralık uçaklar için, piyasanın üzerinde teklif sunarak Flair’e zarar vermeyi amaçladıklarına dair, perde arkasında devam eden müzakereler olduğuna inanıyoruz. Flair’in var olmasını istemeyen havayolları var ve bu beni şaşırtmadı. Statükoya karşı meydan okuyoruz”
Jones bu iddialarını destekleyecek herhangi bir kanıt sunmadı ve kiralama şirketiyle ortak çalıştığından şüphelendikleri havayolunun adını vermedi. Ancak bu çok ciddi bir iddia…
Bu konudaki gerçeklerin çok yakın bir zamanda ortaya çıkması bekleniyor. Ülkenin ulusal havayolu Air Canada, “kiralama şirketlerinin hiçbiriyle konuşmadığını ve bu şirketlerin Air Canada’ya uçak teklif etmediklerini” iddia ediyor. Bu açıklamalar, ülkenin diğer önemli havayolu WestJet’i hedef gösteriyor. Bu yüzden WestJet’in önümüzdeki günlerde, 737 MAX uçaklarını filosuna katıp katmayacağı büyük bir merakla takip ediliyor.
Ortaya atılan iddianın karşılığı yoksa, bu durumun, Flair için çok kötü bir görüntü ortaya çıkaracağı kesin. Ayrıca bir havayolunun uçak kiralama ödemesi yapacak likiditeye sahip olmaması da endişe verici bir durum olarak yorumlanıyor. Flair yöneticilerinin, kiralama şirketi ve bir rakip havayolunun, uçaklarına el koymak için komplo kurduğuna inanmak için kanıtları varsa, neden kira ödemelerini zamanında yapmak için çaba göstermedikleri de büyük bir soru işareti.