Havacılık Bülteni-260

İSTANBUL HAVALİMANI 100’LER KULÜBÜNDE!

Dünyanın en önemli küresel aktarma merkezlerinden İGA İstanbul Havalimanı, hizmet verdiği havayolu sayısını Air China ile 100’e taşıdı. Böylece “100’ler Kulübü”ne giren İGA İstanbul Havalimanı, dünyanın en fazla sayıda hava yolu şirketine hizmet veren üç havalimanından biri oldu.

‘Cumhuriyet’in 100. Yılında 100 Havayolu’ hedefini gerçekleştiren İstanbul Havalimanı’nda  Air China’nın Pekin’den İstanbul’a yaptığı ilk uçuşun ardından özel bir tören düzenlendi.

Air China, İGA İstanbul Havalimanı’na uçuş yapan 4’üncü Çinli havayolu oldu. Air China dışında, Sichuan Airlines, China Southern Airlines ve China Eastern Airlines da Çin’in farklı şehirlerinden İstanbul’a uçuyor.

Dünyada en çok hava yolunu ağırlayan ‘mega hub’lar arasına giren İstanbul Havalimanı, açıldığı gün 61 havayolu tarafından uçulan bir meydandı. Air China ile hizmet verdiği havayolu sayısını 100’e ulaştırdı. İGA İstanbul Havalimanı’nın hedefi, 2024 yılının ilk 6 ayında 5 yeni hava yoluna daha ev sahipliği yaparak, dünyada en çok hava yolunun operasyon yaptığı havalimanı olmak.

Çin’in bayrak taşıyıcısı olarak nitelendirilen Star Alliance üyesi Air China, başkent Pekin’deki Beijing Capial Uluslararası Havalimanı ile İGA İstanbul Havalimanı arasında, Çarşamba, Cuma ve Pazar olmak üzere haftada üç gün, 30’u ‘business class’ olmak üzere toplam 237 koltuk kapasiteli A330-200 tipi uçaklarla sefer düzenleyecek.

Bugün için dünyada en fazla havayolunun sefer düzenlediği havalimanları listesinin zirvesinde, 105 havayolunun uçtuğu Tayland’ın başkenti Bangkok Havalimanı ile Paris Charles de Gaulle yer alıyor. Üçüncü sırada bulunan ve 100 havayoluna hizmet veren İstanbul Havalimanı’nı, 96 havayolu ile Dubai ve 89 havayolu ile Frankfurt takip ediyor.

TOULOUSE’DE ÜRETİLEN İLK A321NEO PEGASUS’UN

14 Şubat 2019’da, dünyanın en büyük yolcu uçağı Airbus A380’in en büyük müşterisi olan Emirates, toplam 162 adet olan A380 siparişini 123’e düşürme kararı aldı. İptal edilen siparişlerin yerine, 40 adet A330-900 ve 30 adet A350-900 siparişi verdi. Bu gelişme üzerine, Airbus yönetimi, 2021 yılında A380’in üretiminin tamamen sonlandırılması kararını almak zorunda kaldı.

Son Airbus A380’in Aralık 2021’de Emirates’e teslim edilmesinin ardından; süper jumbonun üretildiği Fransa’nın Toulouse kentindeki son montaj hattının da A321neo üretimin yapılacağı bir son montaj hattına dönüştürülmesine karar verildi.

Toulouse Blagnac’taki Airbus kompleksi içinde yer alan Jean-Luc Lagardère tesisi, 2022 yılının sonlarında, mevcut konfigürasyonu ile çalışmaya başlamış olmasına rağmen, resmi olarak Temmuz 2023’te açıldı. Şu anda 400 personelin görev yaptığı tesiste, 2025 yılına kadar toplam istihdamın 700’e çıkması ve tesisin tam üretim kapasitesine ulaşması bekleniyor.

Airbus’ın en yeni ve son teknoloji ile donatılan üretim tesisinde son montajı gerçekleştirilen ilk uçak Pegasus’a teslim edildi. TC-RDK tescilli ve “Mercan” isimli A321neo, Pegasus filosundaki 108. uçak oldu. Uçağı, Airbus tesislerinden, Pegasus Havayolları Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet T. Nane ve havayolunun CEO’su Güliz Öztürk teslim aldı.

Pegasus, 4,4 yaş ortalamasına sahip uçaklarıyla, Türkiye’nin 1., Avrupa’nın 3. en genç filosuna sahip hava yolu durumunda. Havayolunun filosunda 6 adet eski nesil A320, 46 adet A320neo ve 41 adet A321neo olmak üzere toplam 93 adet Airbus uçağı bulunuyor. Havayolunun ayrıca teslim edilmeyi bekleyen 68 adet A321neo siparişi de var. Havayolu, Boeing 737-800 uçaklarını 2025’e kadar kademeli şekilde filodan çıkarıp, tamamen Airbus uçaklarından oluşan bir yapıya dönmek için çalışmalarını sürdürüyor.

Airbus’ın A320neo ailesinin en büyük üyesi olan A321neo, menzil ve performans özellikleri ile öne çıkıyor. Uçak, yeni nesil motorları ve sharklet isimli kıvrık kanat uçları sayesinde gökyüzündeki en geniş tek koridorlu kabinde, en üst düzeyde yolcu konforu sağlıyor. Ayrıca önceki nesil tek koridorlu uçaklara kıyasla yüzde 50 daha sessiz bir uçuş deneyimi ve yüzde 20’nin üzerinde yakıt tasarrufu ile düşük karbon salınımı sunuyor. Airbus, bugüne kadar dünya genelinde 5.600’den fazla A321neo siparişi aldı.

Piyasada, yeni nesil A320 ailesi uçaklara olan talep oldukça güçlü. A321neo, bu uçak ailesine verilen toplam siparişlerin yaklaşık %60’ını oluşturuyor. Avrupalı üretici, 2026 yılına kadar, ayda 75 adet A320 ailesi uçak üretmeyi hedefliyor.

A321neo uçakları, Toulouse’daki yeni açılan son montaj hattının yanı sıra, Airbus’ın Almanya’nın Hamburg kentindeki üretim hattında, Amerika Birleşik Devletleri’nin Alabama Eyaleti’ndeki Mobile tesislerinde ve Çin’in Tianjin şehrindeki son montaj hattında üretiliyor.

ANKA-3 İLK UÇUŞUNU YAPTI!

Türk Havacılık Uzay Sanayii – TUSAŞ tarafından, özgün olarak, yerli imkanlarla geliştirilen ANKA III İnsansız Hava Aracı projesinde önemli bir kilometre taşı daha geride kaldı. Türkiye’nin ilk dikey kuyruksuz Turbofan motorlu İHA’sı olan ANKA III ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi.

İnsansız Hava Araçları (IHA) ailesinin 3. Üyesi olan ANKA III’ün ilk uçuşu 1 saat 10 dakika sürdü. 8 bin feet irtifaya ulaşan ANKA III 150 knot hıza ulaştı. 28 Aralık sabah saat 08.38’de pisten teker kesen ANKA III bu uçuşta pisti pas geçme testini de gerçekleştirdi. ANKA III’ün uçuşuna Türk Havacılık Uzay Sanayii tarafından yerli imkanlarla geliştirilen HÜRKUŞ Temel Eğitim Uçağı ve ANKA İnsansız Hava Aracı eşlik etti.

Yeni nesil İHA sistemi olan ANKA III, keşif, gözetleme ve istihbarat; farklı hava-yer mühimmatları ile taarruz; hava-hava mühimmatları ile düşman helikopter, pervaneli uçak, İHA’larına angaje olarak av taraması; düşman RF yayımı yapan radar ve hava savunma sistemlerini etkisiz hale getirme; hava ve karada dost kuvvetlere himaye; sinyal ve haberleşme istihbarat; elektronik harp; diğer dost unsurlarla beraber operasyon ve haberleşme rölesi gibi bir çok görevi yerine getirebilecek.

ANKA III sistemi, gövde içerisinde yer alan iki istasyonun her birinde 650 kg, kanat iç istasyonlarının her birinde 650 kg, dış istasyonlarının her birinde ise 100 kg mühimmat taşıyabilecek. Böylelikle, günümüzdeki insansız hava araçlarında en sık kullanılan mühimmatlardan, SOM-J, MK-82 ve SDB gibi büyük mühimmatlara kadar pek çok seçeneğin entegrasyonu sağlanabilecek.

Uçan Kanat formundaki tasarımıyla dikkat çeken ANKA-3’ün maksimum seyir hızı, saatte yaklaşık 865 km; maksimum seyir irtifası 40.000 ft yani yaklaşık 12.200 metre olacak. Faydalı yük kapasitesi 1200 kg olan ANKA-3, havada 10 saat kalabilecek.

ANKA-3 ile birlikte TUSAŞ, 1948’den sonra ilk kez uçan kanat tipi bir hava aracını tasarlayıp,  uçuş testi aşamasına kadar getirdi. ANKA-3, delta kanat geometrisine sahip gövde tasarımı ile potansiyel olarak düşük radar izine sahip. Bu yüzden de ANKA-3 derin darbe uçağı olarak tanımlanıyor.

BOEING 737 MAX UÇAKLARINDA EKSİK CİVATA ÇIKTI!

ABD’li uçak üreticisi Boeing, dar gövdeli 737 MAX uçaklarında gevşek bir bağlantı parçası tespit edilmesi nedeniyle, bu uçağı kullanan tüm operatörlere, uçaklarını kontrol etmeleri gerektiğini duyurdu.

ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) tespit edilen sorunun, 737 MAX uçaklarının rudder kontrol sistemindeki, gevşek bir cıvata ile ilgili olduğunu açıkladı. FAA tarafından yapılan açıklamada, uluslararası bir operatörün, uçağına rutin bakım yaparken, rudder kontrol sisteminde, somunu eksik bir cıvata tespit etmesi” üzerine bu durumun gündeme geldiği bildirildi.

Boeing daha sonra, henüz sahibine teslim edilmemiş uçaklardan birinde daha, somunu uygun şekilde sıkılmamış bir civata daha tespit etti.

Şimdi 737 MAX uçaklarını kullanan tüm operatörlerin, rudder hareketini kontrol eden bağlantı çubuklarında gevşek parçalar olup olmadığı konusunda bir inceleme yapması bekleniyor. Operatörlere, şu an aktif hizmete devam eden yaklaşık 1300 uçağın her birinde, iki saat süren bir kontrol yapılması gerektiği belirtildi.

Boeing, şu ana kadar sorunun tespit edildiği uçaklarda, gerekli aksiyonun alındığını söylerken; yapılacak kontrollerde başka operatörlerin de gevşek parça veya eksik civata tespit etmesi halinde, alınması gereken ek önlemlerin ayrıca değerlendirileceğini bildirdi.

Boeing 737 MAX, havayolları arasında son derece popüler bir uçak olmasına rağmen, 2018 ve 2019’da, beş ay içinde yaşadığı iki ölümlü kazanın ardından, tüm dünyada 20 ay boyunca yere indirildi. Yaşanan iki ölümlü kazanın ardından, FAA tarafından hazırlanan bir raporda, Boeing yönetiminin, mühendislerin 737 MAX uçaklarının yere indirilmesi gerektiği yönündeki uyarılarını dikkate almadığı ortaya çıkmıştı.

Öte yandan Boeing, dar gövde uçak pazarındaki amiral gemisi 737 MAX’i, 4 yıl aradan sonra, ilk kez Çinli bir müşteriye teslim etmeye hazırlanıyor. Mart 2019’dan bu yana, uçakların Çinli havayollarına teslimatını engelleyen yerel otoriteden onay almayı başaran Boeing, test uçuşlarını tamamlayan uçağını, kısa süre içinde China Southern Havayolları’na teslim edecek. Boeing’in Çin pazarına yeniden girme hamlesi, hisse senedi fiyatlarında artışa neden oldu. Piyasada Boeing’e olan güven arttı. 737 MAX uçakları Mart 2019’da tüm dünyada yere indirildikten sonra, Ocak 2023’e kadar Çin’de hiç yolculu 737 MAX uçuşu gerçekleştirilemedi.

Boeing, tıpkı 737 MAX gibi, pandemi öncesinden bu yana, Çinli bir havayolu şirketine Boeing 787 de teslim edememişti. Geçtiğimiz günlerde, Star Alliance üyesi, Şangay merkezli Juneyao Havayolları’na teslim edilmesi planlanan 787 Dreamliner, Seattle’den havalanıp, Çin’e ulaşmıştı.

RUS PİLOTLAR UÇAĞI DONMUŞ NEHİRE İNDİRDİ!

Rusya’da Polar Havayolları’na ait 1971 yılında fabrikadan çıkan, 52 yaşındaki Antonov An-24 tipi uçak (RA-47821) pilotlar tarafından yanlışlıkla donmuş Kolyma Nehri’ne indirildi.

Bu ilginç olayda Antonov An-24 tipi uçak, 30 yolcu ve 4 mürettebatıyla Yakutsk’tan Zyryanka’ya bir iç hat uçuşu gerçekleştiriyordu. Uçuşun devamında da Srednekolymsk’e devam edilecekti.

İlk bilgilere göre hatalı inişin sebebi pilot hatasıydı. Pilotların, görüş mesafesinin kısıtlı olduğu koşullarda Zyryanka’ya yaklaşma sırasında, pisti göremedikleri için, uçağı piste paralel şekilde konumlanan donmuş Kolyma Nehri’ne indirdiği sanılıyor. Doğu Sibirya Ulaştırma Savcılığı ise uçağın havalimanına inişin ardından, pistten çıkarak Kolyma Nehri’ne gittiğini iddia etti. Zyryanka’nın çok küçük bir havaalanı ve bu havaalanının da çakıl bir pisti bulunuyor. Bölgenin dış dünya ile tek hava bağlantısı, Polar Havayolları’nın Yakuts’tan gerçekleştirdiği uçuşlar.

Yetkililer, olayda herhangi bir yaralanma yaşanmadığını ve uçağın hasar almadığını duyurdu. Rusya Federal Hava Taşımacılığı Ajansı, olayın ardından bir soruşturma başlattı. Olayın yaşandığı sırada Zyryanka’da hava sıcaklığı -39 °C olarak ölçüldü.

Mayıs 2023’te Polar Havayolları, bakımı eksik olan uçakları uçurmaya devam ettiği iddiasıyla Yakutya hükümeti ve Rusya Federasyonu Ulaştırma Bakanlığı tarafından incelemeye alındı. İddialara göre havayolu, bakımı eksik uçaklarla 1.500 saatin üzerinde uçuş gerçekleştirmişti.

Havayolunun Sibirya’yı, uzak bölgelere bağlamak konusunda önemli bir misyonu olması nedeniyle, Rus havacılık otoritesi, havayolunun “belirli” faaliyet alanlarına yönelik plansız bir denetleme gerçekleştirdi. Değerlendirmenin ardından Polar Havayolları, bakımla ilgili prosedürlerini düzeltti. Yetkililer, Sibirya bölgesi için büyük bir operasyonel aksaklık yaşanmasını önlemek amacıyla, havayoluna düzeltici bir eylem planı uyguladı. Polar Havayolları’nın Sibirya Bölgesi’ndeki topluluklara hizmet vermeye devam etmesinin önemine vurgu yapıldı ve şirkette görev yapan bazı çalışanlara disiplin cezası uygulandı. Uçuş operasyonları kaldığı yerden devam etti.

Rus havayollarında görev yapan pilotlar son dönemde pist dışındaki bölgelere uçakları indirmek konusunda oldukça iyi bir performans gösteriyor. Birkaç ay önce Ural Havayolları pilotları da hidrolik sistem arızası yaşamaları ve yakıt kritiğine girmeleri nedeniyle Airbus A320 uçağını Novosibirsk yakınlarında bir buğday tarlasına indirmişti.

adbanner