Ural Havayolları’nın A320 Uçağı Neden Tarlaya İndi?

12 Eylül 2023 Salı günü, Rusya’nın Ural Havayolları’na ait 19 yaşındaki RA-73805 tescilli Airbus A320 uçağı, U61383 sefer sayılı Soçi (AER) – Omsk (OMS) uçuşu sırasında yaşadığı hidrolik sistem arızası nedeniyle bir tarlaya acil iniş yaptı.

Uçaktaki 23’ü çocuk toplam 159 yolcu ve 6 mürettebat, acil durum tahliye kaydıraklarıyla (slide) uçağı terk etti. Herhangi bir yaralanma vakası raporlanmadı. Görünüşe göre, uçağın iniş takımları ve kanatlarında ciddi yapısal hasar meydana geldi.

Uçak, Omsk Havalimanı’nın yaklaşık 8.200 feet (2500 metre) uzunluğundaki Pist 7’ye yaklaşmaya başladığı ana kadar, uçuş sorunsuz bir şekilde devam etti. Yaklaşık 2.000 feet (600 metre) irtifada, kokpit ekibi, uçakta hidrolik arızası tespit edildiğini kuleye bildirildi ve pas geçme kararı aldı.

Mevcut konumdan yaklaşık 600 km uzaktaki Novosibirsk’e (OVB) divert kararı alındı. Pilotların bu kararı almalarının nedeni, uçakta hidrolik problem yaşanırken, inecekleri pistin kısa olmasından dolayı, zamanında duramayacakları için endişe etmeleriydi. Novosibirsk’in 3600 metre uzunluğundaki pistine iniş yapmanın daha emniyetli olabileceğini karar verildi.

Airbus A320, 18.000 feet (5.500 metre) irtifaya tırmanarak, Novosibirsk uçuşuna başladı. Hidrolik sorunlar nedeniyle, iniş takımı kapakları kapatılamadığı için, uçak kasıtlı olarak, saatte 482 km hızla seyir hızı ile uçuşu gerçekleştirdi.

Novosibirsk’e seyrederken uçak, planlanandan çok daha fazla yakıt tüketti. Bunun nedeni, uçağın karşısından esen güçlü rüzgarların yanı sıra; uçağın olması gerekenden daha düşük irtifada ve hızlarda seyrediyor olmasıydı. İniş takımı kapaklarının kapanmaması ve dikmelerin açık olması da uçak üzerindeki sürtünmeyi artırdığı için daha fazla yakıt tüketilmesine neden oldu.

Kokpit ekibi, ilerleyen dakikalarda, uçağın Novosibirsk’e yaklaşık 190 kilometre uzaklıktaki Kamenka Köyü yakınında bir araziye indirilmesine karar verildi. Pilotlar uçağı indirmek için en güvenli alanı bulmaya çalıştı ve ardından bir buğday tarlasına sorunsuz bir iniş yapmayı başardılar. Tüm yolcular ve mürettebat, herhangi bir sorun yaşanmadan, uçağı güvenli bir şekilde terk etmeyi başardı.

Flightradar24 verilerine göre kokpit ekibi, tarlaya inmeden 17 dakika önce, uçağın transponderı üzerinden acil durum kodu olan 7700 mesajı gönderdi. Uçak, 2.200 metre irtifada, radar üzerinden veri paylaşımını durdurdu.

Batı Sibirya Araştırma Komitesi, olayla ilgili soruşturma başlattı. Yardım sağlamak amacıyla Novosibirsk bölgesinde bir Operasyon Karargahı kuruldu. Rusya Federal Hava Taşımacılığı Ajansı’ndan kurtarıcıların da bulunduğu bir Antonov An-26 kurtarma uçağı, yardımları ve soruşturmayı organize etmek için, olay yerine gitmek üzere Omsk’tan havalandı.

Ch-aviation.com verilerine göre Ural Havayolları, tarlaya inen Airbus A320’yi, Mayıs 2013’ten bu yana kullanıyor. Airbus’ın üretim hattından 2004 yılında çıkan uçak, Air Arabia’ya teslim edildi. Mart 2011’de ise havayolunun yan kuruluşu Air Arabia Maroc filosuna geçti.

Yolcuların uçak altındaki bagajları, Batı Sibirya Demiryolu tarafından gerçekleştirilen özel bir seferle Omsk’a götürüldü ve sahipleriyle buluşturuldu. Ural Havayolları, yolcuların her birine yaklaşık 1.000 Dolar tazminat verileceğini açıkladı.

Havayolu, yaklaşık 20 yaşındaki uçağın, hizmete döndürülmesinin planlandığını açıkladı. Uçağın bulunduğu yerden kurtarılması için yapılacak çalışmaların yaklaşık bir ay sürmesi ve ardından uçağın tekrar uçuşa elverişli hale getirilmesi için bir uzun bir süre hangarda beklemesi gerekecek. Ural Havayolları uçağın yeniden gökyüzüne dönebilmesini sağlamak için gerekli yedek parça desteği ve bakım onarım hizmetinin nasıl sağlanacağı ile ilgili bir açıklama yapmadı.

Rusya Havacılığı Büyük Bir Darboğazda

Ukrayna’ya savaş açması nedeniyle, batılı ülkelerin Rusya’ya yönelik yaptırımlarından, havacılık sektörü büyük zarar görüyor. Rus havayolları, yeni uçak alamıyor. Eldeki uçaklara bakım onarım hizmeti ve yedek parça tedariği de sağlayamıyor.

Ruslar, bu sorunu aşmak için kendilerince ilginç yöntemler geliştiriyor. Ambargo kararının ardından Rus havayollarının filosundaki, batılı şirketlerden temin edilen kiralık uçaklar, illegal şekilde millileştirilerek uçaklara el konuldu ve kısmen sigortasız şekilde uçuruluyor.

Uçaktaki arızaları kayıt altına almamak, bakım için uçakları yıllardır ambargo ile mücadele eden İran’a göndermek, sağlam uçakları yedek parça kaynağı olarak kullanmak üzere parçalamak gibi hamleler çok dikkat çekici.

Bir ay kadar önce Rusların ulusal havayolu Aeroflot’un, filodaki 9 uçağında frenleri devre dışı bıraktığı ve pilotlara thrust reverse kullanmalarını tavsiye ettiği haberler basına yansımıştı.

Kısacası Rus havayolları, filodaki uçaklarla adeta Rus ruleti oynuyor ve kazalara davetiye çıkarıyor. Tüm havacılık uzmanları, Rusya’da korkunç bir uçak kazasına her geçen gün biraz daha yaklaşıldığından endişe ediyor.

İlginç bir tesadüf olarak, Ural Havayolları’nın VQ-BQZ tescilli Airbus A321 uçağı, 15 Ağustos 2019’da Kırım’daki Simferopol Uluslararası Havalimanı’na (SIP) gitmek üzere, Moskova Zhukovsky Uluslararası Havalimanı’ndan (ZIA) kalkışı sırasında martı sürüsüne girdiği için iki motorunu da kaybetti. Kokpit ekibi uçağı bir mısır tarlasına indirmeyi başarmıştı. İkinci “Sully” vakası olarak nitelendirilen olayda, uçakta bulunan 225 yolcu ve 7 mürettebat arasında sadece bir yolcu ciddi şekilde yaralanmıştı. 

Yalnızca 139 saniye süren bu mucizevi uçuşun, bir sinema filmi de çekildi. Geçtiğimiz Mart ayında vizyona giren “In the Sun, Along the Rows of Corn” isimli filmin yönetmenliğini Sarik Andreasyan yaptı. Olayın ardından Kremlin tarafından kahraman ilan edilen kaptan pilot Damir Yusupov ve yardımcı pilot Georgy Murzin de filmin gala gecesine katıldı.

adbanner