Pilotlar Yakıt Tasarrufu Yapabilir mi?

ABD’li havayolu şirketleri, ülke genelinde devam eden yakıt tedarik sorunları nedeniyle, pilotlardan, uçuşlarda yakıt tasarrufu sağlayan yöntemler kullanmalarını istemek zorunda kaldı.

Kısa süre önce American Airlines, personellerine ilettiği bir not ile mümkünse uçuş öncesi ve sonrasındaki taksi aşamalarında, pilotlarından sadece bir motor kullanmalarını veya şirket, yakıt teslimat gecikmeleriyle başa çıkmaya çalışırken, pilotların da buna uygun şekilde dikkatli olmalarını ve yakıt tasarrufu stratejileri uygulamalarını talep etti.

Havayolu, yakıt rezerv sorununun, büyük ölçüde tedarik edilen yakıtı teslim edecek kamyon şoförlerinin eksikliğinden kaynaklandığını, ancak kısmen de bazı durumlarda boru hattı veya operasyonel sorunlar yaşandığını açıkladı. Uçuş operasyonlarından sorumlu genel müdür yardımcısı John Dudley, yakıt tedarikindeki gecikmelerin, Ağustos ortasına kadar devam edeceğini söyledi.

American Airlines istasyonlarındaki jet yakıtı teslimat gecikmeleri başlangıçta çoğunlukla batı ABD şehirlerini etkiledi, ancak şimdi ülke genelindeki Amerikan Airlines istasyonlarından da benzer sorunlar bildiriliyor.

Dudley: “Ülkemiz birçok zorlukla karşı karşıya kalmaya devam ederken, mümkün olduğunca güvenilir, emniyetli ve verimli bir şekilde uçuş yapabilmek için bir ekip olarak birlikte çalışalım” şeklinde bir mesaj ile personeli motive etti.


İlgili Haber | Uçakların Yakıt Deposu Neden Kanatta?


Yakıt sorunu nedeniyle henüz uçuşlar iptal edilmeye başlamamış olsa da, havayolu yetkilileri “durumu izlemeye” devam ediyor ve önümüzdeki süreçte, uzun mesafeli uçuşlarda ek ara duraklar getirilmesi gibi bir yöntemin uygulanabileceği konuşuluyor.

Southwest Airlines, Delta Air Lines ve United dahil olmak üzere ABD’nin önde gelen tüm havayollarında, benzer nedenlerle gecikmeler görüldü. Ancak yaşanan durumların şu ana kadar operasyonlar üzerinde neredeyse hiç etkisi olmadı.

YAKIT KITLIĞI SORUNUNUN KAYNAĞI NE?

ABD’li taşıyıcıların çoğunu temsil eden bir ticaret örgüt olan Airlines for America, sorunu çözmek için “federal yetkililer” ve “boru hattı operatörleri” ile iletişim halinde olduklarını açıkladı.

ABD’deki jet yakıtı stokları şu anda son derece yeterli seviyelerde olsa da, ulaşım ekipmanı ve üretim hattının diğer önemli kısımlarındaki eksiklikler, gecikmelerin merkezinde yer alıyor.

Delta Air Lines tarafından yapılan bir açıklamada: “Buradaki büyük sorun, boru hatları üzerinden transfer edilen yakıtların dağılımında, geçtiğimiz yıl pandemi nedeniyle jet yakıtlarının yerini, benzin ve dizel yakıtların almasıdır.” ifadesini kullandı. “Federal Enerji Düzenleme Komisyonu, boru hatları ve havayollarının, gerekli jet yakıtını havaalanlarına sevk etmek için boru hatlarında yer açmak için birlikte çalışmalı.” önerisinde bulundu.

Associated Press, jet yakıtı kıtlıklarının, batıdaki çok sayıda havaalanında yaşandığını ve orman yangınlarıyla mücadele için ek taleplerin de biriktiğini duyurdu. Bu yıl, özellikle ABD’de hava trafiği pandemi öncesi seviyelere dönerken, özellikle yurt içi seyahatlerde yakıt gecikmesi kaynaklı çok sayıda rötar yaşandı.

Mayıs ayında, American Airlines, Colonial boru hattının kapatılması nedeniyle, Kuzey Carolina Eyaleti’nin Charlotte şehrinden gerçekleştirdiği uzun mesafeli uçuşlara iki ara durak ekledi.


İlgili Haber | Uçaklar Havada Nasıl Yakıt Boşaltır?


Yakıt sıkıntısı nedeniyle, 30 Haziran ile 4 Temmuz arasında, Fresno Yosemite Uluslararası Havalimanı’ndan yapılması gereken 20’den fazla uçuşun iptal edildiği ve çeşitli aksamalar yaşandığı da gelen bilgiler arasında.

PİLOTLAR NASIL YAKIT TASARRUF EDEBİLİR?

Havayolu şirketlerinin en büyük gider kalemi olan yakıt maliyeti, sadece yakıtın fiyatına değil; aynı zamanda yakıt verimliliği ile de doğrudan ilgili. Pilotlar, yakıt tasarrufu üzerinde önemli etkisi olan bir dizi küçük adımı hayata geçirerek, yakıt verimliliğini artırabilir. Elbette bu ipuçlarının, hiç bir zaman uçuş emniyetini riske atabilecek bir senaryo yaratmayacağından emin olunması gerekiyor.

1- Uçuş hazırlığı: Alternatif seçimler ve rotalar üzerinde çalışılarak, sefer öncesi uçağa alınması gereken ekstra emniyet yakıtı, operasyonel sıkıntı yaratmayacak derecede, mümkün olduğunca düşük tutulabilir. Elbette her zaman uçuş emniyeti sınırları içinde kalmak şartıyla. Rota bazlı istatistiklere ek olarak, uçuş yapılacak günün belirli koşulları (hava durumu, uçak doluluğu vb.) göz önünde bulundurularak bir miktar yakıt tasarrufu elde etmek de mümkün olabilir.

2- Tek motorla taksi: Havayolu şirketinin kendi prosedürleri izin verdiği müddetçe, pilotlar kalkış öncesi ve iniş sonrası, uçağın yerde geçirdiği taksi aşamalarında, motorlardan birini kapatarak, hem yakıttan hem de bakım maliyetinden tasarruf sağlayabilir.


İlgili Haber | Uçaklar Hiç Motor Çalıştırmadan Taksi Yapabilir mi?


3- Düşük flap açısı: Havalimanı çevresindeki manialar, pist uzunluğu ve meteorolojik koşullar göz önünde bulundurularak, uçuş emniyetinden ödün vermeden, operasyonel olarak mümkün olan sınırlar içinde, iniş sırasında düşük flap konfigürasyonu ile yakıt tasarrufu mümkün olabilir.

4- Full thrust reverse yapmaktan kaçınmak: İnişte eğer koşullar elveriyorsa, full thrust reverse fren sistemini kullanmaktan kaçınarak, yakıt tasarrufu sağlanabilir. Bu uygulama, ciddi bir yakıt tüketimine neden olduğu gibi, motor bakım maliyetlerini de artırır. Potansiyel olarak çevreden yabancı maddelerin motora emilmesi ve motorda termal bir gerilim yaratması, istenmeyen durumlar olarak karşımıza çıkıyor.

5- Yerde APU kullanımını en aza indirmek: Uçak yerdeyken, kabin içi havalandırma sistemi başta olmak üzere uçaktaki sistemlere enerji ve elektrik gücü sağlamak için yardımcı güç ünitesi APU yerine, havalimanındaki mevcut altyapıyı kullanmak, yakıt tüketiminde fark yaratabilir. Bu durum aynı zamanda yolcular uçağa binerken daha az egzoz gazı maruziyeti ile karşılaşacakları için müşteri deneyimi üzerinde dde pozitif bir etki yaratacaktır.

adbanner