Qatar Airways’in Afrika’da Genişleme Planları

Katar’ın ulusal havayolu Qatar Airways, iki farklı Afrikalı havayolu şirketine yatırım yaptığını duyurmaya hazırlanıyor. Bu gelişme, Afrika kıtasındaki havacılık pazarı açısından ilginç sonuçlar doğurabilir…

Afrika, özellikle uzun menzilli bağlantılı uçuşlar söz konusu olduğunda, havacılık için en zorlu kıtalardan biri. Etiyopya Havayolları, Afrika’nın en başarılı küresel havayolu durumunda. Kuzey Afrika’da oldukça iyi durumda olan bazı havayolları var.  Ancak genel olarak Afrika, kıtalararası bağlantıları uçuşların ve pazardaki küresel oyuncuların eksikliğini hissediyor.

Türk Hava Yolları ve Körfez’deki “üç büyük” taşıyıcının tümü, Afrika’da saygın bir varlığa sahip. Bu havayolları, her zaman kendilerine rekabet avantajı yaratmanın peşinde. Bu doğrultuda, Qatar Airways CEO’su Badr Mohammed Al Meer, Afrika’da planladıkları iki farklı yatırımla ilgili bazı güncellemeleri paylaştı.

Qatar Airways Rwandair’in %49’unu Alıyor!

Qatar Airways, şu anda Afrika’da 30’dan fazla noktaya uçuyor ve havayolunun Kuzey Afrika, Batı Afrika ve Doğu Afrika’daki uçuş ağı, organik bir şekilde büyüyor. Ancak Qatar Airways’in, Orta Afrika ve Güney Afrika’da büyümekte zorlandığı ve bu sorunu çözmek için bir süredir planlar yaptığı da biliniyor.

Qatar Airways’in ilk somut planı, Ruanda’nın ulusal havayolu Rwandair’in %49 hissesini almak. İki havayolu, bu ortaklık konusunda imzaları atmaya oldukça yakın.

Halihazırda RwandAir ile bir ortaklığı bulunan Qatar Airways, yakın zamanda bunu bir sonraki aşamaya taşımayı planlıyor. Bu gelişme, aslında çok daha büyük bir oyunun parçası. Çünkü Qatar Airways, aynı zamanda ülkedeki havacılığı bir sonraki seviyeye taşıması beklenen ülkenin yeni uluslararası havalimanında da %60 hisseye sahip.

Yeni Kigali Havalimanı projesi

RwandAir, filosunda 12’nin üzerinde uçak bulunan küçük bir havayolu durumunda. Qatar Airways’in RwandAir’e yatırım yapmasının ardından, mütevazı havayolunun, filosunun büyümesi ve uçuş ağının genişlemesi bekleniyor. Bu kapsamda, Qatar Airways’in de başkent Kigali’ye olan hizmetlerini önemli ölçüde artırması ve beşinci trafik hakkı için de başvuru yapması bekleniyor.

Qatar Airways yönetiminin, çok uzun zamandır, bu yatırım fikrinin üzerinde çalıştığı biliniyor.

Qatar Airways’in hedefinde Güney Afrikalı bir havayolu da var!

Öte yandan Qatar Airways’in önümüzdeki ay kıtanın güneyinde faaliyet gösteren bir başka havayolundan da hisse alması bekleniyor. Havayolunun CEO’su, Güney Afrika’daki bir havayolu şirketine özsermaye yatırımının son aşamasına geldiklerini duyurdu. RwandAir için atılan hamlenin bir tamamlayıcısı olması beklenen bu gelişme ile Qatar Airways’in Güney Afrika’da da bir merkezi olacak. Orta Afrika’daki merkez ise Kigali olacak.

Al Meer, Qatar Airways’in güney Afrika’da hangi havayoluna yatırım yaptığını açıklamaktan kaçındı. Ancak Güney Afrika’da dikkate alınacak yalnızca iki veya üç havayolunun bulunması nedeniyle, tahmin etmenin zor olmadığını söyledi.

Sektör uzmanları, yatırım yapılacak havayolu konusunda, South African Airways veya Airlink üzerine yoğunlaşmış durumda. Çünkü bölgede başka büyük havayolu şirketi bulunmuyor. Air Mauritius veya Air Seychelles‘in ise stratejik bir bölgesel merkez yaratmak için, coğrafi olarak, doğru adaylar olmadığı düşünülüyor.

South African Airways ve Airlink için Potansiyel Öngörüler

South African Airways, uzun süredir finansal açıdan zor durumda. Güney Afrika hükümeti, ülkenin ulusal havayolunu özelleştirmeye çalışıyor. Bu yüzden Qatar Airways, uzun süredir verilen çabanın somut sonucu olabilir. Eğer Qatar Airways, South African Airways’e yatırım yaparsa, muhtemel birinci hedefi, Doha üzerinden küresel uçuş ağını besleyecek güçlü bölgesel bağlantılar yaratmak olabilir. South African Airways’in küresel bir havayolu olarak konumlandırma projesi daha önce pek çok kez denendi ama başarılı olamadı.

Diğer ihtimal Airlink ise Güney Afrika’da büyük bir bölgesel ağa sahip ve tarihsel olarak South African Airways’den biraz daha iyi performans gösteriyor. Ancak Qatar Airways’in, bu havayoluna yatırım yaparak ne amaçlamış olabileceği konusunda yorum yapmak zor. Havayolu, Johannesburg ve Cape Town‘da Qatar Airways’i besleyebilir. Ancak bunun ne gibi sonuçları olabileceği belirsizliğini koruyor.


İlgili İçerik | Afrika Kıtasında Havacılık Sektörüne Kim Yön Veriyor?

adbanner