Qatar Airways’te Akbar Al Baker Dönemi Neden Bitti?

1997’den bu yana Katar’ın ulusal havayolu Qatar Airways’i yöneten, Akbar Al Baker, 5 Kasım’da görevi bırakıyor. 27 yıldır oturduğu CEO koltuğunu, Badr Mohammed Al-Meer devralacak.

62 yaşındaki Al Baker, büyük bir havayolu şirketinde en uzun süre görevde kalan CEO ünvanını elinde bulunduruyor. Göreve başladığında, filosunda yalnızca birkaç uçak bulunan Qatar Airways’i bir küresel dev haline getiren kendisi oldu. Al Baker, Qatar Airways’i, benzer yönleri olsa da farklı yönleri daha ağır basan ikinci bir Emirates’e dönüştürmeyi başardı. Havayolu, tüm operasyon ağını, uzun mesafe uçuşlarının, başka uzun mesafeli uçuşlara bağlandığı büyük bir merkezden (Doha Hamad Havalimanı) yönetiyor.

Emirates’in aksine, Qatar Airways’in dar gövdeli uçak filosu da var. Küresel ittifaklardan biri olan Oneworld’ün üyesi. Aralarında Cathay Pacific, China Southern, International Airlines Group (IAG) ve LATAM Airlines’ın da bulunduğu yurt dışındaki farklı havayollarında, değişen oranlarda ortaklığı bulunuyor.

Qatar Airways’in, ortağı olduğu diğer havayolları da göz önüne alındığında, dünyanın en önemli uçak alıcılarından biri olması, Al Baker’ı sektörün en güçlü isimlerinden biri haline getirdi. Onun ayrılma kararı, Qatar Airways için köklü bir değişimin başlangıcına işaret ediyor.

Sektör kaynaklarına göre, Al Baker koltuğunu gönüllü olarak terk etmedi. Onu iyi tanıyanlar, daha uzun süre göreve devam etmek istediğini ve havayolunun başında olmaktan çok memnun olduğunu söylüyor. Ancak havayolunun Yönetim Kurulu Başkanı ve Katar Enerji Bakanı Saad Sherida Al Kaabi bunun aksini düşünüyordu.

Kurumsal olarak şirketin yönetimi oldukça basitti: Her şeye Al Baker karar verirdi. Al Kaabi’nin, şirketin gelecek planlarında bu senaryo artık değişmeliydi. Başkan, Al Baker’a %100 kendisinin işin içinde olmadığı, daha güçlü kontrol ve denge mekanizmasına sahip yeni bir yönetim yapısı kurmak istediğini söyledi. Orta yol bulunamadı.

Al Baker görevde olduğu süre boyunca her şeyi mikro düzeyde yönetti. Şirket, 2014 yılında IATA Yıllık Genel Kurulu’na ev sahipliği yaptığında, Al Baker diğer havayollarının CEO’larına bizzat kendisi bir golf arabasıyla havaalanı terminalini gezdirdi. Gece yarısı bile kapısını çalabileceklerine dair garanti verdi. Birkaç gün önce bir trafik kazasında kolunu kırmış olsa da görevi bırakmak gibi bir planı kesinlikle yoktu.

Al Baker, havacılık endüstrisinde açık sözlülüğüyle tanınan bir figür. Verdiği bir röportajda “Airbus A380 bizim en büyük hatamızdı” ifadesini kullanabilecek kadar dobra biri. Fikirlerini paylaşmaktan hiç çekinmeyen Al Baker, A350’nin boya kusurları konusunda Airbus ile yaşadıkları anlaşmazlıklar karşısında da asla korkmadan, kararlı bir duruş sergilemiş ve masa başında istediğini almayı başarmıştı. Al Baker, bu yüzden sektördeki en inatçı CEO’lardan biri olarak tanınıyor.

A350 vakası, havayolunun zayıf yönlerinin konusunda oldukça iyi bir örnek olarak anlatılıyor. Toulouse’daki üst düzey Airbus yöneticileri, boya ile ilgili kusurların keşfedilmesinden sonra işlerin nasıl bu kadar ters gidebildiğini bugün bile hala anlayamadıklarını söylüyor. Al Baker’ın yönetim ekibi, umutsuz bir şekilde ve nazikçe onu uzlaşmaya yönlendirmeye çalışsa da asla başarılı olamadı. Sonuçta Qatar Airways büyüklüğünde bir havayolu, iki büyük üreticiden biriyle bağlarını kopararak, faaliyetlerini hiç bir şey olmamış gibi sürdüremezdi. Ancak Al Baker, kesinlikle geri adım atmıyordu. Doha’daki üst düzey yetkililer de durumu fark etti. Uzlaşmanın, Katar devleti ile Fransa arasındaki görüşmelerin sonucu gerçekleştiği söyleniyor.

Al Baker’ın gücünü göstermek istediği çatışmanın, onun görevden alınma sürecine katkıda bulunmuş olması oldukça ironik.

Al Baker, Qatar Airways’in başındayken, Katar’ın komşu ülkeler tarafından hava sahası ablukası ile karşı karşıya kalması, COVID-19 pandemisi ve son olarak Airbus ile A350’nin kozmetik boya kusurları konusunda yüksek mahkemeye taşınan ve daha sonra dostane bir şekilde çözülen uzlaşmazlıklar gibi çok kritik süreçleri yönetmek zorunda kaldı.

2018’in sonlarında, Qatar Airways’in oneworld ittifakından ayrılabileceği söylentileri dolaşmaya başladı. Al Baker, Qatar Airways’in, ittifak ortaklarından biri olan American Airlines tarafından “sürekli hedef gösterildiğini” söyledi. Hatta o dönem IAG’nin CEO’su olan Willie Walsh, yatırımcılara, Al Baker’in samimi düşüncelerinin bu olduğunu belirtmişti.

Yakın geçmişte Al Baker, Avrupalı uçak üreticisi Airbus ile Londra’da Yüksek Mahkeme’ye kadar uzanan iki yıllık bir çekişmenin taraflarından biriydi. Havayolu, Airbus’tan 600 milyon Dolar’ın üzerinde tazminat istiyordu. Taraflar arasındaki anlaşmazlık, kamuoyuna hiç bir zaman açıklanmayan şartların karşılıklık kabul edildiği bir mutabakat ile sona erdi

Qatar Airways Ayrılığı Resmi Olarak Duyurdu

Qatar Airways tarafından yapılan resmi duyuruda, Akbar Al Baker’ın liderliğinde, Qatar Airways’in büyüyerek dünya çapında en tanınmış ve güvenilir markalardan birine dönüştüğü belirtilirken; müşteri hizmetleri kalitesinin de en yüksek standartlarla eş anlamlı hale geldiğine vurgu yapıldı.

”Katar’ın ulusal havayolu, Al Baker yönetiminde, benzeri görülmemiş bir şekilde, tam yedi kez “Dünyanın En İyi Havayolu” ödülünü kazanırken, bu süre içinde Doha Hamad Uluslararası Havalimanı da “Dünyanın En İyi Havalimanı” ödülüne layık görüldü.” ifadeleri kullanıldı.

Qatar Airways Grubu’nun şimdiye kadarki en iyi FIFA Dünya Kupası’nın düzenlenmesine yaptığı katkıya değinilen açıklamada, Al Baker’in görevi sürecinde yeteneğini, mükemmelliğe olan bağlılığını ve dünyayı bir araya getirme tutkusunu dünyaya sergilediği de vurgulandı.

Al Baker’in yerine Qatar Airways Grubu’nda CEO koltuğuna oturacak olan Al-Meer, şu anda Doha Hamad Uluslararası Havalimanı’nda Operasyon Direktörü olarak görev yapıyor. Bir havalimanında COO olarak görev yaparken, dev bir havayolunun CEO koltuğuna geçiş yapacak olan Al-Meer’in bu görevde ne kadar başarılı olabileceği büyük bir merak konusu.

Al Baker’in Ayrılık Kararının Arkasındaki Soru İşaretleri!

Al Baker, Qatar Airways Grubu’nun CEO’su olmasının yanı sıra, Katar Turizm Ofisi Başkanı ve Doha Hamad Uluslararası Havalimanı’nın CEO’su olarak da görev yaptı.

61 yaşındaki, dünyanın en üretken havayolu liderlerinden biri olan Al Baker, görevi bıraktıktan sonra, arkasında unutulmaz bir miras bırakacak. Al Baker, Qatar Airways’in agresif büyümesi ve küresel bir dev haline gelmesi sürecine liderlik etmesinin yanı sıra, sektöre dair yaptığı renkli yorumlarıyla hatırlanacak.

Tamamen yolcu deneyiminin iyileştirilmesine odaklı görev yapan Al Baker’ın, işiyle ilgili ayrıntılara çok önem verdiği biliniyor.

Al Baker’in görevi bırakma kararı, havacılık sektöründe büyük bir sürpriz olarak yorumlandı. Başka bir havayolu şirketine transfer olmak için, koltuğu bıraktığı fikrine, pek fazla kişi tarafından ihtimal verilmiyor. Qatar Airways’e çok uzun süre hizmet veren; hem sektöre hem de şirketine olan tutkusu ile bilinen Al Baker için Katar’da havacılığın gelişimine liderlik etmek onun için sadece bir iş değildi. Aynı zamanda çok severek yaptığı bir hobi gibi gibi de görünüyordu. Kendi havayolu şirketine Al Baker kadar bağlı ve tutkulu olan bir havayolu CEO’su bulabilmek oldukça zor.

Bu kadar uzun ve başarılı bir kariyerin ardından, sadece birkaç hafta önce haber vererek ayrılık kararının duyurulması ve bunun zamanlaması, sektörde biraz ‘şaşırtıcı’ olarak yorumlanıyor. Aniden bir şeyler mi oldu? Kişisel koşulları veya sağlık durumu mu kötüleşti? İş koşulları mı değişti? Hükümetle bir tür anlaşmazlık mı yaşadı? Şimdi herkes bu sorulara yanıt arıyor ve bu tuhaf ayrılık kararını anlamlandırmaya çalışıyor.

Ayrılık kararının duyurulma şeklinin de garip bir tonu olduğu düşünülüyor. Örneğin, Qatar Airways’in yaptığı basın açıklamasında, kendisinden herhangi bir alıntı yer almıyor olması bu tezi destekliyor. Genellikle bir üst düzey yöneticinin, şirketten iyi koşullarda ayrılması durumunda, bu standart bir aksiyondur. Ancak Al Baker için böyle bir durum olmadı. Önümüzdeki günlerde Al Baker’in ani ayrılık kararının arkasındaki sır perdesinin aralanması bekleniyor.

Bundan Sonra Ne Olacak?

İnsanların çoğu, kendisine ne kadar kızsa ve ondan ne kadar korksa da pek çok kişinin onun başarılarına hayran kaldığını söylemek yanlış olmaz.

Böylesine güçlü bir ismin ayrılmasının ardından, Qatar Airways’in kendisini yeniden keşfetmesi gerekecek. Başında Al Meer’in olduğu, gerçekten güçlendirilmiş bir yönetim ekibiyle birlikte yeni bir kurumsal yönetimin kurulması gerekiyor. Havalimanındaki yöneticilik deneyimi kuşkusuz Al Meer’e yardımcı olacak. Ancak asıl önemli olan havayolunun daha normal bir şirkete dönüştürülmesi sürecinde yaşanacak olanlar.

Bu süreçte değişmesi muhtemel olmayan tek şey, Qatar Airways’in sektördeki en önemli oyunculardan biri olduğu gerçeği ve pozisyonu olacak. Katar hükümetinin verdiği bu yetkinin, yeni yönetim için de geçerli olması bekleniyor.

adbanner