Rusya Federal Hava Taşımacılığı Ajansı, Eylül ayında Ural Havayolları’na ait Airbus A320 uçağının bir buğday tarlasına indiği olayla ilgili yürütülen soruşturmanın ardından yayımlanan ilk raporu reddetti.
Rusça yayın yapan Izvestia Haber Ajansı’na göre, raporun reddedilmesi emrini, Batı Sibirya Bölge İdaresi Başkanı Vyacheslav Fedorov verdi. Hazırlanan ilk raporun “yeni ortaya çıkan durumlar” nedeniyle iptal edildiği iddia edilirken, bu durumların ne olabileceğine ilişkin henüz bir bilgi bulunmuyor.
Fedorov’un kazayla ilgili yeni rapor hazırlamaları için bir komisyon oluşturduğu da iddialar arasında. Yaşanan kazanın, alternatif bir meydana gitmek üzere rota değiştiren uçağın, yakıtının bitmesi sonucu meydana geldiği söyleniyor.
Federov’un oluşturduğu, Aeroflot Havayolları, Aeroflot Havacılık Okulu, Ural Havayolları ve Federal Hava Taşımacılığı Ajansı’nın Ural temsilcisinin yer aldığı komisyon resmen göreve başladı. Fedorov tarafından belirlenen yeni komisyon başkanına, soruşturmanın yürütülmesi için uygun gördüğü diğer uzmanları dahil etmesi için de izin verildi.
Kazayla ilgili ilk bulgular
A320’nin zorunlu inişine ilişkin soruşturmanın sonuçlarının yer aldığı ilk rapor, 31 Ekim’de ulusal havacılık otoritesi Rosaviatsia Başkan Vekili Ivan Belov tarafından onaylandı. Bu soruşturma, altı kişilik bir komisyon tarafından yürütüldü.
Komisyonda, Federal Hava Taşımacılığı Ajansı’nın Ural ve Kuzey-Batı bölümleri, Ural Havayolları, Devlet Hava Trafik Yönetimi Kurumu’nun Batı Sibirya şubesi ve S7 Havayolları’nın uçak bakımı yan kuruluşu S7 Engineering’in temsilcileri de yer aldı.
Orijinal raporun sonuç kısmında, yapılan zorunlu inişin, çeşitli faktörlerin birleşimi sonucu meydana geldiği belirtildi. Bu hatalar arasında yeşil hidrolik sistemin arızalanmasının ardından, pilotların iniş takımlarının ve kapılarının gerçek durumunu belirlemede hatalar yapması da yer alıyor. Mürettebat ayrıca, divert kararı aldıktan sonra, gereken yakıt miktarını hesaplama konusunda da hata yaptı. Novosibirsk’teki alternatif havaalanına gitmenin “mantıksız bir karar” olduğuna hükmedildi.
Komisyon ayrıca, uçuş koşulları daha karmaşık hale geldiğinde, pilotlar arasında iş yükünün optimal olmayan bir şekilde dağıtıldığına ve alternatif havaalanına yönlenirken, yakıt tüketimi ve kalan yakıt miktarı ile ilgili hesaplamaların zamanında yapılmadığına dikkat çekti.
İzvestia’nın Rus havacılık otoritelerindeki kaynaklarına göre, yeniden soruşturma yapılması kararının arkasında, eski soruşturmanın kalitesinden “memnun olmadığı” söylenen Federal Hava Taşımacılığı Ajansı üst yönetimi bulunuyor.
Ne Olmuştu?
12 Eylül 2023’te Ural Havayolları’na ait RA-73805 tescilli Airbus A320, yakıt kritiğine girdiği için güney Sibirya’da Novosibirsk Havalimanı yakınlarında bir mısır tarlasına indi.
Uçak, Soçi Uluslararası Havalimanı’ndan (AER) Omsk Tsentralny Havalimanı’na (OMS) bir iç hat uçuşu gerçekleştirmek üzere yola çıkmıştı. Ancak uçak, Omsk’a yaklaşırken hidrolik basınç kaybı yaşadı ve Omsk’a inemedi. Bunun yerine Novosibirsk’e divert kararı alındı.
Beklenenden daha güçlü rüzgarlar nedeniyle aşırı yakıt tüketimi yapan uçağın divert kararı aldığı havaalanına ulaşamayacağından korkan kokpit ekibi, uçağı meydan yakınlarındaki bir tarlaya indirmeyi seçti.
Uçakta 23’ü çocuk ve 6’sı mürettebat olmak üzere 167 kişi bulunuyordu. Uçağı kurtarma girişimi için herhangi bir zaman çizelgesi belirlenmemiş olmasına rağmen, A320’nin uçurularak bulunduğu yerden kurtarılmasına yönelik hazırlıklar şu anda devam ediyor.