Temiz Enerji ile Uçağın Beygir Gücünü Artırmak Mümkün mü?

Tüm havacılık endüstrisi – özellikle dikey iniş kalkış yapabilen, kısa menzilli uçaklar dünyası – elektrikli tahrik sistemlerine geçmek için birbirleriyle yarışırken; Transcend Air, eski moda (rüştünü ispatlamış) türbin motorlu tahrik sisteminin gücünü ikiye katlamaya hazırlanıyor. 2020’nin ilkbaharında piyasaya sürdükleri Vy 400R VTOL hava aracının motorlarının beygir gücünü artırdılar ve bu sayede hızlarını artırmanın ötesinde başka faydalar da sağladılar.

Vy 400R ile ilk tanıştığımızda, 1.700 beygir gücündeki Pratt & Whitney PT6 motorlarına sahipti. Bu motorlar, hava aracını saatte maksimum 650 km hıza ve dört yolcu ile 725 km menzile ulaştırabiliyordu. O günden bu yana şirketin kurucu ortakları Gregroy Bruell ve Peter Schmidt, 2.500 beygir gücündeki GE CT7-8 motoruna geçiş yapmak için çalışıyor. Bruell, “aslında bir otomobil adamı olduğunu ve bu yüzden her zaman beygir gücünü önemsediğini” söylüyor.

Yeni motor sayesinde ortaya çıkan projeksiyonlar, Vy 400R’nin dört yolcu ile menzilini 805 kilometreye; maksimum hızını da saatte 660 kilometreye çıkarıyor. Bu rakamlar da hava aracının, kendisine göre daha yavaş ve daha pahalı olan helikopterler ile gelişmekte olan ancak hız ve menzil kombinasyonunu sağlayamayan eVTOL kategorisi arasında oluşan pazardaki benzersiz yerini daha da sağlamlaştırmasını sağlıyor.

Süper hafif koltukları tercih ederek, Vy400R’nin daha fazla yakıt taşıması sağlanarak 980 km uçmasının mümkün hale gelebileceği sanılıyor. Daha da iyisi, motor üreticisi GE, aynı motorun 3.000 beygirlik bir versiyonunu da geliştiriyor. Schmidt, bu yeni modelin birkaç yıl içinde kullanıma sunulmasıyla, hava araçlarının hız sınırını saatte 800 km ve menzil sınırını 1005 kilometreye ulaştıracaklarını iddia ediyor.

Uçağın motorlarının gücünün artırılması, uçuş kalitesini artıran başka gelişmelere de zemin hazırlıyor. Hava aracının orijinalinde kanatların uçlarına üç bıçaklı pervaneler monte edilmişken, yeni motor daha kısa, daha sert ve daha hafif bıçaklarla donatılan ve gövdeye daha yakın konumlandırılan beş bıçağa sahip. Bu değişiklikler, daha az titreşim oluşturması nedeniyle daha sessiz bir uçuş konforu sağlıyor. Daha büyük bir kuyruk fanına sahip olması da ayrıca gürültüyü azaltan ve uçuş boyunca Vy 400’ün irtifasını korumasına yardım eden bir detay olarak karşımıza çıkıyor.

Kanadın yeni yapısına uyum sağlamak için, rotor mekanizması, kanadı dört noktada sabitleyen ve aynı zamanda başka bir potansiyel titreşim yolunu kesen çift aktüatörlü kollarla yeniden tasarlandı.

Elektrikli tahrik sistemlerinin çevresel avantajına yanıt vermek için Transcend, net karbon nötr özelliğe sahip Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı (SAF) konusunda Prometheus Fuels ile bir ortaklık kurdu. Bu ortaklık sayesinde, hava aracının ticari uçuş ağına yakıt tedariği sağlanacak.

Diğer bir ortak olan Huslig Collective ise kabin tasarımı ile ilgili yenilikler üzerinde çalışıyor. Motor ve aerodinamik yapıdaki değişikliklerin ardından iki yepyeni özel tasarım şimdiden ortaya konuldu. Schmidt, “sahiplerine Vy’yi istedikleri gibi tamamlayabilme ve kendi istekleri doğrultusunda özelleştirme seçeneği sunduklarını” söylüyor.

Bu seçeneklerin kombinasyonlarına bağlı olarak Transcend, Vy 400R’nin birim fiyatının 4,6 – 6 milyon Dolar arasında olacağını öngörüyor. Şirket, 2025 yılına kadar uçuşa elverişlilik sertifikası alabilmenin hesaplarını yapıyor.

adbanner