Uçak motorları, Jet A1 yakıtıyla çalışır.
Jet A1’in ana maddesi özel bir petrol türevi olan “kerosen“dir. Parafin yağı olarak da bilinen, yanıcı özellikte bir hidrokarbon sıvısı olan kerosen, eskiden evlerde aydınlatma amaçlı kullanılan gaz lambalarında kullanılan gaz yağı olarak da biliniyor.
150-270 derece arasında, petrolün çok ince bir şekilde damıtılmasıyla elde edilir. Benzine oranla daha zor alev alır ve daha fazla ısı verir.
Kerosenin uçak motorlarında kullanılmasının sebebi: düşük donma ve yüksek tutuşma sıcaklığına sahip olmasıdır.
Parlama sıcaklığı 38, kendi kendine alev alma sıcaklığı 210 ve donma sıcaklığı ise -47 derece civarındadır.
Jet A1’in yanı sıra, donma dereceleri birbirinden farklı olan Jet A ve Jet B tipi uçak yakıtları da var. Jet A -40, Jet B ise -60 derece civarlarında donar. Bu sebeple Jet B, Kanada, Alaska ve Rusya gibi sert kış şartlarının hüküm sürdüğü ülkelerde tercih ediliyor.
Uçaklarda yakıt tankları, yük dengesinin sağlanabilmesi ve herhangi bir yangın durumunda yolcuların en az hasar görebilmesi adına kanatların alt kısmına yerleştirilmiştir.
İlgili Haber | Uçak Yakıtları Neden Kanatta Depolanıyor?
Uçaklar Ne Kadar Yakıt Tüketiyor?
Uçakların içindeki yolcu-yük miktarı, hava-rüzgar durumu ve uçulan irtifaya göre değişir. Ayrıca uçuşun kalkış, iniş, düz uçuş gibi evrelerinde de tüketilen yakıt miktarı farklıdır.
Bazı uçakların her kilometrede tükettiği ortalama yakıt miktarı şu şekilde:
- Airbus A320: 424 litre
- Airbus A330: 863 litre
- Airbus A350: 961 litre
- Airbus A380: 2060 litre
- Boeing 737: 451 litre
- Boeing 747: 1697 litre
- Boeing 777: 1251 litre
- Boeing 787: 870 litre
İlgili Haber | Pilotlar Yakıt Tasarrufu Yapabilir mi?
İlgili Haber | Uçaklar Uçuş Başına Ne Kadar Yakıt Harcıyor?