Written by 22:02 DESTİNASYON, İlginç Öyküler

Zincirli Köprü’nün Öyküsü

Üzerinde birbirinden güzel 8 köprüsüyle, Tuna Nehri’nin Avrupa’da geçtiği 4 başkentten biri Budapeşte.

Romalılar’ın kurduğu şehir, Hun İmparatoru Atilla’nın yaşadığı, imparatorluğunu yönettiği ve ölünce de topraklarına gömüldüğü yer.

Macarlar ülkelerine “Hungary” denilmesinden hoşnut olmasalar da “Hungary” Türk Hun İmparatorluğu’ndan geliyor. 1526’da Mohaç Zaferi ile Osmanlı egemenliği başlıyor.

Fotoğraftaki Zincirli ya da Aslanlı Köprü, 1849’da yapılana kadar Budapeşte’nin iki yakası birbirine anca kış gelip nehir donduğunda kavuşurmuş.

Ortaçağ’dan 1849’a kadar Buda ve Peşte’yi birbirine bağlayan; sadece ilkbahar ve sonbahar arasında kurulan dubadan bir köprü varmış.

Kışın havanın aniden değiştiği ve nehirdeki buzların eridiği zamanlar olduğunda insanlar kendi yakalarında mahsur kalırmış.

1820’de Kont István Széchenyi, kendi babasının cenazesine gitmek için bir hafta beklemek zorunda kalınca Buda ve Peşte’yi kalıcı olarak birleştirecek bir köprü yapma fikri ortaya çıkmış.

Köprü, İngiliz mühendis William Tierney Clark tarafından tasarlanmış. Mühendis Clark, daha önce İngiltere’de yaptığı bir köprünün ölçeğini büyüterek bu köprüyü yapmış.

Köprünün parçaları İngiltere’de üretilmiş ve son montaj için İngiltere’den parçalar halinde deniz yoluyla buraya getirilmiş.

Zamanında, 202 metrelik merkez ölçüleri ile dünyanın en büyük köprülerinden biriymiş. Süspansiyonlu yapısıyla o zamanlar için tam bir mühendislik dehasıymış..

Bir efsaneye göre, mühendis Clark eseriyle o kadar gurur duyuyormuş ki köprüde tek bir hatanın bile bulunamayacağını iddia etmiş. Sonra küçük bir çocuk köprünün sonlarındaki dev aslan heykellerinin dillerinin olmadığını söylemiş. Bunun üzerine mühendis o kadar utanmış ki bu köprüden atlayarak intihar etmiş.

Aslanların aslında dilleri var; sadece baktığınız hizadan görülmesi mümkün değil. Ayrıca köprüden atlayan birisinin ölmesi biraz zor görünüyor.

II. Dünya Savaşı’nda köprü Almanlar tarafından bombalanınca yerle bir olmuş. Geriye sadece kuleleri kalmış. 1949’da yani açılışından 100 yıl sonra yeniden inşa edilerek tekrar açılmış.

 

(Visited 36 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info