Uçuş fobiniz varsa, aşağıdaki videoyu izlemek istemeyebilirsiniz. Ama aksine kesinlikle izlemeniz ve pas geçme prosedürü ile ilgili bilgilerinizi tazelemenizi ve doğru bilinen yanlışları gidermenizi tavsiye ederiz.
Yukarıdaki videoda; Haydarabad’dan gelen ve Londra Heathrow’a inişi sırasında, şiddetli yan rüzgar nedeniyle, pistte adeta zıplayan British Airways uçağı görünüyor. Ancak pilotların iyi eğitimli olması ve aldıkları karar, uçağın pistten çıkması ve bir facianın oluşmasının da önüne geçiyor.
İnişi gerçekleştiremeyeceğini anlayan kokpit ekibi, go-around (pas geçme) kararı alıp, yeniden havalanıyor ve ikinci denemelerinde başarıyla, sorunsuz bir iniş gerçekleştiriyor.
PAS GEÇME – GO AROUND NEDİR?
Pas geçme işlemi, uçağa kule tarafından iniş izni verilmesinin ardından, inişe engel olabilecek tehlikeli bir durum sonucunda uygulanan standart bir havacılık prosedürüdür. Çok çeşitli sebeplerle gerçekleşebilir:
- Yaklaşma sırasında, standart operasyon prosedürlerine aykırı şartlar oluşması
- Kule talimatlarına uymayarak piste çıkan bir araç veya bir uçak
- İnişe serbest kılınmış uçaktan önce inen uçağın pisti çeşitli sebeplerle terk edememiş olması
- Piste aniden atlayan köpek vb…
Bunlar haricinde go around önceden kararlaştırılarak da uygulanabilir. Görüş mesafesinin yetersiz olduğu koşullarda, “decision height-karar yüksekliği” seviyesine inildiğinde, pist hala görüş alanında değilse, kokpit ekibi pas geçme kararı alabilir.
PİLOTLAR UÇAĞI HANGİ ŞARTLARDA İNDİRİR?
İniş sırasında, emniyetli bir yaklaşma için, stabil olması gereken 3 temel parametre vardır:
- Uçağın izlediği yol
- Uçuş açısı
- Uçağın hızı
Eğer bu üç parametrede kararlılık sağlanmazsa, inişten vazgeçip, pas geçme kararı alınması, uçuş emniyeti açısından daha doğru bir karar olarak kabul edilir.
Havayolların çoğunun standart operasyon prosedürlerinde, aletli iniş koşullarında, 1000 ft irtifada, bu koşullar sağlanmamışsa, inişe devam edilmemesi ve pas geçilmesi talimatı yer alır. Yani uçak, iniş öncesinde, pist orta çizgisinden sapmışsa, süzülme açısının üstünde ya da altındaysa, hızı da olması gerekenden fazla ya da az ise uçak stabil değildir!
Stabil olmayan bir yaklaşma ile inişe devam etmek, kesinlikle kaza yaşanacağı anlamına gelmez. Ama uçuş emniyetinin en önemli prensip olduğu mantalitesini geçersiz hale getiren tehlikeli bir kural ihlali anlamına gelir.
Havacılık tarihi, pas geçmekten kaçınan pilotlar yüzünden yaşanan, feci kazalarla doludur. Bu yüzden, havacılıkta kuralların, kanla yazıldığı asla unutulmamalıdır.
PAS GEÇMEK TEHLİKELİ Mİ?
Pas geçme yani Go-around prosedürü, korkutucu gibi gelse de, pilotlar tarafından oldukça yaygın ve iyi bilinen manevralardan biridir. Örneğin Avustralya’da yılda yaklaşık 800 defa rutin olarak yapılıyor. Yani, eğer uçuşunuzda pas geçme kararı alınırsa korkmayın! Sadece arkanıza yaslanın, gevşeyin ve havada 5-10 dakika daha fazla zaman geçirecek olmanın keyfini çıkarın!
Bir Bakışta | Bu Konuda İlginizi Çekebilecek Diğer İçerikler
- Pilotlar havada uçağın tüm kontrolünü kaybederse!
- Pilotlar gökyüzünde önlerini nasıl görüyor?
- Pilotlar uçağın kaçırıldığını nasıl haber veriyor?
- Pilotlar kaç yaşına kadar çalışabilir?
- Pilotlar yanlış piste iner mi?
- Pilotlar neden aynı yemeği yemez?
- Havayollarında kaç kadın pilot görev yapıyor?
- Pilotlar havada nasıl zaman kazanıyor?
- Pilotlar neden “Roger” diyor?
- Göz problemi olanlar pilot olabilir mi?
- Pilotlar alkollü uçabilir mi?