Daha önce havayolu şirketi çalışanlarının, çeşitli kaçakçılık faaliyetleri karışmaları sebebiyle kovulduklarını veya tutuklandıklarını duymuştuk. Ancak bu kez olayın içinde bir havayolu CEO’su var.
Endonezya Devlet Teşebbüsleri Bakanı Erick Thohir, Garuda Endonezya Havayolları CEO’su Gusti Ngurah Askhara Danadiputra’nın kovulacağını açıkladı. Gerekçe ise geçen ay yapılan A330-900neo teslimat uçuşunda bir kaçakçılık yapmış olması.
Endonezya’nın milli havayolu Garuda Indonesia, filosuna katacağı ilk A330-900neo’yu teslim alacağı için heyecanlıydı. Bu nedenle havacılıkta bir gelenek olarak, havayolunun üst düzey yöneticileri, uçağı teslim almak ve evlerine getirmek için Airbus’ın merkezi Toulouse’a uçtu.
Ama 22 kişinin yer aldığı ve kargo taşınmayan uçuşta eve getirdikleri tek şey A330neo değildi. Garuda Indonesia CEO’su Ari Askhara, bu teslimat uçuşunda demonte edilmiş bir Harley Davidson motosiklet ve iki adet Brompton katlanır bisiklet getirdi. Gümrük yetkilileri, ürünleri uçakta tespit etti. Yapılan soruşturma bu hafta başlarında tamamlandı.
CEO’nun havayolunun personellerinden birine 2018 yılında klasik model motosikleti bulması konusunda talimat verdiği ortaya çıktı. Daha sonra da motosiklet ve bisikletlerin ücreti, Nisan 2019’da Garuda Indonesia’nın Amsterdam’daki finans müdürünün hesabına bir banka havalesiyle yapıldı.
Sorun, bu malları beyan etmeden ülkeye giriş yapmaya çalışmalarından kaynaklanıyor. Garuda Indonesia sözcüsü, malların beyan edildiğini iddia etse de durum pek öyle görünmüyor. Muhtemelen CEO, ürünler için ödemesi gereken yaklaşık 70.000 Dolar ithalat vergisinden kurtulmaya çalışıyordu.
Endonezya’nın Devlet Teşebbüsleri Bakanı, havayolunun patronunun görevden alınacağını ve sürecin tüm prosedürlere uygun olarak gerçekleşeceğini duyurdu. Üstelik iş bununla da bitmeyecek. Devlet, bu olaya karışan tüm personelin peşine düşmekte kararlı. Devleti resmi olarak zarara uğratan tüm insanlar hakkında kapsamlı bir soruşturmanın startı verildi.
Bakan yaptığı açıklamada: ‘Uzun süredir Kamu İktisadi Teşebbüsleri ile ülkenin imajını yükseltmeye çalıştığımız bir dönemde henüz bazılarımızın buna hazır olmadığı görünüyor. Bu durum beni oldukça üzdü” açıklamasında bulundu.
Motosiklet kaçakçılığı ile anılan CEO Askhara, Eylül 2018’de, önceki CEO’nun şirketin karlılıklarını artırmak için yasadışı yollar denediği gerekçesiyle göreve getirilmişti. Garuda 2018’de 5 milyon Dolar kar açıkladı. Ancak 2019 yılı temmuz ayında 175 milyon dolarlık net zarar göstermek için hesapları revize edildi. Endonezya makamlarının rakamlarla ilgili usulsüzlükler bulması üzerine 241,9 milyon Dolar değerinde bir uçak içi eğlence sistemi anlaşması imzalanmıştı. Yine de, Garuda’nın hisseleri bu yıl yüzde 66 oranında yükseldi ve tarihinin en büyük yıllık kazanç rakamlarına ulaşıldı. Şirket yılın üçüncü çeyreğinde 98.6 milyon dolar net kar bildirdi.
Askhara, daha önce devlete ait bir liman işletmesinin CEO’su idi ve ondan önce 2014-2016 yılları arasında Garuda Indonesia’da CFO koltuğunda oturuyordu.
İstanbul’a Uçuşlara Başlayacak
Garuda Indonesia CEO’su hafta içinde yaptığı bir açıklama ile 2020 yılında 20 yeni rota açacaklarını duyurmuş ve bunlardan birinin de İstanbul olacağını belirtmişti. Skytrax 5 yıldızlı havayolları listesinde yer alan Garuda Indonesia, önümüzdeki yıl Cakarta-İstanbul uçuşlarını Airbus A330-900neo uçaklarıyla icra etmeye hazırlanıyor. Seferlerin başlama tarihi ise henüz net değil.
İlgili Haber | THY SkyTrax’te Neden Küme Düştü?
Muhammed YILMAZ