CR929’da Süreç Hızlanıyor

Rusya-Çin ortaklığıyla üretilecek CR929 geniş gövdeli yolcu uçağı programının mühendislik merkezinin Moskova’da olması için Pekin ikna edildi.

Uçağın uçuşa elverişlilik sertifikası alabilmesi için önemli bir detay olan bu karar için tartışmalar uzun zamandır sürüyordu. Rusya-Çin Ticari Uçak Konsorsiyumu (CRAIC) tarafından bu konuda kararın alınmasıyla, uçağın tasarım ve geliştirme sürecinin hızlanması bekleniyor. CR929 programını yürüten CRAIC ortakları, Rusya tarafında United Aircraft Corp. (UAC) ve Çin tarafında ise Commercial Aircraft Corp. (COMAC).

Rusya Federal Hava Taşımacılığı Ajansı ve Çin Sivil Havacılık İdaresi, geçen hafta CR929 uçağının tip sertifikalandırma konusunda ortak bir çalışma grubu oluşturmaya karar verdi.

Programın Rus tarafındaki tasarımcısı Maxim Litvinov, sertifikasyon stratejisinin bir an önce tanımlanmasının, uçağın üretiminde çok önemli rolü olacak kilit tedarikçi seçimlerinin bir an önce yapılmasına olanak vermesi açısından çok değerli olduğu görüşünde. CR929 programı için tedarikçilerden ilk teklifler 2017 yılı sonunda alınmaya başlanmıştı. Litvinov, taslak tasarımın tamamlanmasıyla birlikte, programın Gate 3 geliştirme aşamasına geçebileceğini söylüyor.

Bazı başka kaynaklara göre ise, CRAIC tedarikçiler için teklif taleplerini beklenenden çok daha sonra yayınladı. Bu da tedarikçi seçimi sürecini daha da uzatarak uçağın üretim programını olumsuz etkilediği yönünde görüşler oluşmasına neden oluyor.

Uçağın son montaj hattı Şangay’da olacak. Litvinov, mühendislik merkezinin Rusya’da bulunması durumunda Şangay’da da mühendislik merkezinin bir şubesinin olabileceği görüşünde.

Temel model olan, CR929-600 3 sınıflı konfigürasyonda 280 yolcu taşıyacak ve 12.000 km menzile sahip olacak. İlk uçuşun 2023-25 arasında; ilk teslimatların ise 2025-27 yıllarında gerçekleştirilmesi planlanıyor. CR929 için şimdiden 200 sipariş alındığı duyuruldu.

adbanner