Pilotlar Uçağın Kaçırıldığını Nasıl Haber Veriyor?

Transmitter (verici) ve Responder (yanıtlayıcı) kelimelerinin birleşiminden oluşan “Transponder” telekomünikasyon endüstrisinde, başka bir cihazla haberleşebilen çeşitli cihazlara verilen ortak isim.

Uçakların kokpitlerinde de Transponder cihazı bulunuyor. Radyo frekansı ile sorgulandığında bir yanıt üreten ve yayınlayan bu elektronik cihaz, yerdeki ikincil radarlarla ve diğer uçaklardaki çarpışmayı önleyici sistemlerle çeşitli sinyaller vasıtasıyla haberleşiyor.

Hava aracındaki transponder cihazına kumanda paneli vasıtasıyla çeşitli kodlar giriliyor. Bu kodlar tüm dünyada geçerli. Örneğin pilot, transpondera “7500” kodunu girerse; bu “uçak kaçırıldı” anlamına geliyor.

YANLIŞ ALARM VERİLİR Mİ?

ABD’nin New York şehrindeki JFK Havalimanı’ndan Los Angeles’e gitmek için kalkışa hazırlanan JetBlue Havayolları’na ait Airbus A321 uçağının, piste doğru ilerlerken, radyo ekipmanlarında meydana gelen arıza nedeniyle kule ile bağlantısı kesildi.

Pilot, bu esnada yanlışlıkla transponder’a 7500 kodunu girdi. Bir anda havalimanında hareketlenme yaşandı ve onlarca özel kuvvet aracı, piste doğru giden uçağın etrafını sardı. Uçağın dışında ellerinde ağır silahlarla polisleri gören uçaktaki yolcular, korku dolu anlar yaşadı.

Pilot, polislere bilgi verebilmek için bir kağıda cep telefonu numarasını yazarak uçağın camına tuttu. Dışardan bir görevli pilotu cep telefonundan aradı ve yanlış anlaşılma ortadan kaldırıldı. Uçak yine de körüğe geri döndü. Yolcular ve valizler indirildi. Uçuş 4 saat gecikmeyle başka bir uçakla yapıldı.

Olay açıklığa kavuştuktan sonra uçağa giren polisler, tüm yolculardan ellerini kaldırmalarını istedi. Bu esnada ne olup bittiğinden habersiz olan pek çok yolcu bir anda böyle bir sahnenin ortasında kaldığı için uçakta ciddi bir panik havası oluştu. Uçakta oluşan gergin atmosfer, yolcuların sosyal medya hesaplarında yaptıkları paylaşımlara da yansıdı.

https://twitter.com/Alexa_Curtis/status/1011776910064541702?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1011776910064541702&ref_url=http%3A%2F%2Fwww.ibtimes.com%2Fjetblue-pilot-mistakenly-sends-hijack-alarm-after-communication-failure-causes-2695138

https://twitter.com/ManuelCayey/status/1011803950134292480?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1011803950134292480&ref_url=http%3A%2F%2Fwww.ibtimes.com%2Fjetblue-pilot-mistakenly-sends-hijack-alarm-after-communication-failure-causes-2695138

Amerikan Federal Havacılık Dairesi FAA, konuyla ilgili soruşturma başlatıldığını açıkladı.

TÜRKİYE’DE DE BENZER BİR OLAY YAŞANDI

2014’te Ukrayna’nın YanAir Havayolları’nın Antalya-Poznan uçuşunu Airbus A320 tipi uçağın pilotu, havada kabin basıncı düşünce, yanlışlıkla “uçak kaçırılma” kodunu girdi. Olay Türk hava sahasında gerçekleştiği için, Atatürk Havalimanı’ndaki görevliler alarma geçti. Durum sonradan pilotun kule ile yaptığı konuşma sonrasında anlaşıldı.

TRANSPONDER TEKNOLOJİSİNİN TARİHİ

Havacılık Transponder ‘ı ilk olarak İkinci Dünya savaşında Amerikan ve İngiliz Ordusu tarafından radarda dost ve düşman uçakları birbirinden ayırabilecek bir sistem (Dost veya Düşman Tanımlama Sistemi – IFF) olarak geliştirildi. Konsept, Soğuk Savaş sırasında Kuzey Amerika’nın savunulmasında kullanılan NORAD teknolojisinin temelini oluşturdu.

Aynı konsept sivil hava trafiği kontrolü tarafından 1950’lerde uyarlanarak genel ve ticari havacılık için trafik hizmeti vermek amacıyla ikincil sürveyans radarı (işaret radarı) sistemlerinde kullanılmaya başlandı.


Bir Bakışta | Boarding Info’da Pilotlar ile İlgili Diğer Haberler

adbanner