Avustralya’nın ulusal havayolu Qantas’ın, ticari uçuşların sınırı olarak nitelendirdiği Sunrise Projesi kapsamında, Avustralya’nın doğu kıyısı ile Avrupa ve ABD’deki bazı destinasyonların non-stop uçuşlarla birbirine bağlanması planlanıyordu.
22 Şubat 2024’te Qantas, Sunrise Projesi için sipariş ettiği ultra uzun menzilli Airbus A350-1000 uçaklarının teslimatının altı ay ertelendiğini duyurdu. Gerekçe yerel otoritenin A350-1000 uçaklarına entegre edilmesi planlanan üçüncü yakıt tankının yeniden tasarlanmasını talep etmesiydi.
Hafta içinde, Qantas CEO’su Vanessa Hudson, Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’nin (IATA) Dubai’deki toplantısında Avustralya’dan 22 saatlik uçuşlara olanak sağlayacak ekstra yakıt tankının, Avustralya Sivil Havacılık Otoritesi’nden onay aldığını duyurdu. Böylece proje için belirlenen takvimin yeniden yoluna girdiği doğrulandı.
Qantas’ın ilk A350-1000 uçağını 2026 yılının ortalarında teslim alması planlanıyor. Uçak tüm sertifikasyon süreçlerini tamamladığı için, teslimat takvimi konusunda herkes oldukça iyimser. Eğer yakıt tankı tasarımı nedeniyle yaşanan gecikme olmasa, ilk teslimat 2025 yılında yapılacaktı.
Qantas, Sidney ve Melbourne’den New York ve Londra’ya aktarmasız uçuşlar gerçekleştirmek amacıyla yola çıktığı Sunrise Projesi için ilk olarak 2022’de 12 adet A350 sipariş etti ve ardından 2023’te sipariş edilen uçak sayısı 24’e yükseldi.
Bu rotalarda uçuşlar başladığında, dünyanın en uzun non-stop uçuşları tamamen değişecek. Qantas, tüm filonun faaliyete geçmesiyle 400 milyon dolarlık bir kazanç artışı bekliyor. Sipariş edilen uçakların 238 koltuklu kabinlerinde 140 ekonomi, 40 premium ekonomi, 52 business class ve altı first class koltuk yer alacak.
Avustralya’nın ulusal havayolu, uzun zamandır hayalini kurduğu Sunrise Projesi’ni COVID-19 sürecinde rafa kaldırmak zorunda kalmıştı. Yakıt tankıyla ilgili son engelin de aşılmasıyla, artık projenin hayata geçirilmesinin önünde herhangi bir engel kalmadığı düşünülüyor.