Rolls-Royce Trent XWB Motorunu Boeing 777 ile Taşıyan İlk Havayolu

Rolls-Royce Trent XWB motorunu, Boeing 777F (kargo) uçağıyla, ilk kez ticari yük olarak taşıyan şirket Lufthansa Cargo oldu. Böylece Airbus A350 uçağına güç veren motorlar için, taşıma seçenekleri genişletildi. Motor üreticisi Rolls-Royce, Trent XWB motorunu modüllere bölerek, kargo uçağının gövdesine sığmasına olanak tanıyan yeni bir taşıma standı geliştirdi. Yeni taşıma yöntemiyle, devasa motorların dünya çapındaki herhangi bir varış noktasına hızlı bir şekilde taşınması sağlanacak. Havayollarının maliyetleri ve gelir kayıpları azalacak.

Geçtiğimiz hafta Lufthansa Cargo, ilk kez bir Boeing 777 kargo uçağının ana gövdesinde, bir Rolls-Royce Trent XWB motorunu ticari yük olarak taşıdığını duyurdu. Daha önce, bu motoru yalnızca Airbus Beluga, Boeing C-17 veya Antonov An-124 gibi özel nakliye uçakları ticari bir yük olarak taşıyabiliyordu.

Rolls-Royce Trent XWB, en gelişmiş turbofan motorlardan biri ve yalnızca Airbus A350 ailesi uçaklarına güç sağlıyor. Lufthansa Cargo, motoru daha önce kendi A350’lerinden birinde yedek motor olarak taşıdıktan sonra, ilk kez bu motoru ticari yük olarak da taşımış oldu.

Motorun 777 ile Taşınması Nasıl Mümkün Oldu?

Rolls-Royce Trent XWB motorlarının her biri yedi ton ağırlığında ve 5 metre uzunluğunda. Bu da, motorları bir Boeing 777F’nin ana kapısından sığamayacak hale getiriyor. Motorun boyutundan dolayı şimdiye kadar yalnızca özel kargo uçaklarıyla taşınabilmesi, A350 ile operasyon yapan havayolları için ciddi bir dezavantaj oluşturuyordu.

Bir uçağın, yeni bir motora ihtiyaç duyması durumunda, yalnızca belirli uçaklar yedek motoru taşıyabileceği için, havayollarının maliyetleri ve gelir kayıpları hızla artıyordu. Sonuç olarak Rolls-Royce, daha yaygın olarak kullanılan bir kargo uçağı olan Boeing 777F’nin de Trent XWB’yi uçurabilmesi için, yeni bir taşıma yöntemi yarattı.

Rolls-Royce, Trent XWB motorlarının, 777F’nin gövdesine sığacak şekilde iki ayrı büyük modüle bölünebilmesi için özel bir taşıma standı geliştirdi. Motor, çekirdek (core) ve fan standı olmak üzere iki temel parçaya bölünerek taşımaya hazır hale getirildi.

Son olarak Lufthansa Cargo, Rolls-Royce ve Lufthansa Technik ile birlikte, motoru taşımak için yeni bir kilitleme mekanizması geliştirdi. Trent XBW örneğinde olduğu gibi, taşınacak yükü oluşturan öğeler, boyutları nedeniyle mevcut tutucular kullanılarak sabitlenemediğinde, bunların ayrı ayrı mandallanması gerekiyor.

Rolls Royce Trent XWB Nasıl Bir Motor?

Trent XWB motoru, A350 için üretilen, havacılık tarihinde bugüne kadarki en verimli geniş gövdeli motorlardan biri durumunda. Motorun iki ana çeşidi var: Airbus A350-900’e güç sağlamak için kullanılan XWB-84 ve A350-1000’e güç veren ve yakında piyasaya çıkması beklenen A350F’ye güç sağlamak için geliştirilen XWB-97.

Trent XWB-84 motoru, 2015 yılında ilk A350’de Qatar Airways ile hizmete girdi. Daha güçlü olan XWB-97, bir sonraki yıl piyasaya çıktı. XWB-97’nin hizmete girmesi, Qantas’ın Sunrise Projesi kapsamında, A350-1000 ile Londra ve New York’tan Sidney’e ve Singapur Havayolları’nın Singapur’dan New York’a uçuşu gibi yeni ultra uzun mesafeli uçuşların yapılabilmesine olanak sağladı. Airbus A350’nin 2007’deki ilk siparişinden bu yana 1.000’den fazla uçak sipariş edildi ve bunların 650’den fazlası havayollarına teslim edildi.

adbanner