Uçaklar Havanın Soğuk Olmasını İster!

Getty Images

Havayolu seyahatlerimiz kar, sis, fırtına gibi farklı hava koşullarından etkilenme potansiyeline sahip. Ancak neyseki havanın aşırı soğuk olması uçuşlarımızı etkilemiyor❗️

Uçaklar genelde yerden 10-12 km yükseklikte -55 ila -60 santigrat derece hava koşullarında seyrediyor. Uçaklarda kullanılan jet yakıtı kerosen -47 derece civarında donuyor. Ancak uçak seyir halindeyken yakıt, motorun içinden geçerken ısıtılıyor. Bu yüzden kokpitte, yakıt sıcaklığı uçuş boyunca dikkatle takip ediliyor.

Hava soğukken daha yoğun olduğu için uçaklar, sıcak havaya oranla daha verimli çalışıyor. Yani havanın soğuk olması, aslında istenen bir durum. Havanın soğuk olması, daha kısa sürede, daha hızlı kalkış ve daha iyi performans anlamına geliyor.

Soğuk havaların uçaklar için en önemli handikapı buzlanma ve kar. Buzlanma uçağın kritik yüzeylerinde oluşursa hava akışını değiştirip uçuş güvenliğini tehlikeye atabilir. Yani özel bir şekle sahip olan uçak kanatları, eğer donarsa veya üzerinde buzlanma oluşursa verimliliğini kaybeder. Bu nedenle kışın karlı havalarda uçuş öncesi uçakların özellikle kanatları de-icing ve anti-icing sıvılarlarıyla yıkanır.


İlgili Haber | Karlı Havalarda Uçaklar Hangi Özel Sıvılarla Yıkanıyor?


Kanatlar, motorlardan gelen hava sayesinde seyir esnasında ısınıyor ve ulaşılan hız sayesinde de kanatların üzerinde buzlanma oluşmuyor. Bazı ticari yolcu uçakların kanatlarının ön kısmında (hücum kenarında) buzlanma önleyici glikol salgılayan gözenekler de bulunabiliyor.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir