Overair tarafından geliştirilen ve kelebek anlamına gelen Butterfly, enerji açısından verimli ve rakiplerine göre çok daha sessiz olmasını sağlayan dört büyük motora sahip. Bu şık görünüme sahip olan elektrikli, dikey iniş kalkış yapabilme özelliğine sahip (eVTOL) hava aracı, Dünya’nın en sessiz elektrikli uçağı olmaya aday!
Dünyaca ünlü boksör Muhammed Ali, 1964’te Dünya Ağır Siklet Boks Şampiyonu Sonny Liston’a karşı kazandığı zaferin ardından tüm dünyanın konuşacağı bir cümle kurmuştu: “Kelebek gibi uçarım, arı gibi sokarım” İşte Overair tarafından geliştirilen, altı koltuklu, elektrikli, dikey kalkış ve iniş yapabilen (eVTOL) hava aracı Butterfly hakkında kısa süre önce kamuoyu ile paylaşılan ayrıntılar, Muhammed Ali’nin sloganına çok yakın. Şirket, projeyi “Büyütülmüş bir drone değil, küçültülmüş askeri nakliye uçağı düşünün” şeklinde özetliyor.
Beş kişilik Butterfly, 160 km menzili ve saatte 320 km maksimum hıza ulaşabilme özelliği ile her türlü hava koşulunda uçacak şekilde tasarlandı. Hava aracına güç veren dört büyük rotoru ve en yakın rakibinin iki katı büyüklüğündeki toplam disk alanı ile Butterfly, kendine özgü bir tahrik sistemine sahip.
Butterfly’da kullanılan dört büyük rotor, kanatlarda ve kuyrukta daha fazla sayıda küçük pervane kullanan diğer eVTOL hava araçlarına kıyasla Butterfly’ın güç talebini azaltıyor. Overair CEO’su Ben Tigner: temelde rakiplerine nazaran farklı bir uçak türü geliştirdikleri görüşünde. Tigner, Butterfly’ın, güvenlik, kullanım, yolcu deneyimi ve satın alınabilirlik için optimize edilmiş bir ulaşım sistemi oluşturacağı iddiasında.
Tigner ayrıca, tahrik tasarımının uçağa daha fazla verimlilik kazandırdığını ve bu nedenle rakiplerin kullandığı hibrit çözümler yerine sadece batarya gücüyle çalışabileceğini söylüyor.
İlgili Haber | Elektrikli Uçan Araba eVTOL Gerçek Olacak mı?
Öte yandan kullanılan büyük pervaneler, diğer eVTOL’lerden daha düşük hızlarda çalışabildiği için, hava aracının oluşturduğu gürültü seviyesini de düşürüyor. Butterfly’daki ses düzeyi, alışılmadık derecede düşük. Sesin kalitesi de geleneksel helikopterler gibi döner kanatlı hava araçlarından oldukça farklı. Seyir esnasında ortaya çıkan gürültü seviyesi, insanların işitme aralığının en alt basamağında yer alan 30 dBA ile 55 dBA arasında yer alıyor.
Bu da Overair tarafından ortaya atılan, Butterfly’ın en sessiz elektrikli uçak olduğu iddiasını doğruluyor.
Overair şirketinin de ilginç bir geçmişi var. Şirketin kurucusu Abraham (Abe) Karem, insansız hava acacı Predator ve rotorlu hava araçları dayanıklılık rekorları kıran A160 Hummingbird‘ü tasarladıktan sonra “Dronefather” lakabını aldı. Karem, şu anda sivil kullanım için çeşitli özelliklere kavuşturulan Butterfly üzerinde çeşitli askeri uygulamalar da denedi.
Butterfly, çalışmayan bir pervane ile uçma yeteneği de dahil olmak üzere yedekli sistemleriyle birlikte yaklaşık 500 kg ağırlığa sahip olacak. Füturistik hava aracında fly by tire kontrol sistemi de bulunuyor. Bu özellik, Butterfly’ın gelecekteki sürümleri için hedeflenen otonom uçuşları gerçekleştirebilmesini sağlayacak.
Overair, Butterfly’ın prototipinin gelecek yıl uçmasını ve 2025’te FAA’den uçuşa elverişlilik sertifikasını almasını hedefliyor.