Havacılık Bülteni-171

2021’İN EN İYİ BAĞLANTILI UÇUŞLARA SAHİP HAVALİMANLARI

Uluslararası Havalimanları Konseyi (ACI) 2021’in en iyi bağlantılı uçuşlara sahip havalimanlarını belirledi. Amerika Birleşik Devletleri’nin Dallas/Fort Worth (DFW) Havalimanı ilk sırada yer alırken, İstanbul Havalimanı altıncı sırada yer almayı başardı.

2021 yılında da tıpkı 2020’de olduğu gibi, havayolları ve havaalanları için uçuş trafiği trafik istikrarlı değildi. Geleneksel şekilde, 2021 yılında havaalanlarının bağlantı puanını hesaplamak için kullanılan veriler, Haziran ayının 3. Haftasındaki uçuş programlardan alındı. Haziran ayının 3. haftası, genellikle yıllık ortalamayı temsil ediyor.

2021 yılı için oluşturulan listenin zirvesinde yer alan ABD’nin Teksas eyaletindeki Dallas/Fort Worth Havalimanı’nda yıllık 42 bin 640 aktarmalı uçuş yapıldığı görülüyor. 1973’te açılan havalimanı, yolcu hacmi, kalkış ve inişler açısından da dünyanın en büyük üçüncü havalimanı durumunda. Ancak Dallas/Fort Worth Havalimanı, “The Family Vacation Guide” tarafından yapılan bir başka araştırmada ise ABD’de en fazla uçuş iptali veya gecikme yaşanan havalimanları arasında üçüncü sırada yer aldı.

Listenin ikinci sırasında bir başka ABD’li Denver Havalimanı, 35 bin 40 bağlantılı uçuş hizmeti ile yer aldı. Colorado’da bulunan ve 80’lerin popüler televizyon dizisiyle de anılan şehirdeki havalimanı, Covid-19 salgınından önce yani 2019’da bu listenin 7. sırasındaydı.

Listenin üçüncü sırasında ise Frankfurt Havalimanı var. 2019’da bu sıralamasının zirvesinde yer alan Frankfurt, 2021’de 25 bin 36 bağlantılı uçuşla üçüncü sıraya geriledi. Almanya’nın en büyük ticari havalimanı pandemide büyük bir darbe yedi.

Dördüncü sırada ABD’nin Georgia eyaletinin başkenti Atlanta’daki Hartsfield-Jackson Havalimanı, 23 bin 822 aktarmalı uçuş ile kendine yer buldu. Pandemiden önceki son 20 yıl boyunca dünyanın en işlek havalimanı ünvanını elinde bulunduran Hartsfield-Jackson, 2019’da 110,5 milyon yolcuya ev sahipliği yapmıştı.

Listede 5’inci sırada ise Hollanda’nın başkenti Amsterdam Schiphol, 23 bin 277 bağlantılı uçuşla yer aldı. Eğlence tesisleri ve mimarisiyle de ünlü olan havalimanı, fonksiyonel tasarıma sahip yüksek teknolojili yapılarıyla tanınan Benthem Crouwel tarafından tasarlandı. Havalimanını kullanan yolcular, uçuşlarını beklerken, dünyaca ünlü Amsterdam Rijksmuseum’un havalimanı şubesinde Hollandalı ustaların eserlerini görebiliyor.

İstanbul Havalimanı ise yıl boyunca yapılan 23 bin 229 aktarmalı uçuş ile ACI sıralamasında 6. sırada yer aldı. İyi erişilebilirlik, check-in, gastronomi, alışveriş ve tasarım gibi konularda öne çıkan İstanbul Havalimanı, son birkaç ay içinde çok sayıda farklı küresel ödülün de sahibi olarak adından söz ettirmeyi başardı. Avrupa’daki havalimanları arasında, direkt bağlantılı uçuş kategorisinde ise İstanbul Havalimanı, Amsterdam Schiphol’un ardından ikinci sırada kendine yer bulmayı başardı. Bu kategoride geçtiğimiz iki yıl boyunca İstanbul Havalimanı 5’nci sıradaydı.

Açıklanan raporda ACI, 2019-2040 yılları arasındaki yıllık büyüme projeksiyonlarında, Türkiye’yi yıllık ortalama yüzde 4,6 büyüme ile 8’inci sırada gösterdi.

Bağlantı puanlamasında 6’nci sıradaki İstanbul Havalimanı’nın ardından listenin ilk 10 sırasını, ABD’li Chicago O’hare, Charlotte Douglas, Houston George Bush ve Paris Charles de Gaulle oluşturdu.

EASA, AIRBUS A350’NİN BOYA SORUNUNA KARŞI UYARDI!

Geçtiğimiz hafta Airbus A350 uçaklarındaki boya probleminin giderek büyüdüğünü ve küresel bir sorun haline geldiğini Havacılık Bülteni’nin manşetine taşımıştık. Hafta içinde konuyla ilgili yeni gelişmeler de yaşandı.

Avrupa Birliği Havacılık Güvenliği Ajansı (EASA) A350 uçakları ile ilgili uyarı niteliğinde bir ön uçuşa elverişlilik direktifi yayımlamaya karar verdi. Bu kararın arkasında, çok sayıda havayolunun 2016’dan beri A350 uçaklarında benzer sorunlar yaşadığını bildirmeye başlaması yer alıyor. Son olarak ABD’li Delta da benzer kozmetik kusurlardan muzdarip olduğunu açıkladı.

EASA tarafından duyurulan emniyet uyarısı, Airbus’ın güvenli olduğu konusunda ısrar ettiği A350 uçaklarının boyasındaki kusurların otoritelerin de radarına girdiğini göstermesi açısından oldukça önemli.

Üretilen uçakların 13’ünde, yıldırım çarpması vakalarında, elektriksel yükün güvenli bir şekilde dağıtılması için tasarlanan Genişletilmiş Bakır Folyo’nun (ECF) doğru şekilde entegre edilemediğinin iddia edildiği uyarı direktifinde, bu yamaların, uçakta “yakıt tanklarının içindeki yakıt buharı için ateşleme kaynağı” oluşturabileceği tespiti de yer aldı.

EASA, uçuş esnasında yüksek yoğunluklu bir yıldırım düşmesi durumunda, etkilenen yakıt deposundaki yakıt-hava karışımının tutuşabileceği ve bunun da büyük bir uçuş emniyeti problemi yaratabileceği üzerinde duruluyor. Yayımlanan uyarı direktifi, uçaklarda kademeli denetimler ve gerektiğinde onarımlar için Airbus’tan bir resmi bildirim yapılmasını zorunlu kılıyor. Ancak ilgili sorunun tespit edildiği 13 uçağın yere indirilmesini gerektirmiyor.

Airbus verilerine göre, bahsedilen 13 adet A350, 2016 ve 2020 yılları arasında teslim edildi. Aktif olarak uçan A350 filosunun yalnızca %3’ünü temsil ediyor. Ancak bu 13 uçak, 10 farklı havayolu veya bir başka ifade ile şu anda A350 kullanan taşıyıcıların %28’i tarafından uçuruluyor.

Airbus sözcüsü Stefan Schaffrath, Bloomberg’e A350’de delikli bakır folyo adı verilen daha esnek bir malzemeye geçmeyi düşündüklerini açıklamıştı.

Konunun gündeme gelmesini sağlayan Qatar Airways haricinde, 2016’dan bu yana benzer kusurlar bildiren diğer havayolları arasında Avrupa’nın ilk A350 operatörü Finnair – Cathay Pacific, Etihad, Lufthansa ve Air France olduğu ortaya çıkmıştı.

C919’DA GECİKMELER SÜRÜYOR!

Çin sivil havacılık otoritesi (CAAC), Comac tarafından üretilen tek koridorlu yolcu uçağı C919’un ticari operasyonlara başlamadan önce hala çok sayıda testten geçmesi gerektiğini açıkladı. Çinliler, Airbus A320 ve Boeing 737’ye rakip olarak geliştirdikleri uçağa yapmaları gereken 276 testten yalnızca 34’ünü tamamlayabildi.

Uçağın lansman müşterisi China Eastern Havayolları, Ağustos ayında ilk C919’u yıl sonuna kadar filoya katmayı beklediğini açıklamıştı. Ancak son açıklamaların ardından bu pek olası görünmüyor.

AB’NİN YAPTIRIMLARI BELAVIA’YI VURDU!

Belarus lideri Lukaschenko’nun, muhalif bir gazeteciyi tutuklamak için ryanair’e ait bir uçağı zorla Minsk’e divert ettirmesinin ardından Avrupa Birliği ülkeleri tarafından ülkenin ulusal havayolu Belavia’nın uçuşlarında Avrupa hava sahasını kullanması yasaklanmış ve havayoluna yönelik çeşitli yaptırımlar başlatılmıştı. Bu durum, Belavia’nın filosundaki uçak sayısını neredeyse yarı yarıya azaltması ile sonuçlandı.

AB ülkeleri, uyguladıkları yaptırımları, havayolunun Rusya’nın AB topraklarını istikrarsızlaştırma planının bir parçası olarak, Avrupa ülkelerine yasadışı göçmenleri uçurmak gibi ithamlara da dayandırıyor.

Belavia kısıtlamalar nedeniyle, filosunu küçültmek zorunda kaldı ve şu anda 15 uçağa kadar düştü. Havayolu filosundaki 14 adet Boeing ve 15 adet Embraer uçağından hangilerinin hizmetten çekildiğini açıklamadı.

Öte yandan ABD basını Ryanair uçağının Minsk’e zorla indirildiği sırada kulede görev yapan hava trafik kontrolörü Oleg Galegow’un Polonya’ya kaçtığını iddia etti. Eşi Belaruslu, kendisi Gürcistan kökenli Galegow’un olaydan sonra çıktığı yıllık izinden dönmediği, kendisini arayan arkadaşları ve şirket yetkililerinin ise Galegow’a ulaşamadığı belirtildi. Galegow, Polonyalı yetkililere uçağın inişi esnasında kulede Belarus Devlet Güvenlik Komitesi’nden (KGB) bir ajanının bulunduğunu ve bu kişinin önemli bir anda kontrolü eline aldığını aktardı.

MC-21’E YERLİ ÜRETİM KOMPOZİT KANAT TAKILDI!

Rusya’nın Airbus A320 ve Boeing 737’ye rakip olarak geliştirdiği Irkut MC-21 uçağında kritik bir kilometre taşı aşıldı. Rus üretici AeroKompozit tarafından üretilen ilk kompozit kanatlar bir MC-21-300’e monte edildi. Rus havacılık endüstrisi, 2018 yılında ABD hükümetinin uyguladığı yaptırımların ardından kanatların geliştirilmesi için iç kaynaklara yönelmek zorunda kaldı. Şimdi Rusların hedefi, en kısa sürede yerli kanatlı uçakların seri üretimine başlamak.

İlk MC-21’e yerli kanat montajı “yaptırımlara karşı bir zafer” olarak yorumlanırken; ülkenin havacılık teknolojisinin “olgunluğunu” gösterdiğini de belirtiliyor. Rus yapımı Aviadvigatel PD-14 motorlarına sahip varyant olan MC-21-310, geçtiğimiz ay Dubai Airshow’da ilk yurtdışı gösteri uçuşunu yapmıştı.

Irkut MC 21 için, Rus havayolu şirketlerinden 175 kesin sipariş alındı. Birkaç yüz adet de taahhüt bulunuyor. Ruslar yılda 72 adet uçak üretmeyi hedefliyor. Irkut MC-21’in önümüzdeki yıl Aeroflot Group’un yan şirketi Rossiya Havayolları filosunda aktif hizmete başlaması bekleniyor.

adbanner