Boeing 737 MAX Uçaklarının Üretimi Durduruldu

Amerikalı imalatçı Boeing, 2020 Ocak ayı itibariyle, sorunlu 737 MAX uçaklarının üretimini geçici olarak durduracağını resmi olarak açıkladı. Boeing, uçakların dünya genelinde yere indirilmesiyle aylık 52 olan 737 MAX üretim hızını düşürerek 42’ye indirmişti. Uçaklar ilgili sorunların devam etmesi ve 737 MAX’lerin yeniden gökyüzü ile buluşmasının gecikmesiyle bu kararı almak zorunda kalındı.

737 MAX uçaklarının uçuşları, beş ay içinde gerçekleşen ve 346 kişinin yaşamını yitirmesiyle sonuçlanan iki ölümlü kazanın ardından Mart 2019’da durdurulmuştu. Dünya genelinde tüm uçaklar (371 adet) yere indirildi ve yeniden sertifikalandırma süreci başlatıldı. Bu süreci hızlı bir şekilde tamamlamayı hayal eden Boeing, bu esnada üretim hacminde küçük bir revize yaparak 737 MAX uçaklarını üretmeye devam etme kararı almıştı.

Bir Bakışta | Havayollarının 737 MAX 8 Filosu

Dokuz ayda yaklaşık 400 yeni Boeing 737 MAX uçağı üretildi. Ancak müşterilerine teslim edilmedi. Üretilen uçaklar, imalatçının tesislerinde muhafaza edilmeye başlandı.

Uçakların yerde kalış süresi, Boeing’in beklediğinden çok daha uzun sürdü. 103 yıllık mazisi bulunan ve 53 yıldır kesintisiz 737 modelini üreten Boeing’in bugüne kadar yaşadığı en büyük krizin boyutu artık zirveye ulaştı.

Amerikan Federal Havacılık İdaresi FAA ve diğer otoritelere göre, 737 MAX uçaklarının 2020’nin ilk çeyreğinden daha önce gökyüzü ile buluşması beklenmiyor. Tüm faktörleri göz önünde bulunduran Boeing için, 737 MAX’ın üretiminin geçici olarak askıya alınması kararından başka çare görünmüyordu.

Amerikalı imalatçı tarafından yapılan açıklamada: “Bu karar, sertifikasyon sürecinin 2020’ye uzatılması, uçakların hizmete geri dönüşünün zamanlanması ve koşulları, küresel eğitim onaylarının belirsizliği, depolanan uçakların teslimine öncelik verebilmemizin önemini de içeren bir dizi faktör sebebiyle alınmıştır” denildi.

Öte yandan Amerikalı imalatçının, üretimini tamamlayıp kendi tesislerinde muhafaza ettiği uçakları, müşterilerine teslim etme konusuna odaklanmaya kararlı olduğu düşünülüyor. Operatörlere hali hazırda üretilmiş olan bu 400 uçağın teslimatının en az bir yıl alabileceği düşünülüyor. Boeing, üretilen yeni uçakların park yeri dahi bulunamaz duruma gelmesiyle fiziksel olarak ciddi sorun oluşturduğu biliniyor. Uçakların üretim süreçlerinin devam etmesi, şirket üzerinde finansal ve lojistik açıdan da ciddi bir sorun anlamına da geliyor.

Aylık 42 adet üretim, şirket için her ay 1,5 milyar Dolar’lık stok anlamına gelirken; çeyrek başına maliyetin de 4,4 milyar Dolar olduğu düşünülüyor.

Boeing, en son 2008 yılında uçaklarının üretimini kısa bir süreliğine durdurmuştu. Eylül 2008’de başlayan ve yaklaşık 8 hafta süren, 27 bin üyesi bulunan Uluslararası Makinistler Birliği’nin aldığı grev kararı nedeniyle, tüm uçakların üretim programı durdurulmuş ve grev Boeing’e 1.8 milyar Dolar’a mal olmuştu. .Ancak, şirket şuan içinde bulunduğuna benzer bir durumla daha önce hiç karşılaşmadı. Yaklaşık 5.000 adet satışını gerçekleştirdiği ve tarihinin en çok ve en hızlı satan modeli olan uçakları yaklaşık 9 aydır uçamıyor.

Boeing’in üretimi ne kadarlık bir süre için durduracağı belirtilmedi. Havacılık uzmanları 737 MAX’in bir daha asla yeniden gökyüzü ile buluşamayacağına dair bazı şüpheleri de dile getirilmeye başlandı. Ayrıca Boeing, üretimin askıya alınması nedeniyle etkilenen yaklaşık 3 bin çalışanın diğer üretim programlarında çalışan ekiplere geçici olarak atanacağını da açıkladı.

Bir Bakışta | Boarding Info’da 737 MAX ile İlgili Tüm Haberler

Muhammed YILMAZ

adbanner